معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها به تناسب صلاحیت ها و اختیاراتشان باید در اشاعه فرهنگ نماز تلاش کنند، گفت: دولت نیز پشتیبان این حرکت ها خواهد بود و آیین نامه ای هم که به منظور سازماندهی بهتر مشارکت دستگاه های اجرایی و به پیشنهاد ستاد اقامه نماز به دولت ارایه شده بود در این دولت به تصویب رسیده و ابلاغ شده و راهنمای عمل همه دستگاه ها خواهد بود.
اسحاق جهانگیری عصر امروز(چهارشنبه) در جریان سفر به استان خوزستان در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز همه صاحبان توانایی در عرصه های هنر و ادبیات، تعلیم و تربیت، تحقیق و پژوهش، توسعه و سازندگی را به بهره گیری کامل از فرصت ها برای تقویت فرهنگ نماز فرا خواند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور بدین شرح است:
خداوند بزرگ را سپاس می گویم که توفیق حضور در جمع یاوران نماز و اجتماع مبارکی که تحت عنوان فریضه بزرگ الهی و بالاترین یاد خدا یعنی نماز شکل گرفته است را تفضل فرمود.خاضعانه از درگاه خالق منان مسئلت دارم که من را نیز در زمره اقامه کنندگان نماز قرار دهد و توفیق ادای دین به ساحت پرعظمت نماز عنایت کند.
این جمع پرعظمت دست به کار بزرگی زده و در میدان گسترده ای ورود پیدا کرده است. جایگاه و رفعت نماز در فرهنگ دینی که معیار قبولی اعمال و شاخص درستی و صحت کارها، بازدارنده از کژی ها و کاستی ها و دور کننده از زشتی ها و بالاترین ذکر خداوند، عمود دین و ناب ترین تجلی پیوند خلق و خالق است کاری بس سترگ و عظیم است.
نماز در عرصه حیات فردی نردبان کمال و وسیله آرامش قلب ها و دوری از خطاهاست اما رسالت اصلی پرداختن به رازها و رمزهای این فریضه بزرگ در حیات اجتماعی است.
جامعه ما امروز بیش از هر روز دیگر به این فریضه بزرگ و آثار حیاتبخش آن نیازمند است. در کوران دشواری ها و در پیوستگی با مظاهر حیات مادی، نشیب و فرازهای دوران در هم تنیدگی مشکلات، تضاد و تعارض منافع و خواسته ها و درهم آمیختن حق و باطل، راستی و ناراستی، دین باوری و خودمداری، معیار اصیل نماز و شاخص برجسته آن وسیله تمیز سره از ناسره، حق از باطل است.
برگزاری منظم و مداوم نشست سالیانه "نماز" این مزیت را دارد که حداقل از سه زاویه متفاوت موضوع اساسی نماز و نیاز انسان مسلمان به عنوان موضوع و مسألهای مشترک مورد توجه قرار میگیرد: از زاویه و نگاه علما و آنان که دغدغه "انسان معنوی" دارند، از زاویه نگاه مسئولان و آنان که در قبال ارتقای زندگی معنوی و مادی مردم مسئولند و از زاویه نگاه جامعه و شهروندان که میخواهند زندگیشان چه به لحاظ معنوی و چه به لحاظ مادی کمتر در معرض تهدیدها و آسیبها باشد.
نماز به عنوان فراز مهم عبادی ما مسلمانان چنین ظرفیت و موضوعیتی دارد که بتوانیم بر سر چگونگی اقامه آن در وجه فردی و اجتماعی از سطوح مختلف گفت و گو کنیم. مسأله به تعبیر قرآنی آن "برپاداشتن" نماز است نه فقط خواندن آن، مسأله تأثیرگذاری برپایی نماز در دور کردن انسان و جامعه از فحشا و منکر است. مسأله تقویت و تحکیم وجه عبودیت انسان است و طبیعتاً در همه اینها "علما و نخبگان"، "حکومت و مسئولان" و "جامعه و شهروندان" دغدغه و مسأله مشترک و البته وظایف متفاوت دارند.
