پایان سال 93 بیش از 80 درصد واحدهای باقیمانده مسکن مهر که مشکلات کمتری دارند به بهرهبرداری میرسند
وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال 93 بیش از 80 درصد واحدهای باقیمانده مسکن مهر که مشکلات کمتری دارند به بهرهبرداری میرسند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی ، عباس آخوندی در برنامه دیشب ، 23 آذر92 ، نگاه یک در شبکه اول سیما با اعلام اینکه تا پایان سال 93 بیش از 80 درصد واحدهای باقیمانده مسکن مهر که مشکلات کمتری دارند به بهرهبرداری میرسند ، اظهار داشت: مشکل مسکن مهر این بود که گروه بسیار کوچکی شامل طبقات یک، دو و سه جامعه را در بر گرفت تاجایی که سیاست های اجرا شده حتی به درد این گروه هم نخورد و عدم تعادل های وحشتناکی در کل بخش بازار مسکن ایجاد کرد.
وی با تأکید براینکه آخوندی بخش مسکن باید کل مردم ایران را در نظر بگیرد ، تصریح کرد: بر همین اساس کسی که از جانب دولت به این بخش نگاه می کند باید همه اقشار کم درآمد و متوسط و متمولین را باید مورد توجه قرار دهد.
وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم ملی دیدن بخش مسکن ، افزود: باید درمورد برنامه جامع مسکن صحبت شود چرا که این بخش می تواند کشور را از رکود اقتصادی خارج کند.
وی با بیان اینکه باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و بگوییم که چه روندی را پشت سر گذاشته ایم و چه برگشت های بنیادی را باید انجام دهیم ، ادامه داد: قصد منفی گویی ندارم اما مشکلات را بازگو می کنم تا با مردم فکری برای نجات پایتخت و کلانشهرها کنیم.
آخوندی با مطرح کردن این سوال که شعار ساخت یک میلیون مسکن در تهران به قیمت از بین رفتن فضای سبز ، نبود امنیت و وجود مشکلات دیگر چه مزیتی دارد ، گفت: وزیر راه و شهرسازی گفت: در مسکن مهر به یکباره هشت هزار و 500 هکتار به محدوده شهرها اضافه شد؛ جمعیت تهران به مرز غیرقابل قبولی رسید که در آلودگی وحشتناک شهر تهران نیز بی تاثیر نبوده است.
وی با اشاره به اینکه جمعیت شهر جدید پرند در طراحی 130 هزار نفر است که با یک مصوبه به 700 هزار نفر رسید، اظهار داشت: پردیس که همواره مشکل آب داشت از جمعیتی حدود 170 هزار نفر برخوردار بود با یک مصوبه به 400 هزار نفر رسید و هشتگرد با جمعیت حدود 160 هزار نفر در یک مصوبه به 600 هزار نفر رسید.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ایران سالانه حدود 60 میلیون مترمربع ساختمان سازی می شود و مردم می توانستند مسکن خود را در این بازار تامین کنند و اگر عمده سیاست ها در جهت توانمند سازی بود و مردم بر اساس انواع مدل های مالی می توانستند به بازار مراجعه کنند،
وی با تأکید بر لزوم اجرا کردن برنامهای که طی آن همه مردم قدرت خرید مسکن مورد علاقه خود را پیدا کنند ، افزود: اعتقادی به سیستم های کنترلی ندارم و دولت نباید معاملات دو میلیون نفر در بخش مسکن را متوقف کند تا جایی که خرید و فروش مسکن مهر باید اجرایی شود تا مردم بتوانند این سرمایه را تبدیل به احسن کنند.
آخوندی در خصوص زیرساخت های مسکن مهر مثل رفاه، آموزش و غیره گفت: گروهی در حال مستندسازی از تمام طرح های مسکن مهر است که زمین و موقعیت و شکل گیری امکانات را بررسی کنند .
وی مسکن مهر را نیازمند همکاری کل دولت و تصریح کرد: من به مردم امید می دهم که در کنار مردم در کل مسایل خواهیم بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ سیاستهای اجرای اصل 44 در سال 1384 از سوی مقام معظم رهبری و اجرای همزمان طرح واگذاری سهام عدالت از سوی دولت ، اظهار داشت: سهام عدالت در ظاهر به نفع مردم اما به واقع بخش عمده ای از کل سیاست های اصل 44 را کم اثر و 40 درصد بنگاه داری ایران را از مدیریت موثر خارج کرد.
وی به سیاست توزیع یارانه ها و اجرایی شدن آن نیز اشاره کرد و گفت: هدف اصلاح امور اقتصادی ، نحوه تخصیص منابع به طرح های دارای کارایی و جلوگیری از اتلاف انرژی بود اما نتیجه وابسته شدن مردم به دولت ، رکودی تورمی و تورمی بسیار بالا و یک کاهش تولید به صورت بسیار شدید شد.
آخوندی با تأکید براینکه بدون بیان کردن چنین حقایقی نمیتوان تغییر مسیر داد و بدون تغییر مسیر زندگی در تهران و تمام کلانشهرهای ایران مشکل خواهد شد ، ادامه داد باید به توسعه بخش مسکن فکر کرد و تمام توجه به یک حوزه خاص مانند مسکن مهر نشود.
