وزیر بازرگانی ضمن استقبال از ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی با یکدیگر خواستار انجام این کار با محوریت توسعه صادرات غیر نفتی شده است
وزیر بازرگانی ضمن استقبال از ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی با یکدیگر خواستار انجام این کار با محوریت توسعه صادرات غیر نفتی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مهر، مهدی غضنفری با استقبال از ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن و تشکیل وزارت تجارت و صنعت ، گفت: هم اکنون در دنیا بسیاری از کشورها یک وزارت صنایع جداگانه که وزارتخانه کالایی باشد و یک وزارتخانه بازرگانی جداگانه که وزارتخانه تجارت و مدیریت کالا باشد؛ وجود ندارد، بلکه این دو وزارتخانه با هم ادغام شده اند.
وی افزود: من هم تصور می کنم اگر در ایران فرصتی پیش آید که بتوان این ادغام را صورت داد، به نفع تولید و بازار ما است.
غضنفری اظهارداشت: بنده به عنوان وزیر بازرگانی نمی توانم وقتی اختلافاتی بین وزارتخانه های بازرگانی و جهاد یا بازرگانی و وزارت صنایع و معادن پیش می آید، خیلی راحت قضاوت کنم و بگویم که کدام طرف را باید محکوم کرد یا کدام طرف باید کوتاه بیاید. هم تولیدکننده حقوقی دارد و هم مصرف کننده.
وزیر بازرگانی توضیح داد: به نظرم بهترین راه این است که مدیریت این دو را به یک وزارتخانه سپرد تا بالانس و تعادل در رعایت حقوق تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد شود. تا زمانی که این مدیریت در دو وزارتخانه متمرکز است، مشکلاتی از این دست پیش می آید؛ اما هم اکنون که این شرایط فراهم نیست، باید صبوری کرد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه هم اکنون تعامل وزرا با یکدیگر خوب است و اگر مشکلاتی که پیش می آید حل نشود، رئیس جمهور یا معاون اول این مشکل را حل می کنند، گفت: من شرایط فعلی را غیرطبیعی نمی بینم. وقتی موضوع بازار و تامین کالا را که یک فرآیند است از یک جایی مثل یک هندوانه قاچ کرد و تکه ای از آن را به یک وزارتخانه و تکه دیگری را به وزارتخانه دیگر سپرد، طبیعی است که محل اتصال این فعالیتها که در محل برش هم هست، اختلاف پیش می آید.
غضنفری تصریح کرد: هم اکنون در خود وزارت بازرگانی نیز دو معاونت که یک کار پیوسته را قاچ کرده اند و هر یک قسمتی را برداشته اند، مرتبا اختلاف وجود دارند که رجوع می کنند تا وزیر مشکل آنها را حل کند.
وی در ادامه افزود : در دو وزارتخانه نیز همین طور است، اما چون اختلافات دو وزارتخانه، بروز اجتماعی پیدا می کند و به مطبوعات کشیده می شود، همه متوجه می شوند؛ در حالیکه مشکلات در داخل وزارتخانه را کمتر دیگران متوجه می شوند.
وزیر بازرگانی همچین تاکید کرد: به نظر میرسد اگر این ادغام با هدف توسعه صادرات غیرنفتی صورت گیرد، بهترین حرکتی است که در این مسیر طی شده است.
وزیر بازرگانی افزود: ادغام با محوریت توسعه صادرات غیرنفتی موجب میشود تا تمام شرایط موضوع زیرساختهای تجاری جلوه یابد.