ایران در چند سال گذشته اقدامات چشمگیر و ارزشمندی در زمینه ایجاد زیربناهای مناسب برای راه اندازی کریدور شمال- جنوب انجام داده است
ایران امن ترین گذرگاه شرق- غرب جهان است. اما بهره برداری از گستره جغرافیایی کشورمان به عنوان پلی برای پیوند دادن دو حوزه شرق و غرب نیازمند تمهیدات لازم به منظور روسازی در حوزه حمل و نقل است.
این امر علاوه بر تلاش های ملی نیازمند مساعی و همکاری های بین المللی و منطقه ای است. بخش راه و ترابری کشورمان در سال های اخیر برنامه های چند منظوره ای را در زمینه بالا بردن قابلیت های حمل و نقلی به اجرا گذاشته است.
این برنامه های توسعه ای از یک سو در راستای برآوردن نیاز های ملی و داخلی کشور است و از سوی دیگر از طریق ایجاد جاده های ترانزیتی، توسعه کرانه ها و پس کرانه ها و ایجاد خطوط ریلی؛ به بهترین شکل از قابلیت های ترانزیتی کشورمان استفاده می شود. به طوری که اکنون ظرفیت های ترانزینی کشورمان از طریق استقرار حمل و نقل ترکیبی و تکمیل حلقه های مفقوده و واسط به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
ایجاد و توسعه محور ریلی شرقی از جمله اقدامات زیربنایی مهم در سال های اخیر بوده است. ایران در چند سال گذشته اقدامات چشمگیر و ارزشمندی در زمینه ایجاد زیربنا های مناسب برای راه اندازی کریدور شمال- جنوب انجام داده است. ایجاد قطار اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول در برنامه همکاری های سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان قرار دارد. این شبکه سراسری بین المللی که از آن به عنوان زیربنای توسعه همکاری های منطقه ای یاد می شود؛ در چارچوب سیاست های حمایت از سازمان اکو به اجرا گذاشته شده است.
بخش حمل و نقل کشور در زمینه استفاده از قابلیت های ترانزیتی کشورمان دیپلماسی اقتصادی فعالی را به اجرا گذاشته است. رایزنی ها و توافقات اخیر بخش حمل و نقل ایران با کشورهای همجوار؛ دورنمای امیدوارکننده ای را به نمایش میگذارد. در این افق نقش جمهوری اسلامی ایران پراهمیت و سازنده است.
*وزیر راه و ترابری