وی در ادامه به لزوم ایجاد صندوق های پس انداز مسکن برای افزایش قدرت خرید مردم اشاره و تصریح کرد: باید از مداخله دولت در این بخش کاسته شود و با پذیرفته شدن اشباع شدن جمعیت در برخی شهرها ، کیفیت زندگی در شهرها را افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی ضمن رد افزایش وام مسکن و توافق با بانک مرکزی در این خصوص افزود: با بانک مرکزی درخصوص کل بخش مسکن صحبت شده است.
وی با اعلام اینکه هر صندوق پس انداز مسکن در هر بانک می تواند روش رقابتی داشته باشد و دولت هم باید فضایی ایجاد کند که امکان تجهیز منابع از داخل خود اقتصاد ملی وجود داشته باشد ، اظهار داشت: مردم با 25 تا 30 میلیون تومان پس انداز میتوانند صاحبخانه شوند مشروط بر اینکه صندوق ها انحصاری بانک مسکن نباشد و همه بانک ها بتوانند چنین صندوق هایی را ایجاد کنند.
آخوندی با تأکید براینکه دولت به جای درگیر خانهسازی شدن باید نقش هدایت گر داشته باشد ، افزود : کنترل های دولت در همین صندوق ها است؛ با میزان پولی که می گذارد و مقرراتی که وضع میکند و بعد برای طبقات کم درآمد از طریق مسکن اجتماعی و نحوه توزیع زمین و مکان آن که خیلی مهم است ورود خواهد کرد.
وی از در دست بازنگری بودن کل طرح جامع مسکن خبرداد و تصریح کرد: عمده ترین برنامه دولت یازدهم در بخش مسکن افزایش قدرت خرید متقاضیان است که این امر بصورت جدی پیگیری می شود.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیز اظهار داشت : برای اولین خرید مالیات ها را باید به شدت کاهش بدهیم ولی برای دفعات بعد افزایش بدهیم که برای بار اول عدد صفر مد نظر است.
وی با اعلام اینکه اگر بتوانیم روی "چند مسکنی" مالیات تساعدی بگذاریم می توانیم داستان سوداگری روی زمین و مسکن را به پایان برسانیم. ادامه داد: در هر جای ایران اسلامی، جانبازان مسکن دریافت نکرده اند، بر اساس توافق با این نهاد به بنیاد جانبازان مراجعه کنند تا مشکل آنان مرتفع شود.
وزیر راه و شهرسازی سپس به ارزش 200 هزار میلیارد تومانی ارزش راه های کشور ،گفت: بی توجهی به این راهها می تواند آسیب های فراوانی وارد کند؛ لذا اولین برنامه در بخش جاده ای؛ حفظ راه ها است تا جایی که تجهیز آنها به سیستم کنترلی الکترونیک و کاهش نقاط حادثه خیز از اهمیت برخوردار است.
وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل اساسا ملی و وابستگی خارجی آن محدود است ، اظهار داشت: ساخت راهها توسط کارشناسان ایرانی در کشورهای دیگر با توجه به مشکلات تحریم و غیره بسیار موفق بوده است.
آخوندی همچنین با اعلام نوسازی ناوگان ریلی و هوایی با کمک صندوق توسعه ملی ، ادامه داد: ظرفیت بنادر ایران نیز 186 میلیون تن است که 140 میلیون تن از این ظرفیت استفاده می شود.
وزیر راه و شهرسازی از در دست پیگیری بودن بحث رشد ترانزیت نیز خبر داد و افزود: کریدورهای شمال - جنوب را بسیار ارزشمند و سرمایه های بزرگ ملی هستند اما یکسری گلوگاه ظرفیت آن را پایین می آورد که برقی کردن و دو خطه کردن افزایش ظرفیت را در پی خواهد شد.
وی ایجاد ریل های جدید را هدف بعدی اعلام کرد و ادامه داد: حدود 27 میلیون مسافر از این طریق جابجا می شوند و در حال رساندن این عدد به 40 میلیون هستیم تا سالانه هشت درصد رشد داشته باشد.از سوی دیگر وی گفت: واگن ها هم در این بخش خیلی مهم است که میانگین عمرشان اکنون 29 سال است و این ناوگان باید دو هزار واگن افزایش داده شود.
آخوندی با بیان اینکه سرعت کار در آزادراه تهران - شمال قابل قبول نیست و قطعات دو و سه هنوز شروع نشده است ، افزود: این پروژه شامل چهار قطعه است؛ تونل های قسمت اول انجام شده و 55 درصد باقیمانده است.
وی با اعلام اینکه اختلاف ها بین قطعات در این طرح خیلی زیاد است و طرحی نامتوازن و بسیار مشکل پیش رو داریم ، گفت: راه هایی در حال بررسی است از جمله اینکه روی افزایش ظرفیت جاده موجود - چالوس - کار شود؛ دوم اینکه قطعه یک که تمام شد بمانیم تا دو و سه به اتمام برسد.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ظرفیت ترمینال موجود فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) پنج میلیون مسافر است ، افزود: این ظرفیت در فاز بعدی به 20 میلیون مسافر افزایش می یابد.
آخوندی ادامه داد: بحث ایجاد شهر فرودگاهی در قانون پنجم توسعه دیده شده است . از سوی دیگر برای کاهش سن ناوگان هوایی امیدهایی ایجاد شده که از فضای سیاسی و ارتباطات خارجی باید استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون یکصد هواپیمای ما زمینگیر است که از طریق تامین قطعات، فعال شده و به ناوگان اضافه خواهند شد، خاطرنشان کرد: متنوع سازی قیمتها و پس از آن آزادسازی نیز دارای اولویت است.