متاسفانه پدیده نادرستی در اقتصاد کشور شکل گرفته و به جای بهرهگیری از روشهای مختلف از جمله افزایش کیفیت، تبلیغات و بازاریابی مناسب برای کالا به منظورترغیب مشتری، افزایش غیرواقعی قیمت کالاها در برنامه کاری برخی واحدهای تولیدی قرار گرفته است.
متاسفانه پدیده نادرستی در اقتصاد کشور شکل گرفته و به جای بهرهگیری از روشهای مختلف از جمله افزایش کیفیت، تبلیغات و بازاریابی مناسب برای کالا به منظورترغیب مشتری، افزایش غیرواقعی قیمت کالاها در برنامه کاری برخی واحدهای تولیدی قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، "محمدحسن نکوییمهر" گفت: شماری اندک از واحدهای تولیدی با درج قیمت بالاتر از نرخ اصلی، تلاش دارند تا به این وسیله بازاریابی خود را در سطح توزیعکنندگان انجام دهند. به بیانی دیگر تولیدکنندگان با این رفتار غیرقانونی و رقابت ناسالم حاشیه سود بیشتری را در سطح توزیع سبب میشوند و منجر به بهم خوردن تعادل نرخ ها میشوند.
معاون وزیر بازرگانی ضمن هشدار به آن دسته از تولیدکنندگان که رویه درج قیمت غیرواقعی بر روی کالا را دنبال میکنند، میگوید: باید تمامی کالاها و اقلام مورد نیاز مردم با حاشیه سود قانونی به فروش برسد و درج قیمت غیرواقعی بر روی کالا، رفتاری غیراقتصادی و تخلف است.
وی با پرهیز دادن واحدهای تولیدی از درج قیمت غیرواقعی بر روی کالاها، تصریح میکند: در سطح عرضه نیز با هرگونه فروش کالا براساس قیمت غیرواقعی برخورد میشود.
روش کاسبکارانه برخی تولیدکنندگان
متاسفانه پدیده نادرستی در اقتصاد کشور شکل گرفته و به جای بهرهگیری از روشهای مختلف از جمله افزایش کیفیت، تبلیغات و بازاریابی مناسب برای کالا به منظورترغیب مشتری، افزایش غیرواقعی قیمت کالاها در برنامه کاری برخی واحدهای تولیدی قرار گرفته است.
تاثیر قیمتهای جهانی بر روی برخی کالاها
یکی از مسایل مهم در بحث قیمتگذاری برخی کالاها، بررسی قیمت جهانی مواد مورد نیاز یک تولیدکننده است که سبب بالا رفتن هزینه تولید یک کالا میشود. در این رابطه نیز معاون وزیر بازرگانی میگوید: باید میان گرانی و بالارفتن واقعی نرخی برخی اقلام به دلیل قیمت ها جهانی تفکیک قائل شد.
در این رابطه میتوان به افزایش قیمت کره اشاره کرد. به گفته نکوییمهر، قیمت این نوع مواد لبنی به دلیل وابستگی کشور به واردات و افزایش 30 تا 40 درصدی نرخهای جهانی در داخل افزایش یافت بنابراین دراین بخش نمیتوان نسبت به تثبیت قیمتها کاری کرد. پس این استدلال که این گونه اقلام مصرفی حتی با وجود افزایش نرخ های جهانی نباید در داخل کوچکترین تغییری یابد، اشتباه بوده و برخلاف منطق اقتصادی است.
به گفته مدیرعامل سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان،باید تاثیر افزایش نرخهای جهانی را بر روی اقلام مصرفی پذیرفت.
افزایش منطقی قیمتها
اثرگذاری عوامل مختلف از جمله قیمتهای جهانی در بالارفتن هزینه تولید، موضوعی است که از آن بعنوان یک دلیل منطقی افزایش قیمتها یاد میشود. مسالهای که معاون وزیر بازرگانی درباره آن میگوید: دراین صورت تولیدکننده باید دلایل خود را برای تغییر قیمت ارایه کند تا با تایید وزارتخانه مرتبط، بررسیهای کارشناسی انجام شود و درصورت پذیرش دلایل افزایش قیمت با درنظرگرفتن تکنیکهای نهضت کاهش قیمت تمام شده این اتفاق رخ میدهد.