این شرکت در سال های گذشته بر روی تعمیر و بازسازی ماشین آلات دست دوم برای بهینه سازی آن ها و باز گرداندن این دستگاه ها به مدار تولید فعالیت می کرد و از این رو، با تجربه ای که در این زمینه به دست آورده بود با همکاری اساتید دانشگاه و نیروهای تحصیل کرده در بدنه خود، موفق شد سال 89 بدون استفاده از کمک های فنی و علمی طرف های غربی نسبت به ساخت دستگاه های خط تولید مخازن CNG در کشور اقدام کند.
مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در ساخت ماشین آلات فلزی کشور از ساخت دستگاه های تولید مخازن CNG بدون استفاده از کمک و حمایت شرکت های غربی در ایران خبر داد و گفت: با ساخت این دستگاه ها در داخل کشور میلیاردها ریال صرفه جویی در واردات آن حاصل شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اجرایی شدن موضوع هدفمندی یارانه ها و مدیریت مصرف سوخت کشور، استفاده از سوخت های جایگزین به عنوان یکی از راهکارهای کاهش هزینه های سوخت دارندگان وسایل نقلیه مورد توجه قرار گرفت و از این رو، شرکت های ایرانی نیز با توجه به بازار وسیع تقاضای استفاده از مخازن CNGبه این حوزه ورود کرده اند.
به گفته مدیرعامل شرکت ماشین کاران خاورمیانه، با ساخت دستگاه های خط تولید CNG در این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم اینک از واردات این دستگاه ها به کشور جلوگیری شده است و علاوه بر صرفه جویی ارزی در واردات آن ها، فرصت های شغلی جدید و نیز توانمندی بیشتری در تولید مخازن CNG به دست آورده ایم.
دریا بیگی گفت: این شرکت در سال های گذشته بر روی تعمیر و بازسازی ماشین آلات دست دوم برای بهینه سازی آن ها و باز گرداندن این دستگاه ها به مدار تولید فعالیت می کرد و از این رو، با تجربه ای که در این زمینه به دست آورده بود با همکاری اساتید دانشگاه و نیروهای تحصیل کرده در بدنه خود، موفق شد سال 89 بدون استفاده از کمک های فنی و علمی طرف های غربی نسبت به ساخت دستگاه های خط تولید مخازن CNG در کشور اقدام کند.
غربی ها خدمات پس از فروش نمی دادند
وی با اشاره به اینکه تا پیش از ساخته شدن این تجهیزات و دستگاه ها، منحصرا نیازمند واردات این دستگاه ها بودیم، ابراز داشت: هنگامی که این قطعات به کشور وارد می شد، در صورتی که پس از باز کردن دستگاه و آغاز استفاده از آن متوجه تنظیم نبودن آن می شدیم، شرکت غربی فروشنده از ارایه خدمات پس از فروش به خریدار ایرانی خودداری و عملا همکاری لازم را برای بهره برداری بهینه از این دستگاه ها صورت نمی دادند.
مدیرعامل این شرکت به درخواست های سنگین طرف های غربی برای راه اندازی خطوط تولید مخازن CNG در کشور اشاره کرد و افزود: این شرکت ها برای ایجاد خط تولید بدون در نظر گرفتن تجهیزات مورد نیاز برای نصب آن از شرکت های ایرانی تقاضای 20 میلیون یورو می کردند که این مبلغ از توان شرکت های ایرانی خارج بود و بانک ها نیز با پرداخت آن موافقت نمی کردند و این در حالی بود که برای تجهیزات مورد نیاز خط تولید نیز ارقام سنگین دیگری نیز از سوی آنان درخواست می شد.
دریابیگی خاطرنشان کرد: با توجه به همراهی نکردن شرکت های خارجی فروشنده این دستگاه ها با ایران، کارشناسان این شرکت در اقدامی عملی و با تلاش های مستمر و با اجرای برنامه های مختلف و ساخت نمونه های مشابه این دستگاه، تلاش کردند که تکنولوژی مورد استفاده در ساخت دستگاه های خط تولید مخازن CNG را بومی سازی کنند و در این راستا، با اجرای تست ها و نیز برنامه های آزمایشی روی نمونه اولیه ساخته شده از دستگاه ساخت مخازن CNG در نهایت موفق به تولید محصول نهایی بدون کمک شرکت های خارجی شدند.
