آخوندی با اشاره به اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی باید از مجموعه امور اجرایی مربوط به بخش حمل و نقل جادهای ، ریلی ، هوایی و دریایی خارج شود ، افزود : استراتژی و رویکرد ما خروج از مداخله گری در تمام انواع حمل و نقل خواهد بود
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه پیش از خصوصی سازی باید نوعی بازنگری در نقش دولت در بخش حمل و نقل صورت بگیرد ، گفت : وزارت راه و شهرسازی به سمت حذف کامل مداخلهگری خود در بازار حمل و نقل حرکت خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی ،عباس آخوندی در نشستی با اعضای تشکلهای حرفهای حمل و نقل ، با بیان اینکه درحال حاضر در تعریف اینکه دولت در مسئله خصوصی سازی چه کارهایی را باید و چه اموری را نباید انجام دهد ، نیازمند بازنگری بنیادی هستیم ، اظهار داشت : وظایف دولت باید در دو مقوله تنظیم مقررات و تنظیم زیرساختها خلاصه شود.
وی با اشاره به اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی باید از مجموعه امور اجرایی مربوط به بخش حمل و نقل جادهای ، ریلی ، هوایی و دریایی خارج شود ، افزود : استراتژی و رویکرد ما خروج از مداخله گری در تمام انواع حمل و نقل خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : در بخش حمل و نقل ریلی تمام لکوموتیوها باید به بخش خصوصی واگذار شوند و عملیات وزارت راه و شهرسازی در این بخش به صفر برسد.
وی با تأکید براینکه عین همین کار و آزاد سازی باید در سایر بخشهای حمل و نقل نیز صورت بگیرد ، تصریح کرد: البته منظور ما از نقش دولت در تنظیم مقررات مداخله در قیمتگذاریها نیست چراکه معتقدم ما باید در برنامهای زمانبندی شده به سمت آزاد سازی قیمتها پیش برویم.
آخوندی ادامه داد: بهنظر میرسد همه مداخلات دولت در بخش حمل و نقل تاکنون به ضرر مصرف کنندگان تمام شده است چراکه در بخش ریلی خدمات ارائه شده محدود است ، در بخش جادهای خدماتدهی ، جان مسافران و امنیت ناوگان در معرض خطر قرار گرفته است و این موضوع در بخشهای دریایی و هو.ایی نیز وجود دارد.
وی با اشاره به بدهکاری ایرلاینها بابت نپرداختن پول سوخت به بهانه محدود شدن قیمتها از سوی دولت و پایین آمدن درآمدها ، تصریح کرد: فارغ از درست یا غلط بودن تعبیر ایرلاینها ، ما باید با خروج از بحث قیمت گذاری برای همیشه به موضوعاتی مانند این پایان دهیم.
وزیر راه و شهرسازی ارتقای استاندارها ، روان سازی محیط کسبوکار ، کاهش هزینههای آزاد و دفاع از منافع ملی و منافع مصرف کنندگان را از وظایف دولت در بخش حمل و نقل برشمرد و گفت :اصولاً مداخلات دولت در هر موضوعی نوعی مداخله اخلالگرانه است و من تلاش می کنم این مداخلات در بخش حمل و نقل به سمت صفر حرکت کند.
وی با بیان اینکه تمام فعالان اقتصادی پیش از هرچیز شهروند محسوب میشوند و حق پرسشگری دارند ، اظهار داشت : البته این شهروند نباید فراموش کند که مسئولیتهایی نیز در مقابل جان مردم و تعهداتی که ارئه کرده است ، دارد.
آخوندی با بیان اینکه پایبندی به تعهدات موضوعی دینی و علمی است ، ادامه داد : همه باید به تعهدات خود پایبند باشیم چراکه طفره رفتن از تعهدات ، شروع انحراف است.
وی با اشاره به لزوم انعقاد قراردادی جدید در بخش حمل و نقل با فعالان این بخش ، تصریح کرد: از یک سو در یک زمان مشخص ما باید از بحث مداخلات خارج شویم و از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید پاسخگوی مطالبات ما در حوزه حق شهروندان و مردم باشد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید برلزوم ایجاد بنگاههای بزرگ مقیاس در بخش حمل و نقل ، افزود : این بنگاهها باید توان رقابت در عرصههای بین المللی را داشته باشند چرا که در غیر اینصورت هزینههای تمام شده در بنگاههای کوچک گرانتر و به ضرر مصرف کننده خواهند بود.
وی درخصوص دست و پاگیر بودن برخی فرآیندها گفت : باید تحقیق در عملیات مشترکی با بخش خصوصی انجام دهیم و ببینیم چه فرآیندهایی را میتوان حذف کرد.
آخوندی ضمن اعلام موافقت با سرمایهگذاری در ترمینالهای خصوصی ، ادامه داد: در بخش ITS و هوشمند سازی جادهها نیز با هر اقدامی که در این راستا انجام شود موافق هستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر میخواهیم بخش ریلی با جادهای رقابت کند، دولت باید به نوعی عدم تعادل موجود میان بخش زیرساخت و ناوگان حمل و نقل ریلی با حمل و نقل جادهای را جبران کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفری که آخر همین هفته به استان خوزستان خواهد کرد ، از فعالان حمل و نقل دریایی خواست اگر مایل هستند برای بررسی مسائل موجود در این بخش ، در این سفر وی را همراهی کنند.
وی برلزوم جلب اعتماد بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل ، زیرساخت و ناوگان تأکید کرد و اظهار داشت :توسعه ملی به شرطی محقق میشود که که سیاست گذاری های کلان دولت ، همراه سیاستهای خرد و نه کنترل کننده آنها باشندچراکه در غیر اینصورت سیاست های خرد همواره دنبال دور زدن سیاستهای کلان خواهند بود.
آخوندی خاطرنشان کرد : افرادی که دولت هستند باید با مفهوم اقتصاد خرد ، و افرادی که در اقتصاد خرد هستند باید با منافع ملی آشنا باشند.
بنابر این گزارش اعضای تشکلهای حرفهای حمل و نقل نیز در نشست خود با وزیر راه و شهرسازی به بیان دیدگاهها و مشکلات خود پرداختند که نبود حمل و نقل ترکیبی ، افزایش کارایی راه آهن ، لزوم هماهنگ شدند عملکرد جاده و ریل ، مسائل مرزی و ترانزیت ، تأثیر مداخلات دولتی ، هوشمندسازی جادهها ، ایجاد ترمینال های خصوصی ، رفع مقررات دست و پاگیر ، توجه به صنعت کشتیرانی و توجه به صنعت حمل و نقل هوایی و مسائل مربوط به آن از مهمترین موارد مطرح شده در این جلسه بود.