صادقی گفت :وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال جاری 35 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین دولت و با هدف تکمیل پروژههای مهم و استراتژیک ریلی و آزادراهی منتشر میکند
مدیر عامل شرکت ساخت با بیان اینکه بودجه عمرانی سال آینده 1600 میلیارد تومان به ما ابلاغ شده، گفت: این رقم برای توسعه زیرساختها کافی نیست در این راستا فروش اوراق مشارکت و سهام کارخانجات دولتی را در دستور کار داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس ،سید احمد صادقی در مورد بودجه پیشنهادی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل، اظهار داشت: بودجه مورد نظر برای اجرای زیرساختها نسبتاً سنگین است و قاعدتاً در قالب فقط بودجه عمومی تأمین نخواهد شد.
وی ادامه داد: توسعه عمرانی و زیربنایی کشور ایران به دلیل پهناور بودن، بسیار پرهزینه بوده و نیازمند منابع مالی کلان است بنابراین این بودجه عمرانی محدود، کفاف احداث راه، آزادراه و راهآهن را نمیکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بخشی از اعتبارات موردنیاز شرکت ساخت برای توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل از محل «بودجه عمومی» و قسمتی دیگر از بودجه مورد نیاز از طریق «فروش اوراق مشارکت، جذب فاینانس و سهام کارخانجات و شرکتهای دولتی» تأمین میشود که موارد مذکور از روشهای جذب منابع مالی و حضور بخش خصوصی در توسعه زیرساختها است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: بنابراین رقمی که برای بودجه عمومی امسال پیشبینی شده است، یک هزار و 600 میلیارد تومان است و همین رقمِ یک هزار و 600 میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است تا در قالب این میزان اعتبار، پروژههای خود را معرفی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل محدود بودن بودجههای عمرانی، با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی چندین روش را برای جذب منابع مالی و توسعه بهینه زیرساختها در نظر گرفته که فروش اوراق مشارکت یکی از این روشها است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال جاری 35 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین دولت و با هدف تکمیل پروژههای مهم و استراتژیک ریلی و آزادراهی منتشر میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این راستا باید گفت وزارت راه 2 الی 3 برابر بودجه عمرانی عمومی را از محل فروش اوراق مشارکت و سهام شرکتهای دولتی تأمین میکند.
مدیر عامل شرکت ساخت حضور بخش خصوصی در عرصه توسعه زیرساختهای حمل و نقل را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این راستا تلاش وزارت راه در بخش ساخت آزادراهها، مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی و در واقع کاهش نقش 50 درصدی منابع دولتی و افزایش سهم مشارکت بخش خصوصی است تا بدین ترتیب بتوان منابع دولتی را در دیگر بخشهای زیرساختی حمل و نقل هزینه کرد.
صادقی با بیان اینکه وزارت راه جهت تحقق اهداف خود برنامهریزی دقیق و منسجم دارد و در این راه از تمامی ظرفیتهای موجود بهره میبرد، گفت: عزم جدی دولت در عمران و آبادانی کشور و همکاری و همدلی مردم با دولت در این امر موجب به وجود آمدن دوران طلایی سازندگی در کشور شده است.