ساخت ماشین آلات خط تولید در 12 ماه
این صنعتگر اهل استان مرکزی ، استفاده از توان دانشگاه و بهره گیری از نیروهای دارای دانش فنی بالا را در صنعت لازمه توسعه و به خودکفایی رساندن کشور در زمینه های مختلف دانست و گفت: با توجه به محدودیت هایی که در این بخش بر کشور تحمیل شد، با شناخت از توانمندی های شرکت و بهره مندی از توان دانشگاه موفق در پروسه ای 12 ماهه از فروردین ماه سال 89 عملیات ساخت ماشین آلات خط تولید مخازن cng در شرکت آغاز و در نهایت موفق شدیم نسبت به ساخت قطعات مختلف و دستگاه های مورد نیاز برای این خط تولید با مشارکت پیمانکاران دیگر اقدام کنیم.
وی توضیح داد: ماشین آلات خارجی خط تولید دست کم و به صورت میانگین دو میلیون یورو معادل هشت میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کرد اما، اینک با ساخت این دستگاه ها در داخل کشور قیمت تمام شده با سود منطقی به سه میلیارد تومان کاهش یافته است که صرفه جویی بسیار ارزنده ای برای کشور به شمار می رود.
بومی سازی فناوری در داخل کشور
دریابیگی با اشاره به اینکه در ساخت دستگاه های خط تولید نیازمند استفاده از تکنولوژی های بسیار حساس و دقیقی بودیم، از وجود مشکلاتی در دسترسی به فرایند های دستیابی به این تکنولوژی خبر داد و اظهار داشت: نداشتن اطلاعات و نیز ناشناخته بودن برخی قطعات و اینکه چه فعالیت و روشی برای ساخت آن ها باید به انجام برسد از جمله مشکلاتی بود که این طول اجرای این پروژه با آن رو به رو بودیم و از این رو، تلاش کردیم با استفاده ازر توان شرکت های دیگری که می توانستند دانش فنی مورد نیاز اجرای این طرح را بومی سازی کنند همکاری کنیم و در این راستا نیز به موفقیت های بسیار ارزنده ای دست یافتیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه تا پیش از اجرای این طرح، شرکت های ایرانی دارای تخصصی و دانش فنی و نیز مسلط به ساخت چنین قطعاتی در ایران نداشتیم اما اینک، با اجرایی شدن فرایند ساخت این دستگاه ها و مخازن توانسته ایم زیر ساخت های علمی و فنی لازم برای تولید محصول را در شرکت های ابرانی ایجاد کنیم و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای دارای توانمندی در عرصه ساخت این مخازن تبدیل کنیم.
نیاز سالانه 800 هزار مخزن CNG در کشور
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان سازنده ماشین الات خط تولید مخازن CNG از نیاز سالانه 600 تا 800 هزار دستگاه مخزن CNG در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت تولید دو شرکت فعال در ساخت این مخازن در کشور تنها 100 هزار مخزن در سال است و مابقی این نیاز از خارج کشور تامین می شود که این موضوع نشان می دهد استفاده از فناوری برای ساخت این مخازن در داخل و سرمایه گذاری در این بخش می تواند نیاز به واردات این مخازن را که اخیرا از استانداردهای قابل قبولی برخوردار نیستند کم کند.
وی به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این شرکت که سالانه 60 هزار دستگاه مخزن سوخت تولید می کند را به نسبت تقاضای غربی ها برای ایجاد خط تولید بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت: برای راه اندازی شرکت سازنده ماشین آلات تولید یک میلیارد و 500 میلیون تومان در این شرکت سرمایه گذاری شده که بخشی از این مبلغ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین و پرداخت شده که با انجام آن 21 فرصت شغلی جدید فراهم شده است.
پایان پیام /