نسخه موبایل آر اس اس
کد خبر : 230378    
زمان مخابره : ۱۳۹۲/۶/۱۲  ساعت ۱۰ : ۲۲
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

بررسی وضعیت حقوقی و مالی، نخستین اولویت در آزادراه تهران-شمال

آخوندی گفت: آزادراه تهران-شمال با توجه به سفرها سوانح جاده ای و ضرورت کاهش مشکلات سفر یکی از طرح‌های مهم وزارت راه و شهرسازی و مورد توجه افکار عمومی است ؛ گروهی از کارشناسان را به طرح آوردم تا وضع حقوقی و مالی این طرح را بررسی کنم و از آنان خواسته ام که از آغاز تاکنون تمام موارد مالی را بررسی و گزارش کنند.

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از طرح آزادراه تهران-شمال تصمیم گیری در خصوص این طرح را منوط به بررسی دقیق طرح در بخش منابع مالی و موارد حقوقی دانست.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در بازدید از ‌آزادراه تهران-شمال در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: گروهی از کارشناسان را به طرح آوردم تا وضع حقوقی و مالی این طرح را بررسی کنم و از آنان خواسته ام که از آغاز تاکنون تمام موارد مالی را بررسی و گزارش کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بدون بررسی و حل مشکلات مالی و حقوقی آزادراه تهران-شمال هرگونه وعده برای بهره برداری زودهنگام بی پشتوانه است.
وی افزود: از 15 سال پیش که قرارداد ساخت این آزادراه بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و ترابری وقت بسته شد این طرح پیشرفت چندانی نداشته است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مسائل فنی طرح در اولویت دوم کار قرار دارد و تاکنون گزارشی از ناتوانی فنی پیمانکار در این خصوص دریافت نشده است.
آخوندی با بیان اینکه پس از تهیه گزارش موضوع را با رئیس جمهور برای حل فوری آن در میان خواهم گذاشت گفت: آزادراه تهران-شمال با توجه به سفرها سوانح جاده ای و ضرورت کاهش مشکلات سفر یکی از طرح‌های مهم وزارت راه و شهرسازی و مورد توجه افکار عمومی است.
وی گفت: قطعه یک آزاد راه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر چهل درصد پیشرفت کار دارد و کار حفاری تونلهای آن به پایان رسیده است.
آخوندی یادآور شد: قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال هنوز اجرایی نشده است. طول این آزادراه 121 کیلومتر است که تنها قطعه چهار آن به طول 22 کیلومتر از مرزن آباد تا چالوس به بهره برداری رسیده است.

فریب دلالان فروش زمین‌های اطراف آزادراه تهران- شمال را نخورید

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم هوشیار باشند و فریب دلالان فروش زمین ها در اطراف آزادراه تهران- شمال را نخورند.
وی تاکید کرد: مجموعه آزاد راهی تهران - شمال یک مجموعه بسته است و حرکت در آزاد راه از تهران آغاز می شود و در شمال خروجی دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول مسیر آزاد راه تهران شمال هیچ دسترسی به محیط های مسکونی اطراف وجود ندارد.
آخوندی گفت: افرادی که می خواهند زمین های اطراف را خرید و فروش کنند و بورس زمین راه انداخته اند و ادعا می کنند اراضی اطراف آزادراه پر ارزش می شود، دچار فرضیه باطل هستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کسانی که برای فروش زمین به مردم اطلاعات می دهند، اطلاعات کاملا غلطی دارند و مردم هم باید آگاه باشند.

بازدید از بخش های مختلف آزادراه تهران- شمال

وزیر راه و شهرسازی در نخستین بازدید خود در حوزه حمل و نقل، امروز جمعه از فاز یک آزادراه تهران - شمال بازدید کرد و در جریان روند ساخت این منطقه و تونل شرقی البرز قرار گرفت و با مسئولان و مشاوران پروژه گفت‌وگو کرد.
آزادراه 121 کیلومتری تهران - شمال اولین قراردادش در سال 75 بین وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان منعقد شد و قطعه چهار آن به طول 22 کیلومتر از فرودرین ماه امسال زیر بار ترافیک رفت.
در بازدید وزیر راه و شهرسازی از قطعه اول آزادراه تهران – شمال که تهران را به شهرستانک متصل می‌کند بیان شد که این قطعه 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به گفته مسئولان مربوطه اتمام این فاز منوط به دریافت مابقی هزینه پیش‌بینی شده است که در صورت تامین دریافت اعتبار مورد نیاز این قطعه طی 18 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.
این قطعه از آزادراه که توسط پیمانکار چینی در قالب فاینانس در حال ساخت است از تهران تا شهرستانک ‌32 کیلومتر طول دارد و تونل‌های آن 89 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. تعداد تونل‌های قطعه نخست آزادراه تهران-شمال 29 دستگاه به طول 28.5 کیلومتر است.
وزیر راه و شهرسازی در آغاز بازدید خود با حضور در کارگاه شرکت چینی (STA ) در جلسه‌ای با مدیران این پروژه درباره روند اجرایی و مشکلات پروژه و دلایل تاخیر ساخت آن سوالاتی مطرح کرده و خواستار شفاف‌سازی در مباحث مالی و حقوقی این پروژه شد.

