آخوندی: بخشی از مردم کشورمان در شمال و جنوب، ساحل نشین هستند که زندگی آنها متاثر از توسعه بنادر و امکانات در این مناطق است که در این زمینه سازمان بنادر وظیفه مهمی را بر عهده دارد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تغییر الگواره (پارادایم) در معیار سنجش موفقیت دولت از میزان ساخت و ساز به توسعه فعالیتهای اقتصادی بر اساس این الگو بر برنامه ریزی برای افزایش سهم کشورمان از حمل ونقل دریایی و تجارت جهانی تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه معاون وزیر و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی سخن میگفت با اشاره به اینکه سازمان بنادر نماینده کشورمان در حمل و نقل دریایی جهان است و این حوزه از لحاظ سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است، بیان داشت: تصمیم گیری در این سازمان از حساسیت فوقالعاده برخوردار است زیرا که عمده ورود و خروج کالا از طریق بنادر صورت میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان بنادر در محیط بینالمللی، خود متاثر و در عین حال تاثیر گذار است و شاخصهای موفقیت در این سازمان نیز باید بر اساس مقیاسهای بین المللی باشد.
وی ادامه داد: بخشی از مردم کشورمان در شمال و جنوب، ساحل نشین هستند که زندگی آنها متاثر از توسعه بنادر و امکانات در این مناطق است که در این زمینه سازمان بنادر وظیفه مهمی را بر عهده دارد.
آخوندی یادآور شد: باید در سیاستگذاری حوزه دریایی نگاه درون سازمانی نداشته باشیم و به دنبال افزایش سهم ایران از تجارت جهانی باشیم . اگرچه با تحریمها مواجهایم اما ایران از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است.
وی خطاب به مدیر عامل جدید سازمان بنادر یادآور شد: رهبری سازمان بنادر باید به صنعت حمل نقل دریایی نگاه بینالمللی داشته باشد و با این نگاه همه ایرانیان فعال در حمل ونقل دریایی مد نظر قرار خواهند گرفت.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دیگران برای ما در سطح بینالمللی هزینه ایجاد میکنند و ما باید برای کاهش هزینهها تلاش کنیم و ایجاد پنجره واحد که دربردارنده کل عملیات حمل ونقل و مجوزها است از جمله این موارد است.
وی با تاکید بر لزوم حفظ منافع شهروندان یادآور شد: بعد از سازماندهی بخشهای مختلف وزارتخانه وقت بیشتری را برای ارتباط با کسانی که ارزش افزوده در حوزه راه و شهرسازی ایجاد می کنند خواهم گذاشت و ارتباط معنی دار با مجلس مهم است و حمایت مجلس از سازمان بنادر به لحاظ حضور این سازمان در عرصههای بینالمللی و تاثیر بر زندگی ساحل نشینان ضرورت دارد و نمایندگان نیز بر عملکرد این سازمان حساسیت دارند.
آخوندی پیشنهاد کرد: در توسعه و تعالی نیروی انسانی در سازمان بنادر تلاش شود زیرا داشتن نیرویی که فهم جهانی از حمل ونقل داشته باشد موجب رقابت در سطح بینالمللی خواهد بود.
وی بیان داشت: ما نیاز به تغییر الگواره (پارادایم)در سطح دولت داریم زیرا تاکنون معیار سنجش ساخت و ساز بوده است اما باید ببینیم چقدر امکان فعالیت اقتصادی ایجاد شده است؟ باید به دنبال افزایش سهم دریایی کشورمان در حمل ونقل دریایی باشیم و سیستم باید از شاخص ایجاد تاسیسات عبور کرده و به دنبال جذب تقاضا برای بنادر باشد.
وی اضافه کرد: در بنادر اپراتوری به درد ما می خورد که میزان بازاریابی را برای پهلوگیری بیشتر کشتیها فراهم کند و بتواند تقاضا ایجاد کند. حال ببینیم چقدر در سطح جهان برای بنادر خودمان تقاضا ایجاد کردهایم؟
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همیشه می گوییم ترانزیت مهم است اما سهم ترانزیت را افزایش نمی دهیم، واقعیت این است که ترانزیت با ایجاد بنادر رشد پیدا نمی کند بلکه باید برای بنادر بازاریابی در سطح جهانی داشته باشیم.
آخوندی بیان کرد: ترانزیت یعنی بازاریابی جهانی برای حمل و نقل جهانی و بخش خصوصی اپراتورها و کارگزاران بنادر هستند که میتوانند در سطح جهانی بازاریابی کرده و با افزایش تقاضا بسترهای لازم برای تجهیز بنادر را فراهم آورند.
وزیر راه و شهرسازی به ضرورت افزایش ظرفیت سواحل دریای عمان اشاره کرد و گفت: این موضوع باید یکی از اولویتهای کاری رئیس جدید سازمان بنادر باشد البته در سال های اخیر فعالیت های توسعه ای در بندر شهید بهشتی و چابهار انجام شده است اما تاکنون نقشهای برای توسعه بازار ایران در دریای عمان ایجاد نشده تا بر اساس آن سهم ایران از حمل و نقل دریایی عمان افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری هم بر این امر تاکید داشتند، افزود: از مدیرعامل جدید سازمان بنادر می خواهم که روی این موضوع تمرکز کند تا این بنادر هم با رشد و توسعه همراه شود.
وزیر راه و شهرسازی به لایروبی اروند اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع مورد تاکید رئیس جمهور هم است زیرا بخش عمدهای از اقتصاد خوزستان متکی به این لایروبی است البته سازمان بنادر تلاشهایی در خصوص این موضوع انجام داده اما بقیه موارد باید با کمک وزارت امور خارجه صورت گیرد.
آخوندی تصریح کرد: در سال های پس از جنگ تحمیلی، بازسازی فیزیکی آبادان و خرمشهر انجام گرفت اما بازسازی اقتصادی عقب ماند که ضرورت بازسازی اقتصادی لایروبی اروند است.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات شهروندان از امکانات حمل و نقل دریایی مسافر کم است، گفت: باید با کمک بخش خصوصی تبلیغات بسیار گستردهای در خصوص ارزانقیمت بودن، سالم و سریع بودن حمل و نقل دریایی انجام شود.
آخوندی با تاکید بر ایجاد پنجره واحد برای حمل و نقل دریایی، بیان کرد: باید یکسری نهادهای توسعه ای در سازمان بنادر ایجاد شود از جمله نهادهای مقررات و ضوابط برای کاهش هزینه ها، تسهیل کسب و کار در حمل و نقل و تربیت نیروی انسانی.
؛ در این مراسم که در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد ؛ عباس آخوندی با قدردانی از زحمات سیدعطاء اله صدر مدیرعامل سابق بنادر و دریانوردی، محمد سعیدنژاد را به عنوان مدیرعامل جدید این سازمان معرفی کرد.