وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه زمینه های زیادی در حوزه راه و شهرسازی وجود دارد تا نقدینگی در بستر اقتصاد واقعی جریان یابد تاکید کرد: آماده استفاده از سرمایه گذاری بانک های حاضر در بورس برای مشارکت در طرح های جدید حوزه راه و مسکن هستیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در قیمت گذاری عوارض جادهها مداخله نخواهیم کرد و گفت: تمایل داریم که سرمایه گذاری به صورت صد درصد توسط بخش خصوصی در این کریدورها و جادهها صورت گیرد و در این مسیر نیز بانکهای سرمایه گذاری می توانند پشتیبان پروژه های سرمایه گذاری باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که در همایش بانکداری سرمایه گذاری و صنعت اوراق بهادار سخن می گفت، تصریح کرد: ارزش فعلی سهام عدالت 90 هزار میلیارد تومان و ارزش مسکن مهر بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که ما باید بتوانیم در حوزههای مختلفی که گردش مالی متوقف شده را دوباره به گردش در بیاوریم. بر همین اساس می توانیم در حوزههای موثر تغییراتی ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی دومین راهکار برای خروج رکود تورمی را تجهیز منابع مالی از داخل اقتصاد عنوان کرد و گفت: جز از راه پس انداز راهکار دیگری برای این تجهیز منابع مالی نداریم ضمن آن که در حوزه مسکن نیز بیش از هشت سال است که مفهوم پس انداز کلمه غریب و مغفولی است و میزان پس انداز ما نیز به نسبت قیمتهای جاری نزولی شده است و پس اندازی صورت نمی گیرد.
وی افزود: بنابراین باید پس انداز به نحوی وارد اقتصاد ما شود و عمدهترین آن نیز از طریق اصل 44 است و همچنین صندوقهای پس انداز که در بازار سرمایه وجود دارد.
آخوندی با طرح این سوال که بازار بورس ایران تا چه زمان میخواهد متکی به سهام دولت باشد؟ گفت: بازاری که بخواهد فقط بنگاههای دولتی در آن باشند پایدار نخواهد بود بنابراین اگر بخواهیم بازار سرمایه ایران رشد یابد و به ثبات خوبی برسد لازمهاش آن است که میزان وابستگی به دولت کاش یابد این درحالی است که در حال حاضر کل سهام دولت حدود 140 تا 150 میلیارد دلار بوده که حدود 40 تا 50 میلیارد دلار آن هنوز به این بازار سرمایه ورود نکرده است.
وی تاکید کرد: در این حوزه نیاز داریم که بازار سرمایه با بخش واقعی اقتصاد گره بخورد. بانکهای سرمایه گذاری نیز بزرگترین ماموریتی دارند آن است که بتوانند به واسطه گره خوردن بازار سرمایه به بخش واقعی اقتصاد باشند.
آخوندی در حوزه حمل ونقل نیز با بیان اینکه نیازمند سرمایه گذاریهای قابل توجهی هستیم، گفت: باید به آزادراهها به شکل جاده نگاه نکنیم بلکه آن را از یک نگاه کریدور اقتصادی که قابلیت بهره وری فراوان را دارد مورد توجه قرار می گیرد چرا که جاده فقط ابزار وصل کننده و جابهجایی نیستند بلکه در کنار جاده یا پیرامون آن میتوان هزاران فعالیت اقتصادی و صنفی و همچنین خانه سازی و ایجاد بنادر خشک را انجام داد و هر کدام از این اقدامات پروژههای سودآور خواهند بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در قیمت گذاری عوارض جادهها مداخله نخواهیم کرد و گفت: تمایل داریم که سرمایه گذاری به صورت صد درصد توسط بخش خصوصی در این کریدورها و جادهها صورت گیرد و در این مسیر نیز بانکهای سرمایه گذاری می توانند پشتیبان پروژه های سرمایه گذاری باشند.
وی با اشاره به ایجاد بنادر خشک عنوان کرد: اخیرا ما موافقت نامه بنادر خشک را امضا کردیم تا کل خدمات گمرکی، بانکی، توزیع و انبارداری در درون سرزمین انجام شود و یک شبکه یکپارچه و واحد داشته باشیم.
آخوندی به سرمایه گذاری در حوزه ریلی اشاره کرد و گفت: باید حوزه حمل ونقل ریلی را بسیار مورد توجه قرار دهیم چرا که در صنعت فولاد که در حال توسعه است حدود 58 میلیون تن حمل و نقل سنگ آهن را در سال شاهد هستیم اما تنها 10 میلیون تن از طریق حمل و نقل ریلی جابهجایی صورت میگیرد این درحالی است که حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل ونقل جادهای سوخت مصرف می کند و در کنار آن فرسایش جادهها و خطرات حمل و نقل را نخواهیم داشت.
وی با اشاره طرح های سرمایه گذاری حوزه دریایی و هوانوردی افزود: در حوزه ناوگان حمل ونقل نیز نیازمند افزایش بیش از 2700 واگن جدید در حوزه مسافر و 600 لکوموتیو و 2000 واگن باری هستیم. خوشبختانه امکان تامین منابع مالی آن از طریق صندوق توسعه ملی فراهم شده است. همچنین افزایش خطوط ریلی را در آینده نزدیک خواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرمایه گذاری خوبی در بنادر شمال و جنوب کشور وجود دارد، اظهار داشت: ما همچنین اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را تنظیم و تصویب کردهایم که این شهر در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) تاسیس شود و همین کار حجم سرمایه گذاری بسیار بزرگی را می طلبد ضمن آن که می خواهیم دراین شهر فرودگاهی یکی از بنادر خشک را راه اندازی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی دربخش دیگری از سخنانش ضمن بررسی علت وضعیت رکود تورمی در کشور گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در بحث خصوصی سازی آن است که هنوز از دالان بانکهای سرمایه گذاری عبور نمیشود و ابزار بنگاهها مورد بازسازی ساختاری انجام نگرفته است.
