احمد شیبانی گفت: طبیعی است که وقتی شرکت های دارویی با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند و به علت تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات و حاشیه سود پایین چرخشان نمی چرخد وقتی هم که پولی به دست می آورند آن را صرف خرید ماده اولیه و تولید دارو می کنند بنابراین جایی برای هزینه کردن برای تحقیق و توسعه (R&D) یا بازاریابی برای آنها باقی نمی ماند
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: صنایع دارویی کشور با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و پولی برای بازاریابی و تحقیق و توسعه ندارند به همین علت آیین نامه جدید قیمت گذاری دارو تدوین شده است که امسال با اجرای آن قیمت دارو با لحاظ کردن این هزینهها افزایش نسبی پیدا میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس، احمد شیبانی افزود: طبیعی است که وقتی شرکت های دارویی با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند و به علت تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات و حاشیه سود پایین چرخشان نمی چرخد وقتی هم که پولی به دست می آورند آن را صرف خرید ماده اولیه و تولید دارو می کنند بنابراین جایی برای هزینه کردن برای تحقیق و توسعه (R&D) یا بازاریابی برای آنها باقی نمی ماند.
وی ادامه داد: به همین علت به فکر این افتادیم که سیستم قیمتگذاری داروها را در کشور اصلاح کنیم و در این مسیر آیین نامه جدید قیمت گذاری دارو را تدوین کردیم که در آن هزینه تحقیق و توسعه و بازاریابی دارو را هم در نظر می گیریم.
شیبانی گفت: بر این اساس از امسال با هماهنگی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سیستم قیمتگذاری دارو اصلاح می شود تا شرکتها بتوانند از این طریق در امور مربوط به بازاریابی و تحقیق و توسعه نیز فعال شوند امری که تاکنون مغفول مانده و تاکنون در قیمتگذاری دارو دیده نشده است.
معاون وزیر بهداشت افزود: این اتفاق جدیدی است که بعد از 30 سال در کشور رخ می دهد و قطعاً تغییر محسوسی در صنعت دارویی کشور ایجاد میکند و یکی از ابزارهایی است که دولت و وزارت بهداشت برای حمایت از صنایع دارویی در اختیار دارد.
وی در مورد میزان افزایش قیمت دارو نیز توضیح داد: درصد افزایش قیمت دارو آن قدر نیست که به مصرف کنندگان و مردم فشار بیاید و در حد یک تا 2 درصد است اما برای یک شرکت دارویی ممکن است در سال حدود 2 میلیارد تومان افزایش درآمد ایجاد کند که رقم قابل توجهی است.
وی گفت: آییننامه جدید قیمتگذاری دارو از همین امسال اجرایی میشود.