معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه تغییر در مکانیزم پرداخت یارانه شیر نباید موجب کاهش مصرف شود، گفت: هدف دولت حذف یارانه شیر نیست.
معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه تغییر در مکانیزم پرداخت یارانه شیر نباید موجب کاهش مصرف شود، گفت: هدف دولت حذف یارانه شیر نیست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از برنا، "محمدعلی ضیغمی" معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در مورد چگونگی تخصیص یارانه شیر، با بیان اینکه موضع دولت در هدفمند کردن یارانهها حذف یارانه شیر نیست، اظهار داشت: علیرغم پرداخت یارانه شیر و توسعه و ترویج مصرف این محصول هنوز هم سرانه مصرف شیر با مقدار مطلوب فاصله دارد.
وی افزود: با توجه به جهتگیری دولت برای بهبود سرانه مصرف شیر در کشور، طبیعی است که هرگونه تغییر در مکانیزم پرداخت یارانه شیر نباید موجب کاهش مصرف شود، لذا باید شیوههای بهتری برای پرداخت یارانه مدنظر قرار گیرد.
ضیغمی با بیان اینکه، یارانه در کشور وجود دارد و فقط شکل و جهت آن تغییر و هدفمند میشود، حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده را از جمله اهداف دولت و ستاد هدفمندسازی یارانهها دانست.
معاون وزیر بازرگانی، چرخه پرداخت یارانه به شیر را دارای چهار حلقه خواند و خاطرنشان کرد: تولیدکننده یا دامدار، صنایع فرآوری، توزیعکننده یا خردهفروش و مصرفکنندگان چهار حلقه درگیر در امر تولید و توزیع شیر هستند و امکان پرداخت یارانه شیر از طریق هر یک از این حلقهها وجود دارد، ولی به نظر میرسد بهتر است این یارانه یا به حلقه اول یعنی تولیدکننده و یا حلقه چهارم یعنی مصرفکننده پرداخت شود. چون در این صورت میتوان مطمئن شد که یارانه به جامعه هدف رسیده است. ضمن اینکه قانون هدفمندی یارانهها هم پرداخت مستقیم یارانه به مردم و بخش تولید را مورد تأکید قرار داده است.
ضیغمی با اشاره به اینکه یارانه شیر هماکنون به حلقههای میانی داده میشود، گفت: تغییر مکانیزم پرداخت یارانه در این بخش باید منجربه حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده شود و یارانه به صورت مستقیم به این بخشها اختصاص یابد که در این صورت میتوان از توان وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط هم برای هدفمندی یارانهها بهره جست.
وی بیان کرد: پرداخت یارانه به حلقههای میانی اولویت کمتری دارد، چون ممکن است موجب بروز مشکلاتی در رسیدن یارانه به جامعه هدف شود، در حالیکه پرداخت یارانه به حلقههای ابتدایی و یا انتهایی فرآیند، موجب حذف سوءاستفادهها و چند قیمتی شدن کالا در بازار شده و رقابت سالم در بین صنایع لبنی را نیز در پی خواهد داشت.