در بینش مشترک ما، " انسان بنده خداوند و تنها بنده اوست"، تصور نکنیم که انسان مؤمن بنده خداست و انسان غیر مؤمن آزاد از هر قیدی. نه، انسان مؤمن، بنده خداوندست و انسان غیر مؤمن بنده هواها، ترسها و امیدهای دیگر. انسان مؤمن به گوهر انسانی که "اراده" است و "پرورش یافتگی نفس" دست مییابد و به اتکای این ظرفیت از فساد، فحشا و منکر دور میشود. انسان بنده خدا، بنده زیبایی، کمال و قدرت مطلق است و با سرسپردگی به او میتواند اراده خود را به کار گیرد و پرورده شود، از هواهای نفسانی و میل به فساد و قربانی شدن در برابر خواستهها و منافع دنیوی و کوتاه مدت دور شود. نماز معبر و محل ورود به چنین مسیری است. نماز تسلیم انسان عصیانگر است.
به تعبیر مقام معظم رهبری احساس نیاز انسان محتاج در برابر سختیها و مشکلات فراوانی است که میتواند فرد و جامعه را به نابودی بکشاند.
اگر انسان در معرض فساد و هوس و منفعت پرستی قرارگیرد، چون بینهایت طلب است و حد توقف ندارد، به هیچ امکان مادی محدود نمیشود. فسادی که امروز دولت خود را در مبارزه با آن مسئول میبیند از همین زیاده خواهیها ، از همین نظارت گریزیها، از همین توجیه کاریها و به خود حق دادنها، از همین افزون طلبیها نشأت گرفته است. پس اگر نماز را از این زاویه ببینیم، میبینیم که برپایی آن چه قدر به سلامت و ارتقای اجتماع کمک میکند: نماز به عنوان وسیله پرورش و رشد انسان و توانمند کردن او در برابر فساد و وسوسه. نماز به عنوان سدّ ایستادگی انسان و جامعه در برابر زیاده خواهی و زیاده طلبی.
نظام تعلیم و تربیت که تربیت کودکان ، نوجوانان و جوانان را برعهده دارد، تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز را از جمله رسالت های بزرگ خود می داند و روز به روز بایستی بر پایه تجربیات گذشته و آموزه های نوین بر سنجیدگی و اثربخشی این تلاش ها بیافزاید؛ به گونه ای که ما سال به سال با پیچیده تر شدن مناسبات اجتماعی و ظهور و بروز پدیدههای نوین تکنولوژیکی، مصونیت بخشی های بیشتری را شاهد باشیم. نظام تعلیم و تربیت بایستی فردای ما را بسازد و این فردا نیازمند انسان¬هایی است که باید قابلیت های بیشتری را دارا باشند و پیوندهای عمیق تری با حقیقت دین و آرمان های آن داشته باشند تا بتوانند در کوران هجوم پردامنه مظاهر فرهنگ فریب و تباهی، یارای ایستادگی در برابر باطل و پاسداری از ایمان و عزت و شرافت خویش را دارا باشند.
جای جای سرزمین ما باید رنگ خدایی داشته باشد و عطر نماز لحظه لحظه های حیات ما را معطر سازد.هر کس به هر میزان که می تواند باید در بروز و ظهور این سرچشمه پاکی ها بکوشد. اینچنین بوده و انشاءالله اینچنین خواهد بود و من نیز در این اجلاس همه صاحبان توانایی در عرصه¬های هنر و ادبیات، تعلیم و تربیت، تحقیق و پژوهش، توسعه و سازندگی را به بهره گیری کامل از فرصت ها برای تقویت فرهنگ نماز دعوت می کنم.
همه دستگاه ها به تناسب صلاحیت ها و اختیاراتشان باید در اشاعه فرهنگ نماز تلاش کنند. دولت نیز پشتیبان این حرکت ها خواهد بود و آیین نامه ای هم که به منظور سازماندهی بهتر مشارکت دستگاه های اجرایی و به پیشنهاد ستاد اقامه نماز به دولت ارایه شده بود در این دولت به تصویب رسیده و ابلاغ شده و راهنمای عمل همه دستگاه ها خواهد بود.
نماز مصداق و مثال اعلای ذکر و عبادت است، نردبان وارستگی است، راه مطمئن و ساده ارتباط با خداوند است. انسان نیازمند، محدود و لغزشپذیر را بی واسطه به منبع بینیازی، توانمندسازی و مصون سازی وصل میکند.دولت برای کمک به ارتقای شهروندانش در رسیدن به این سطح، زمینهساز است نه مداخلهگر
دولت برای اتقای اخلاقی و معنوی جامعه طبق قانون اساسی وظیفه دارد،
اما این به معنای ظاهرگرایی و دستوری کردن عبادات و نماز نیست. هر عبادتی از جمله نماز باید به قصد قربت و خلوص خوانده شود. کار دولت در انجام وظیفه الهی، انسانی و قانونیش صدور بخشنامه و ترویج فرهنگ ترس و ریا نیست، کار دولت فراهم کردن زمینهها، فضا،تسهیلات و امکاناتی است که در آنها هر شهروندی بداند و بتواند
با نماز خود را و جامعه خود را رشد دهد.