آخوندی اظهار داشت: هنوز نقش بانکداری سرمایه گذاری در خصوصی سازی ایران کمرنگ است و امیدواریم سهم بیشتری به این حوزه اختصاص داده شود.
وی با بیان اینکه کشور در وضعیت رکود تورمی قرار دارد، گفت: سه دلیل «افزایش نقدینگی و تزریق پر قدرت از سوی بانک مرکزی»، «تخصیص ناصحیح منابع» و «افزایش هزینه مبادله» است و نتیجه این موارد وضعیتی است که اکنون شاهد هستیم. به گونهای که رشد اقتصاد ملی منفی و تورم هم ارقام زیادی را نشان میدهد.
آخوندی با بیان اینکه خروج از این وضعیت کار سخت و دشواری است، گفت: علت این سختی آن است که سرمایه از بخش واقعی اقتصاد خارج شده و به بازار سفته بازی کوچ کرده و واسطههایی در این امر موفق هستند که بتوانند بیشترین سود را برای سرمایه خود ایجاد کنند که زمانی آن را درحوزه ارز، طلا و مسکن و اخیرا نیز در بازار سرمایه این کوچ به سرمایه گذاری صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: واقعیت این است که باید این سرمایهها در بخش واقعی اقتصاد و تولید ناخالص ملی صرف شود تا بتوانیم حرکتی در حوزه اقتصادی داشته باشیم. البته در حال حاضر یکسری انتظارات در بازار ایجاد شده و خروج از این وضعیت کار سختی است.
وی با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصادی بخش عمدهاش به اتخاذ سیاستهای غلط دولت پیشین برمیگردد، گفت: در کشور ما اتفاقات شگفت انگیزی انجام شده اما به موقع مورد بررسی قرار نگرفته است به عنوان مثال به محض آنکه سیاستهای مقام معظم رهبری در مورد اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شد با فاصله بسیار کوتاه پیشنهاد سهام عدالت نیز از سوی دولت مطرح شد این درحالی است که این روش سیاست سهام عدالت منجر به آن شد که 40 درصد مدیریت بنگاهها به صورت غیر پاسخگو در بیاید که این ضد سیاست ابلاغی اصل 44 است.
وی افزود: در همان زمان بسیاری از اقتصاددانان و افراد از جمله بنده اعلام کردیم که باید جلوی این سهام عدالت گرفته شود اما هیچ پژواکی در جامعه پیدا نکرد و اکنون در وضعیتی هستیم که 40 درصد از سهام بنگاههای بزرگ به صورت کاملا غیر شفاف مدیریت میشوند.
آخوندی تصریح کرد: اگر هدف توزیع عادلانه ثروت بود و قرار بود که به نحوی این منابع در اختیار طبقات کم درآمد قرار گیرد اکنون میبینیم که این طبقات مدنظر سود چندانی نگرفتهاند ضمن آنکه کاهش کارآیی در مدیریت بنگاهها نیز صورت گرفته و عدم پاسخگویی شفاف بنگاهها نیز افزایش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بحث یارانهها نیز چنین اتفاقی افتاده است به گونه ای که قرار بود در اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها ضمن اصلاح قیمتها ما شاهد بهبود کارآیی ملی و همچنین برداشته شدن فاصله زیاد طبقاتی انجام شود اما آیا به اهداف این قانون یارانهها رسیدهایم؟ و آیا در عرضه و تقاضا قانون یارانهها توانسته مدیریت داشته باشد و اکنون درچه حوزهای می توانیم شاخص خوبی ارائه کنیم که بیان کند این حجم دخالت دولت خوب بوده است.
وی با بیان اینکه اقتصاددانان باید نظارت زیادی بر دولت داشته باشند، گفت: هر چند که خودمان اکنون در دولت هستیم اما سلامت اقتصاد کشور نیازمند آن است که مرتبا عملکردش از سوی رسانهها، نخبگان و سیاستمداران مورد نقد جدی قرار بگیرد.
آخوندی به راهکارهای خروج از رکود تورمی اشاره کرد و گفت: اولین راهکار آن است که رشد نقدینگی را کنترل کنیم و سرعت گردش پول در جامعه افزایش یابد.
نخستین همایش بانکداری سرمایهگذاری و صنعت اوراق بهادار امروز با سخنرانی بهروز خدارحمی دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری آغاز به کار کرد. در این همایش حسین عبده تبریزی رئیس شورای سیاستگذاری همایش و عضو شورای عالی بورس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سخنرانانی کردند.
یادآور می شود، در پانل اول این همایش با موضوع نقش شرکتهای تامین سرمایه در تامین مالی، مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو، ولی نادی قمی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین، علی قاسمی ارمکی مدیرعامل تامین سرمایه ملت، سید محسن فاضلیان مدیرعامل تامین سرمایه امید و ابوالفضل شهرآبادی معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به بحث و گفتوگو پرداختند.
همچنین در پانل پایانی با موضوع مدیریت دارایی و شرکتهای تامین سرمایه، علی سعیدی، معاون نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس، علی سنگینیاین مدیرعامل تامین سرمایه امین، محمد جمالی مدیرعامل تامین سرمایه آرمان و بهروز زارع مدیرعامل تامین سرمایه سپهر درباره موضوعات مختلفی همچون تعامل نهاد ناظر با تامین سرمایهها، اصلاح ساختار شرکتها، ادغام و تصاحب، مدیریت ثروت و اوراق قابل تبدیل به بحث و تبادل نظر پرداختند.