در 5 ماهه ابتدای سال 92، بیش از 5 میلیون و 425 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد افزایش یافته است
در 5 ماهه ابتدای سال 92، بیش از 5 میلیون و 425 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، دکتر شهریار افندیزاده رئیس این سازمان با اعلام این خبر، اظهار داشت: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور افزون بر 5 میلیون و 159 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 95 درصد از طریق جاده و 266 هزار تن معادل 5 درصد از طریق راهآهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جادهای 15 درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 2 میلیون و 563 هزار تن را مواد نفتی و 2 میلیون و 862 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند که عمدهترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.
وی در ادامه گفت: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویزخان با 2 میلیون و یک هزار تن معادل 37 درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان و سرخس در ردههای بعدی قرار دارند.
دکتر افندیزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با یکمیلیون و 802 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و لطفآباد در ردههای بعدی قرار دارند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 236 هزار دستگاه تعداد سفر کامیونهای حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 126 هزار دستگاه معادل 53 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیتها از کشور حمل شده است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری مستمر جلسات کارگروه ترانزیت با حضور نمایندگان دستگاههای عضو و همچنین کمیتههای کارشناسی ترانزیت در سازمان به منظور استفاده حداکثری از توانمندیهای جغرافیایی، اقتصادی و تجاری منطقه و همچنین شناسایی ظرفیتهای جدید و اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل، اقدام سازمانهای مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهرهبرداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.
همچنین نقش بخش خصوصی و صاحبان شرکتهای حمل و نقل بینالمللی و تشکلهای صنفی مربوطه که در این زمینه نقشآفرینی بسیار مناسبی داشتهاند از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است و شناسایی ظرفیتهای منطقهای و برقراری روابط دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا نیز موجب شده تا قابلیتهای موجود با مدیریت اعمال شده روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.