گریه بر فاطمه علیهاالسلام باید گریه معرفت باشد و با شناخت از جایگاه و شأن والای او که هم او سند مظلومیت و حقطلبی است. او با عمل به ما درس داد، درس توّلا و تبّرا آموخت ، درس همرزمی با همسر در تعقیب هدف مشترک، درس صفا و اخلاص در کارها، درس انجام وظیفه هدایت برای زنان، درس بیان حق، درس از خود گذشتگی و ایثار، درس ثبات قدم در برابر غاصبان، درس حجاب و پوشش، درس پرچمافرازی و گاهی پرچم سازی مظلومیت، حتی با پنهان کردن مزار مبارک خودکه درسی بود برای هشیار سازی انسان ها در طول تاریخ .
حضرت صدیقه طاهره در بعد سیاسی یک سیاستمدار آگاه و روشن بین اسلامیاست؛ زمانیکه آن حضرت احساس میکند که اسلام و امام زمانش به حرکت سیاسی او نیازمند است به بهترین وجه برای روشن شدن حق ولایت وامامت به دفاع برمیخیزد و علی (ع) را یاری میدهد.
زنان با حضور در عرصههای سیاسی و اجتماعی در تاسی به الگوهای رفتاری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که وقتی در جایی احساس تکلیف میکرد در صحنه حضور پیدا میکرد و در این زمینه تفاوتی بین زن و مرد نمی دید ، نقش بی بدیل خود را در این عرصه ها ایفا می نمایند.
فاطمه علیهاالسلام امروز در میان ما نیست ولی خاطره نالههای دردمندانهاش که در نجات امت و اصلاح شوؤن آنها بر میآمد هنوز در گوشها طنینانداز است و شهادت مظلومانهاش حاکی از مقاومت و خطابه جانانهاش پرچمی افراشته بر قلب تاریخ برای اعلام حق بوده و قبر پنهانش اعلام ناامنی پدید آمده از غاصبان حق است.
گریه بر فاطمه علیهاالسلام باید گریه معرفت باشد و با شناخت از جایگاه و شأن والای او که هم او سند مظلومیت و حقطلبی است. او با عمل به ما درس داد، درس توّلا و تبّرا آموخت ، درس همرزمی با همسر در تعقیب هدف مشترک، درس صفا و اخلاص در کارها، درس انجام وظیفه هدایت برای زنان، درس بیان حق، درس از خود گذشتگی و ایثار، درس ثبات قدم در برابر غاصبان، درس حجاب و پوشش، درس پرچمافرازی و گاهی پرچم سازی مظلومیت، حتی با پنهان کردن مزار مبارک خودکه درسی بود برای هشیار سازی انسان ها در طول تاریخ .
فاطمه علیهاالسلام مدبرانه زندگی کرد ، اندیشمندانه مبارزه کرد ، حتی در بستر مرگ تسلیم نشد ، حتی به بهای جان رای خود را عوض نکرد ، حتی به بهای از دست دادن فرزند دست از دفاع از مقام ولایت علی (علیهالسلام) برنداشت ، و اینها همه درس هایی است برای آن که عشق و محبت حضرتش را در دل دارد.
برای فاطمه علیهاالسلام رمز و رازی الهی و مقصدی لاهوتی معرفی کردهاند که در خور اسوه بودن است برای بشریت. اسناد و روایات ما نشان میدهند او ولی خداست، معصومه و مبری از گناه است، آزاده است و آزاد از قیود بشر ساخته و دارای تقوائی بینظیر در دنیای زنان.
علی (علیهالسلام) او را یکی از دو رکن جهان اسلام معرفی کرد که رکن اول شخص پیامبر بود. و آن روز که فاطمه (علیهاالسلام) از دنیا رفت علی (علیهالسلام) با تأثر و اندوه فرمود این همان رکن دومی بود که از دست رفت (هذا رکن الاخر)
فاطمه (علیهاالسلام) را باید همیشه به یاد داشت و یاد او باید یاد عشق در ایمان باشد . یاد عاطفه و احساس توام با تعقل او درخور یاد کردن و ذکر است؛ که تصویر آزادگی او به ما درس آزادی میدهد، خاطره حقطلبیش به ما درس وظیفه و جرئت و شهامت میدهد و مبارزهاش در ما روح مبارزات حقطلبانه را احیاء میکند.
زنان جامعه ما و تمام زنان جهان اسلام نیاز دارند دریابند چگونه باید پیوندی بین عبادت و مادیت لذت ایجاد کرد، و چگونه در عین حضور اجتماعی باید به پوشش و عفاف خود توجه داشت و چگونه میتوان در موقعیت زمانی نامناسب هدف و هویت خود را فراموش نکرد.
محورهای فکری فاطمه علیهاالسلام را باید از لا به لای تاریخ، از احادیث و سخنان حضرات معصومین، از گفتهها و مواضع آن حضرت استخراج کرد و به صورت یک منشور و یک سر مشق درآورد تا زنان ما بدانند چگونه باید عمل کرد و در شرایط گوناگون چگونه باید موضع گرفت .
باید عمیقاً درک کرد که ارزش تلاش مبارزاتی فاطمه علیهاالسلام کم از ارزش صلح حسن (علیهالسلام) و کمتر از قیام حسین (علیهالسلام) نیست و تلاشی کامل و همه جانبه برای شناخت فاطمه علیهاالسلام و ابعاد حیات او لازم است، کاری که بیش و کم انجام شده است اما آنچه مهم است برون سازی جنبههای حیات فاطمه علیهاالسلام از صورت تاریخی و قرار دادن آن به عنوان یک بینش و الگویی برای طی کردن مسیر سعادت در زندگی بشری است.
*مشاور رئیس جمهور ورئیس مرکز امورزنان و خانوداه