مدیر کل راه و ترابری استان لرستان: آزادراه خرم آباد - پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی"AH8" محسوب می شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط بین نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی می شود
آزادراه خرم آباد - پل زال در مراسمی با حضور رئیس جمهور امروز به بهره برداری رسمی می رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مهر، مدیر کل راه و ترابری استان لرستان اظهار داشت: در صورتیکه برنامه خاصی رخ ندهد این پروژه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به مشخصات این پروژه، عنوان کرد: پروژه احداث آزادراه خرم آباد - پل زال به طول 104 کیلومتر تمام شده و آماده بهره برداری نهایی است.
عباس رضایی با بیان اینکه برای این پروژه تاکنون اعتباری بالغ بر هفت هزار و 500 میلیارد ریال برای این پروژه صرف شده، اظهار داشت: احداث آزادراه خرم آباد - پل زال که یکی از مهمترین طرحهای راهسازی کشور به شمار می رود که از دی ماه سال 84 آغاز شده است.
وی تصریح کرد: این آزادراه علاوه بر اینکه مسافت 165 کیلومتری خرم آباد تا پل زال را حدود 60 کیلومتر کاهش می دهد، موجب کاهش چشمگیر سوانح رانندگی، صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین کاهش زمان سفر در طول مسیر خواهد شد.
رضایی افزود: آزادراه خرم آباد - پل زال به صورت چهار خطه و با عرضی در حدود 26 متر احداث شده است که با ایجاد یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در فاصله 18 کیلومتری جنوب غربی شهرستان خرم آباد آغاز شده و با ساخت یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در 3.5 کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود 60 کیلومتری شهرستان اندیمشک خاتمه می یابد.
وی یادآور شد: در طول مسیر این آزاد راه تعداد 14 دستگاه تونل دوقلو به طول 25 کیلومتر و تعداد 28 دستگاه پل بزرگ به صورت رفت و برگشت به طول 2.6 کیلومتر وجود دارد.
مدیر کل راه و ترابری استان لرستان یادآور شد: آزادراه خرم آباد - پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی"AH8" محسوب می شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط بین نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی می شود.
رضایی تصریح کرد: با توجه به عبور جاده فعلی خرم آباد - پل دختر - پل زال از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم و وجود نقاط پر حادثه فراوان در طول این محور، احداث آزادراه خرم آباد - پل زال نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن خواهد داشت چراکه این آزادراه با مشخصات استاندارد و به صورت باندهای رفت و برگشت جدا از هم طراحی شده و احتمال وقوع سوانح رانندگی در آن حداقل خواهد بود.
مدیر کل راه و ترابری استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر جاده خرم آباد - اندیمشک یکی از پرخطرترین جاده های استان لرستان است، بیان داشت: جاده فعلی خرم آباد اندیمشک دارای 210 کیلومتر طول است.
رضایی ادامه داد: جاده کنونی بسیار صعب العبور است به طوریکه رانندگان ماشینهای سنگین از این مسیر به عنوان "جاده مرگ" یاد می کنند.
مدیر کل راه و ترابری استان لرستان با بیان اینکه برای عبور از گردنه های این مسیر باید مسافت طولانی را پشت سر ماشینهای سنگین حرکت کرد و مجالی برای سبقت گرفتن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با بررسیهای انجام شده در صورت رعایت تمام مقررات راهنمایی رانندگی مسیر یاد شده با وسیله سبک 3.5 ساعت و با وسیله نقلیه سنگین حدود پنج ساعت طول می کشد.
آزاد راه خرم آباد - پل زال به طول 104 کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر 750میلیارد تومان با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی آماده بهره برداری است.