*از آنجایی که به استناد بند چ ماده 10 آیین نامه مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی، داوطلب مشاوره نباید در دستگاه های دولتی اشتغال داشته باشد هیچ یک از کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی مجوزی برای مشاوره حفاظت فنی و خدمات ایمنی دریافت نکردهاند و چنین اظهاراتی در رسانههای جمعی به مثابه تشویش اذهان عمومی است
به دنبال انتشار گزارشی در خبرگزاری فارس در تاریخ 23/3/89 با عنوان "بازرسی دیگهای بخار توسط وزارت کار امور اجتماعی غیر قانونی است" روابط عمومی وزارت کار به شبهات ایجاد شده در این گزارش پاسخ داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در متن این جوابیه آمده است: 1- مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار و امور اجتماعی هیچ گونه دخالتی در صدور پلاک و گواهینامه های مربوط برای تولید دیگ بخار ندارند و معادل دانستن آزمایشات ادواری در حین بهره برداری که توسط مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی به استناد آیین نامه مولد بخار دیگهای آبگرم مصوب 20/9/62 شورای عالی حفاظت فنی و همچنین آیین نامه مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی مصوب 6/4/86 شورای عالی حفاظت فنی که براساس ماده 85 قانون کار جمهوری اسلامی صورت می گیرد با خدمات مراجع صادر کننده لوح استاندارد کالا صرفا بیانگر بی اطلاعی مصاحبه شونده از تفاوت لوح استاندارد کالا با گواهی ادامه بهره برداری از دستگاه است .
2- از اظهارات مصاحبه شونده چنین استنباط می گردد که معلومات نامبرده محدود بوده و صرفا در محدوده دیگ های بخار فایرتیوپ است و اطلاعات فنی و تخصصی جامعی از جمله وجود دیگهای بخار و اترتیوپ که بعضا با فشار بیش از 3000 پی اس آی کار می کنند، ندارد.
3- آیین نامه حفاظتی مولدهای بخار و دیگهای آبگرم بر خلاف اظهارات مصاحبه شوند مصوب اداره کار و امور اجتماعی نیست بلکه توسط شورای عالی حفاظت فنی (عالی ترین مرجع ذیصلاح در حوزه ایمنی کار در کشور) تصویب شده است.
4- از آنجایی که به استناد بند چ ماده 10 آیین نامه مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی، داوطلب مشاوره نباید در دستگاه های دولتی اشتغال داشته باشد هیچ یک از کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی مجوزی برای مشاوره حفاظت فنی و خدمات ایمنی دریافت نکردهاند و چنین اظهاراتی در رسانههای جمعی به مثابه تشویش اذهان عمومی است.
5- بدیهی است هیچ یک از مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی مجوزی برای مشاوره در خرید و فروش، تهیه مواد اولیه، ظرفیت سنجی و .... از وزارت کار و امور اجتماعی دریافت نکردهاند و شرح وظایف نامبردگان در دستور العمل اجرایی آیین نامه مربوطه با شفافیت و صراحت مشخص شده است لذا فعالیتهای تجاری نامبردگان نظیر مشاوره در خرید و فروش دیگهای بخار، مشمول قوانین و مقررات مربوط به امور تجاری بوده و ارتباط موضوعی با وزارت کار و امور اجتماعی ندارد که در صورت ارتکاب تخلف از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی برابر مقررات با فرد خاطی برخورد قانونی به عمل می آید.
6- در خصوص ادعای این موضوع که بازرسان کار ساختار طراحی دستگاهها را دستکاری کرده و اقدام به تعمیرات دیگهای بخار می کنند، قابل ذکر است بازرسان کار شاغل، کارمند رسمی یا پیمانی دولت هستند و بدیهی است به دلیل اشتغال تمام وقت، فرصتی برای تعمیر دیگهای بخار ندارند و اگر منظور مصاحبه شونده از بازرسان اداره کار و امور اجتماعی، مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی در زمینه ایمنی دیگهای بخار است به استناد شرح خدمات مندرج در دستورالعمل اجرایی آیین نامه مربوطه، وزارت کار و امور اجتماعی مجوزی برای خدمات تعمیراتی به نامبردگان واگذار نکرده است و ارائه چنین خدماتی توسط نامبردگان ارتباطی با وزارت کار و امور اجتماعی ندارد.
7- به استناد ماده 5 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 25/11/71 و تبصره ذیل آن موسسه میتواند به منظور کنترل کیفی و کمی مواد اولیه و ساخت تا مرحله بسته بندی، بارگیری، حمل، تخلیه و انتقال کالا به محل مصرف و به منظور رقابت با موسسات و شرکتهای مشابه خارجی با تصویب هیئت وزیران از طریق ایجاد نمایندگی و یا شعبه در خارج از کشور و ارائه خدمات بازرسی به بخشهای دولتی و غیر دولتی براساس ضوابطی که به تصویب شورای عالی استاندارد می رسد، فعالیت کنند. تبصره – موسسه تنها مرجع رسمی برای تایید صلاحیت شرکتها و موسسات بازرسی کننده داخلی و خارجی(سورویانس) است لذا به استناد ماده مزبور که وظایف بازرسان آن موسسه را کنترل کیفی و کمی مواد اولیه و ساخت تا مرحله بسته بندی و ... اشعار می دارد با آزمایشات مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی این وزارتخانه که در راستای اجرای ماده 85 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و ماده 9 آیین نامه مولدهای بخار و دیگهای آبگرم براساس آیین نامه و دستور العمل اجرایی مربوطه برای حفاظ و صیانت از منابع مادی و انسانی کشور اقدام به ازمایش هیدوراستاتیک، ضخامت سنجی و بررسی صحت عملکرد ادوات کنترلی مولدهای بخار و دیگ آبگرم در حال بهره برداری می کند، مغایرتی وجود ندارد.
8- حوادث دلخراش شغلی دیگهای بخار که بعضا در سطح کشور رخ می دهند، مربوط به استفاده از دیگهای بخار غیر استاندارد یا بهرهبرداری غیر فنی از دیگهای استاندارد است و ربطی به آزمایشات ادواری که توسط مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی انجام میشود، ندارد.
براساس بخشنامه ابلاغی به مشاوران حفاظت فنی صدور گواهینامه ادامه بهرهبرداری مشروط به استاندارد بودن دیگ بخار آزمایش است. عملکرد بسیار موثر و خوب مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی در طی مدت همکاری و بررسیهای صورت گرفته سازمانی، موید صحت عملکرد ایشان بوده و راه را برای هر گونه تفسیر شخصی دیگر مسدود می کند.
9- آزمایشات ادواری که در قالب خدمات مشاورهای برای حفاظت و صیانت از نیروی انسانی توسط مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار و امور اجتماعی صورت میگیرد با بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات فنی و خدمات ایمنی وزارت کار و امور اجتماعی صورت میگیرد با بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که این موسسه را متولی تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی در کشور میداند و همچنین بند 3 همان ماده که نظارت برای اجرای استانداردهای اجباری را وظیفه آن موسسه اعلام میکند، مغایرتی نداشته و معادل ندانسته گواهی ادامه بهرهبرداری برای دیگهای بخار با لوح استاندارد کالا از نظر فنی نوعی تحریف بدیهیات محسوب شده و هیچ گونه وجاهتی ندارد و هر یک از عملیات مزبور در جایگاه خود امری است که در کشورهای پیشرفته اقتصادی صورت میگیرد.