معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه ورزش، تجلی قدرت، غرور و افتخار ملی است گفت: به همان اندازه که ورزش در جامعه مهم است مطبوعات ورزشی هم دارای اهمیت و جایگاه ویژهای هستند
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه ورزش، تجلی قدرت، غرور و افتخار ملی است گفت: به همان اندازه که ورزش در جامعه مهم است مطبوعات ورزشی هم دارای اهمیت و جایگاه ویژهای هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس، محمد جعفر محمدزاده، در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» به تبیین ضرورت و اهمیت مطبوعات ورزشی، آسیبشناسی آن و تشریح مسائل و مشکلات این حوزه پرداخت.
وی غرور ملی، افتخار و نشاط عمومی را ازجمله تاثیرات مطلوبی که ورزش در جامعه ایجاد میکند دانست و افزود: طبیعتا حوزهای با این درجۀ اهمیت باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مطلوبی را نیز در پی داشته باشد و در اینجاست که ضرورت وجود مطبوعات به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی به مردم ایجاد می شود.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه به ارائۀ آماری از نشریات و مطبوعات ورزشی پرداخت و گفت: در حال حاضر، تعداد 12 روزنامه در عرصۀ اطلاعرسانی ورزشی منتشر می شود.
محمدزاده مجموع رسانههای مکتوب ورزشی کشور را 114 نشریه عنوان کرد و افزود: 29 هفته نامه، 13 دوهفته نامه، 23 ماهنامه، 2 دوماه نامه، 18 فصل نامه و 6 دوفصل نامۀ ورزشی در کشور منتشر می شود.
وی در ادامه به فعالیت چند خبرگزاری و تعداد بسیاری پایگاه اطلاع رسانی در حوزه ورزش، علاوه بر نشریات مکتوب ورزشی و سرویسها و صفحات ویژهای که در سایر نشریات برای پوشش اخبار ورزشی اختصاص داده می شوند، اشاره کرد و گفت: هیچ موضوعی در جامعه به اندازه ورزش، وسیله و ابزار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ندارد چرا که هم در نشریات تخصصی ورزشی و هم در سایر نشریات، اطلاع رسانی وسیعی در حوزه ورزش صورت می گیرد.
به گفته محمدزاده، در 2 سال گذشته، اقدامات مطلوبی در راستای «توسعۀ کیفی و تهذیب رسانه» صورت گرفته که آثار آن در مطبوعات ورزشی نیز کاملا مشهود و نمایان است.
وی حرکت در جهت تخصصی شدن مطبوعات ورزشی را از جملۀ این اقدامات دانست و تصریح کرد: ظرف 2سال گذشته، برای 35 نشریه مجوز انتشار صادر شد که از آن جمله می توان به نشریات «آموزش تربیت بدنی»، «پژوهش در علوم تربیت بدنی»، «پژوهشهای مدیریت ورزشی» و همچنین، نشریات تخصصی دیگری که در حوزه های مختلفی چون: کوهنوردی، تیراندازی، ماهیگیری و بسیاری زمینه های تخصصی دیگر اشاره کرد.
محمدزاده همچنین انتشار نشریات تخصصی را برای فدراسیونهای ورزشی، ضروری دانست و گفت: به عنوان مثال نشریه تخصصی «جهان فوتبال»، توسط افراد متخصص و مجرب فدراسیون فوتبال منتشر میشود.
به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، هیجان، نشاط و جوانی، از جمله مواردی است که در طبیعت و ذات ورزش وجود دارد و برای انتقال این احساس به مخاطب، حتما باید از عکس های بزرگ، رنگ های بانشاط و تیترهای متفاوت استفاده کرد.
وی به پیش بینی هایی که برخی شرکت های فعال در فضای دیجیتال مبنی بر حذف کاغذ و بسیاری از تکنولوژیهای پیشرفته امروزی چون لپ تاپ در آینده ای نزدیک ارائه داده اند اشاره کرد و افزود: این روند از سالها پیش در کشورهای پیشرفته شروع شده و در حال حاضر چیزی به عنوان افزایش تیراژ در نشریات کاغذی دنیا نداریم و بسیاری از روزنامهها و مطبوعات بزرگی که با نگاه آرمانی به تیراژ آنها نگاه میشد، نه تنها افزایش تیراژ ندارند بلکه روز به روز با کاهش بیشتر تیراژ روبرو هستند.
محمدزاده ادامه داد: در حالی که از سال 2004 تا 2012 جهان با متوسط کاهش 34 درصدی مصرف کاغذ روبرو بوده است اما متوسط مصرف کاغذ در کشور ما در همین دورۀ زمانی افزایش داشته است.
وی، در بحث آسیب شناسی مطبوعات ورزشی، به فوتبال زدگی مطبوعات، بزرگنمایی، حاشیه پردازی، گرایش به روزنامه نگاری زرد، میزان تولید پایین، بزرگ کردن اختلافات کوچک و تکذبیه های پی در پی اشاره کرد و گفت: این آسیب ها تنها در مطبوعات نمود بارزی ندارند بلکه گاهی اوقات در برنامه های پربیننده تلویزیونی هم دیده می شود.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، استفادۀ مطبوعات ورزشی ازعناوینی مانند ژنرال، سلطان، شهرآورد، جادوگر و مانند آن را موجب انتقال حس خشونت به مخاطبان و علاقمندان ورزشی دانست و همۀ دست اندرکاران ازجمله خبرنگاران و گزارشگران رادیو و تلویزیون را به اجتناب از به کارگیری این ادبیات دعوت کرد.
محمدزاده همچنین، فضای حاکم بر میادین ورزشی را یکی دیگر از علل شیوع این ادبیات در صفحات مطبوعات دانست و با اشاره به بازی اخیر استقلال مقابل گهر درود گفت: خبرهایی که راجع به این بازی در مطبوعات منتشر شد خبرهای خوب و مهذبی بود اما در جاهایی که اتفاقات خوبی رخ نمیدهد طبیعتا با تیترها و خبرهای نامطلوبی در صفحات مطبوعات روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: قسمتی از مسائل و مشکلات در حوزه مطبوعات ورزشی به مطبوعات ورزشی بر میگردد و قسمت دیگر به سایر بخشها مربوط میشود و همه باید دست به دست هم داده و با سالم سازی فضای ورزشی، ادبیات آن را نیز اصلاح کنیم و باید بپذیریم که ما اگر می خواهیم نشاط و جوانی ورزش را منتقل کنیم باید از عکسهای بزرگ و تیترهای متفاوت استفاده کنیم.