ما باید جاذبه فعالیت های فرهنگی را به حدی برسانیم که علاوه بر آن که در مدارس رقابت ایجاد کند، اگر روزی به دلیل آلودگی هوا و امثال آن مدرسه تعطیل شد، بچه ها ناراحت باشند.
دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در سومین نشست صمیمی خود با حضور در جمع معاونین، مدیران کل و کارشناسان حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، دکتر فانی در این نشست روند کار تربیتی را پائین تر از حد مورد انتظار دانست و افزود : خروجی امروز آموزش و پرورش ما آن چیزی نیست که باید باشد.وی اضافه کرد اگر یادگیری را تغییر نسبتا پایدار در رفتارفرد تعریف کنیم ، اهمیت کاربردی این معاونت دو چندان می شود. لذا باید زمان بیشتری به مسائل پرورشی اختصاص یابد.وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای حصول نتیجه مطلوب ابتدا باید مسائل پرورشی نسل آینده احصاء گردد و برای حل آن باید از سر مساله وارد شد نه از تشکیلات و ساختار .
وی با اشاره به نقش مشوق ها در افزایش رفتار مطلوب اضافه کرد : باید روی انگیزه، نقش، شرایط احراز و آموزش مربیان پرورشی در مدارس کار کنیم و انرژی اصلی ما صرف صف پرورشی یعنی مدارس شود.
دکتر فانی با استناد به یافته های پژوهشی جهانی افزود : نتایج تحقیقات حاکی از آن است که روش های مستقیم تربیتی تقریبا در تمام دنیا با شکست مواجه شده است، لذا ما باید روی روش های غیر مستقیم کار کنیم. چنانکه در حدیث آمده است‹کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد : ما باید جاذبه فعالیت های فرهنگی را به حدی برسانیم که علاوه بر آن که در مدارس رقابت ایجاد کند، اگر روزی به دلیل آلودگی هوا و امثال آن مدرسه تعطیل شد، بچه ها ناراحت باشند.
وی در ادامه با اشاره به ماموریت سازمان دانش آموزی و معاونت پرورشی تصریح کرد: ماموریت سازمان یعنی فلسفه وجودی آن و باید با توجه به نیازهای جدید، در ماموریت های سازمان دانش آموزی و معاونت پرورشی نیز بازنگری گردد تا هیچیک از این دو تداخلی با هم نداشته باشند.
دکتر فانی افزود: در خصوص همکاری رسانه ای برای تولید برنامه های فرهنگی با آقای ضرغامی مذاکراتی داشته و همکاری هایی نیز با وزارت ارشاد آغاز خواهد شد.
وی در پایان در خصوص فعالیت های پرورشی اظهار کرد: باید در تنوع و تعدد برنامه های فرهنگی و پرورشی مدارس تجدید نظر کرد و به جای تعدد برنامه ها به کیفیت برنامه های اجرایی بیاندیشیم و تمام فعالیت های فرهنگی و پرورشی مدرسه را هدف بگیرد.
گفتنی است در آغاز این مراسم دکتر حمید رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت به برگزاری نشست هایی با همکاران و معاونان پرورشی استان ها و توسعه همکاری های فرهنگی فرادستگاهی از جمله شهرداری تهران، شورای عالی ایرانیان، آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جلسات ویژه ای با معاونان محترم وزارتخانه ها برای عملیاتی کردن رهنمود های ریاست محترم جمهوری در آغازین روز بازگشایی مدارس در خصوص احیاء زنگ انشاء، زنگ گفتگو برگزار شده است.