سوادآموزی علاوه بر مقولاتی مانند خواندن و نوشتن از منظر فرهنگ عمومی نیز حایز اهمیت است که امتداد آن به پیام حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی در کشور منجر شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پوشش تحصیلی بیش از سیصد هزار اولیای بی سواد در مدارس، گفت: باید در ارزشیابی های سالانه مدیران برای پوشش تحصیلی اولیا امتیازاتی در نظر بگیریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، علی اصغر فانی در نشست کارشناسان و مدیران سازمان نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: این امتیازات باید به گونه ای باشد تا پوشش تحصیلی اولیای بی سواد دانش آموزان افزایش یافته و به صورت دایمی انجام شود.
وی با اشاره به مطالعات دنیا در حوزه سوادآموزی و دانش گفت: پی گیری امور مربوط به سوادآموزی باعث ارتقای فرهنگ عمومی در کشور می شود.
فانی افزود: سوادآموزی علاوه بر مقولاتی مانند خواندن و نوشتن از منظر فرهنگ عمومی نیز حایز اهمیت است که امتداد آن به پیام حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی در کشور منجر شد.
وی از اعلام همکاری دولت یازدهم با سوادآموزی خبر داد و افزود: کارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی باید نسبت به مشکلات و موانع پیش رو، راه حل های مناسبی را ارایه کنند تا دولت بتواند نسبت به شرایط، اقداماتی را انجام دهد.
فانی تصریح کرد: مجموعه پیشنهادات سازمان نهضت سوادآموزی در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است که امید است هرچه سریع تر در هیات دولت نیز مطرح و تصویب شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با بیان اینکه باید احساس نیاز را در بی سوادان شکوفا کنیم، خاطرنشان کرد: چنانچه مجموعه نیازهای درونی و بیرونی شخص بی سواد تبیین و به خودباوری نرسد تلاش ها برای ریشه کنی بی سوادی به ثمر نخواهد نشست.
وی ادامه داد: باید تلاش شود تا مشکلات و موانع فرهنگی و اقتصادی سوادآموزی به صورت آسیب شناسانه مطرح شود تا بتوانیم نسبت به شرایط و مقتضیات اقدامات موثری انجام دهیم.
فانی از اجرای آزمایشی طرح خانه به خانه برای انسداد بی سوادی در برخی استان های کشور در سال تحصیلی جاری خبر داد و اعلام کرد: با اجرای این طرح 500 مدرسه با تعداد کمتر از پنج دانش آموز ایجاد شد که با وجود هزینه های تحصیلی بالا، اهمیت دولت نسبت به این موضوع را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: باید از ظرفیت رسانه ملی بویژه تلویزیون در فرهنگ سازی و ایجاد احساس نیاز در اولیای بی سواد بهره برد تا از این طریق بتوانیم گام موثری در جهت ریشه کنی این موضوع برداریم.
فانی با اشاره به وجود 240 هزار معلم در مقطع ابتدایی، گفت: باید کمیته ای دایمی از معاونت های آموزش ابتدایی و توسعه مدیریت وپشتیبانی ، مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات و سازمان نهضت سوادآموزی تشکیل شود تا از تجمیع امکانات آموزش و پرورش بتوانیم در راستای اجرای بهتر برنامه های نهضت سوادآموزی استفاده کنیم.
وی با اشاره به بازنشستگی نیروهای کیفی و باتجربه سازمان نهضت سوادآموزی در سال های نه چندان دور، پیشنهاد کرد: باید با صاحب نظران و افراد خبره دانشگاهی در رشته آموزشی بزرگسالان مصاحبه های اکتشافی انجام شود تا از تلفیق تجربیات و دانش جهانی بتوانیم به راه حل های جدید ومناسب در زمینه سوادآموزی دست یابیم.