عملکرد قابل قبول در آزادراه در دو سال گذشته

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ مدیران پروژه آزادراه تهران - شمال گفت:‌ در سال‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان در تخصیص اعتبارات لازم به آزادراه تهران - شمال جفا کرده‌اند.
احمد صادقی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه بازدید از آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: عملکرد دو سال گذشته در اتمام قطعه چهار آزادراه تهران - شمال و عملیات اجرایی در قطعه یک نشان می‌دهد که اگر از ابتدای قرارداد آزادراه تاکنون این چنین کار شده بود باید شاهد تردد در این آزادراه بودیم.
وی تاکید کرد: هم اکنون 120 میلیارد تومان مانده بدهی‌های معوق بانکی به تازگی پرداخت شده است. همچنین فاینانس و تبدیل شاخص ارزی قرارداد از دلار به یوآن پیگیری شده و در مراحل نهایی قرار دارد.
صادقی پیش‌بینی کرد: 200 میلیون دلار برای تکمیل قطعه یک این آزادراه در آینده نزدیک تامین شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تبدیل شاخص ارزی به قرارداد مجدد بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی با تاییدیه بانک مرکزی نیاز است.

زمین‌هایی قرار بود صرف هزینه ساخت آزادراه شود

در ادامه جلسه‌ مدیران پروژه آزادراه تهران – شمال، بیگدلی، نماینده وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که مقرر شده بود هزینه اجرای پروژه از طریق تهاتر زمین انجام شود، گفت: بعدها این قرارداد تغییر کرده و به مشارکت 50 به 50 بین وزارت راه و بنیاد مستضعفان تبدیل شد که در این صورت بنیاد مستضعفان 18 میلیون متر مربع زمینی را که تحویل گرفته است حق فروش ندارد و باید سهم 50 درصدی خود را خارج از این منبع تامین کند زیرا که منافع حاصل از تردد از این آزادراه (عوارض) تماما برای استهلاک سهم 50 درصدی بنیاد در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در قرارداد مشخص شده بود 32 میلیون متر مربع به بنیاد واگذار شود که تا کنون 18 میلیون متر مربع تحویل داده شده و سندش هم زده شده است.
همچنین مشاور اتریشی پروژه آزادراه تهران – شمال در ارائه نظرات خود خواستار تسریع در ساخت سه تونل 5 کیلومتر قطعه اول شده است.
در جلسه‌ مدیران پروژه آزادراه تهران – شمال با حضور وزیر راه و شهرسازی، دکتر سلامی از حسابرسان برجسته کشور، دکتر عبده تبریزی و عیسی کلانتری وزیر سابق کشاورزی نیز حضور داشتند هر کدام نظرات خود را در خصوص این پروژه ارائه کردند.
کلانتری در این جلسه تاکید کرد: رابطه بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی باید دراین پروژه باز تعریف شود و در صورت لزوم این دو خویشاوند باید از یکدیگر طلاق بگیرند.
در ادامه این جلسه نیز به منظور شفاف شدن مسائل دکتر سلامی از حسابرسان برجسته کشور و دکتر عبده تبریزی به تبادل نظر با مدیران حضار در جلسه پرداختند
در این جلسه مدیر فاز اول پروژه آزادراه تهران - شمال به سوالات وزیر پاسخ داد وعمده مشکل تاخیر را مباحث مالی عنوان کرد.
این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطی در یای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمده ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.
مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.
اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول 6300 متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود.
سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود.
طول آزادراه 121کیلومتر است و دو خط در هر باند دارد که حداکثر شیب طولی مسیر شش درصد است.
تعداد تونل‌ها (در باند رفت و برگشت) 145 دستگاه که جمعا به طول تقریبی 88 کیلومتر است که بلندترین آنها تونل‌های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4850 متر و 6350 متر (در هر باند) هستند و تعداد پل‌های بزرگ (در باند رفت و برگشت ) جمعا 97 دستگاه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر است.
درحال حاضر قطعه آخر آزادراه تهران - شمال که مرزن‌آباد را به چالوس متصل می‌کند تکمیل شده و از بهار امسال زیر بار ترافیک رفته است.