سید ضیاءالدین نورالدینی گفت : وزارت بهداشت مانند بخش آموزش نقطه ارتباط مستقیم دولت با مردم است و بیشترین تعامل و برخورد مستقیم با آحاد مردم در این حوزه صورت میگیرد.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: نظام سلامت کشور در برقراری ارتباط مناسب با مردم می لنگد و گر چه در حوزه ارائه خدمات درمانی پیشرفته به مردم موفق بودهایم اما در برقراری ارتباط مناسب با مردم از حراست بیمارستان تا برخورد پزشک با مردم مشکل داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس، ضیاءالدین نورالدینی امروز در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاههای علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وزارت بهداشت مانند بخش آموزش نقطه ارتباط مستقیم دولت با مردم است و بیشترین تعامل و برخورد مستقیم با آحاد مردم در این حوزه صورت میگیرد.
وی ادامه داد: با توجه به گستردگی تعامل نظام سلامت با مردم این حوزه برای دولت نیز اهمیت بسیاری دارد اما متأسفانه گاهی از ظرفیتهای بزرگی که در این حوزه به واسطه پیشرفت و گستردگی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به وجود آماده به درستی استفاده نمیکنیم. این همه دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی داریم که خدمات خوبی هم به مردم ارائه میکنند اما برخی برخوردهای نادرست مانع از این میشود که مردم شیرینی و حلاوت خدمات را بچشند.
نورالدینی گفت: مسئله این نیست که نظام خدمات درمانی ما چقدر کارایی دارد، این مسائل حل شده است آنچه اکنون مطالبه مردم شده است و ما هم منتقل میشود این است که نظام سلامت در ارتباط با مردم میلنگد و باید کار ویژهای انجام شود تا بتوانیم رضایتمندی مردم را به دست آوریم.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: علاوه بر بیمار، همراه بیمار هم مهم است باید ساز و کار جدی و جدیدی طراحی شود که بتوانیم که کنار دستاوردهای بزرگ علمی، تچهیزاتی و فناوری در حوزه سلامت، مشکل ارتباط نامناسب با مردم را هم حل کنیم.
وی افزود: رسانهها اگر امروز بخواهند به حوزه سلامت گیر بدهند به خاطر کیفیت خدمات نیست بلکه به خاطر شکوائیههای مردم از نوع برخورد در مراکز بهداشتی و درمانی است که از حراست و نگهبان جلوی بیمارستان تا پزشک متخصص و جراح را شامل میشود، خدمات پرستاران کم ارزشتر از پزشکان نیست گاهی یک پرستار با یک برخورد مناسب با مراجعان میتواند حتی کاستیهای خدمات پزشکی را هم جبران کند و رضایتمندی ایجاد کند.
نورالدینی اضافه کرد: آدمها نیاز به توجه دارند و بیماران بیش از دیگران نیاز به توجه دارند مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت باید فکر کنند چقدر میتوانند آگاهی در زمینههای اعتقادی، دینی، اجتماعی در پرسنل خود ایجاد کنند تا افراد کارآزمودهتر و مناسبتر با مردم برخورد کنند.
وی گفت: هیچ چیزی امروز در دنیا نیست که رسانهای نشود، عرصه رسانه و روابط عمومی عرصه خلاقیت است و باید از همه امکانات و ظرفیت ها استفاده کنیم تا اعتماد مردم و رضایتمندی آنها را بالا ببریم، از ظرفیت رسانهها و صدا و سیمای محلی هم استفاده کنید.
وی افزود: در مورد همین بیماران رها شده وزیر بهداشت موضع درستی گرفت اما رسانههای خارجی آن را به پاشنه آشیل وزارت بهداشت تبدیل کردند حتی با اینکه رئیس بیمارستان( مدیر بیمارستان) برکنار شد باز هم موضوع را پیگیری کردند اما اگر ما به موقع اطلاع رسانی می کردیم این طور نمیشد ببینید الان مردم میگویند بله همین طور است در حالی که ممکن است خودشان خدمات مناسبی از بیمارستانها گرفته باشند.
نورالدینی ادامه داد: روابط عمومی های وزارت بهداشت باید با خلاقیت آن قدر اخبار مثبت و خبرهای امیدوار کننده به مردم بدهند که معلوم شود که ما از این بحثها عبور کردهایم، آن وقت مردم با ارتباط face to face این اخبار را منتقل می کنند و به بهترین رسانه برای بیان این اخبار تبدیل میشوند، حتی در رسانهها نشان دهید که یک بیمار پول ندارد اما مسئولان بیمارستان و رئیس بیمارستان از اختیاراتشان استفاده می کنند و مشکل را حل میکنند و تحویلش میگیرند، رسانهها هم دنبال سوژه هستند چه مثبت چه منفی و این اخبار را پوشش میدهند.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: باید به مردم نشان دهیم که کارهای خارق العاده در مراکز بهداشتی و درمانی برای مردم انجام میشود، سوژههای مثبت بسیار زیاد است و دیگر جایی برای این جور اخبار باقی نمیماند.
وی افزود: قبل از انقلاب نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ما کاملاً توسعه نیافته بود اما اکنون خیلی پیشرفت کرده است و اکنون با وجود مراکز بهداشتی و پزشکان کارآزموده پاسخگوی سلامت مردم است و شتاب جدی در حوزه علم و فناوری پزشکی در ایران مثال زدنی است اما نباید اجازه دهیم که برخی کاستیها و ضعفها این همه دستاوردها را تحت شعاع قرار دهد.