مقام معظم رهبری در پیامی به یکی از اجلاس های سراسری نماز ، نماز را نخستین ثمره و نشانه حکومت صالحان دانستند. حکومت صالحان را از حاکمیت نماز در همه ارکان جامعه و تجلی باورهای آن در همه شئونات حیاتی کشور می توان شناخت. صاحبان برخورداریهای متنوع در جامعه در پرتو صلاح خویش، جامعه را به صلاح رهنمود میکنند؛ به میزانی که در هریک از شقوق صاحبان اقتدار در جامعه انحراف و کژی ایجاد شود، به همان نسبت فرهنگ دینی آسیب می بیند.
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره¬زار خس
بین محیط شکل گیری ارزش های والای دینی و این ارزش ها سنخیت و رابطه ای برقرار است. هر محیطی مستعد شکل گیری و پرورش هر ارزشی نیست. قطعاً نماز با فساد سازمان یافته، نماز با ترجیح منافع کوتاه جناحی بر منافع ملی، قانون گریزی و قانون ستیزی، تضییع حقوق مردم، فریب و ریا و دروغ سازگار نیست.
آنگاه که صالحان بر یک جامعه حکومت می کنند، مناسبات آنان ایمانی است، معیار تعاملات آنان آرمان های الهی است، اساس پیوندهایشان بر محبت و فداکاری است، اجتماعشان بر بِر و نیکی و تقواست، برای خارج کردن رقیب از میدان حق پوشی نمیکنند، دشمنی ها آنان را از عدالت خارج نمی کند، ترویج یأس و ناامیدی نمی کنند و به انهدام سرمایه های اجتماعی نمی-پردازند. از وحدت جامعه استقبال می کنند و بر تنور دشمنی ها نمی دمند، از شعبه شعبه کردن مردم منفعت نمی جویند، به اموال عمومی دست درازی نمی کنند، از رنج مردم در رنج هستند، کاستی ها را دست مایه تخریب دیگران قرار نمی دهند، بذر دوستی می نشانند و نهال دشمنی برمی کنند، کلامشان با معیار ایمان اتقان می یابد. آنگاه که حق در میدان است، هم نوا و همراه هستند و در لغزش ها راهنمایی دلسوز و مهربانند.
اینها و بسیاری از ارزش های اینچنینی است که وقتی در برخورداران از توانمندی های گوناگون جامعه رواج می یابد و نهادینه می شود، محیط را مستعد پذیرش ارزش های بیشتر می کند و تجلی حقیقی نماز و توسعه فرهنگ آن تحقق می یابد.میوه حکومت صالحان، نماز است.هرچه صالح تر باشیم، بیشتر به ساحت نماز ادای دین کرده ایم.بیش و پیش از آنکه کلام ما بتواند به اقامه نماز کمک کند، رفتار ایمانی و منطبق بر ارزش های والای قرآنی است که به توسعه و تقویت اقامه نماز منجر می شود.
همانگونه که شکوفه ها نوید بهار می دهند، اقامه نماز هم نویدبخش حکومت صالحان است. شکوفه ها به یکباره سر برنمی آورند؛ آنها محصول مراقبت های طولانی، مستمر و سخت-کوشانه کشاورزان هستند و توسعه فرهنگ نماز نیز نیازمند توانمندان صالح و هم نواست و در چنین شرایطی است که جامعه مبتنی بر نماز بروز می یابد و این نماز است که همه شئون جامعه را در برمی گیرد .
چند نکته را هم درباره مسائل اجرایی مربوط به نماز یادآوری کنم:
در ستاد نماز نماینده مقام معظم رهبری جناب آقای قرائتی حضور دارند.
دولت برای نماز آئین نامه از گذشته داشته و بحمدالله در کنار حرم حضرت ثامن الائمه(ع) اصلاحیه پیشنهادی را که مدت زیادی مانده بود مصوب کردیم.
دولت در ماده ۱۷ آئین نامه به بودجه برای اقامه نماز عنایت داشته و توصیه می کنم دستگاهها برای امر نماز امکانات مخصوص بگذارند.
در آئیننامه، مسئول شورای اقامه نماز دستگاهها بالاترین مقام دستگاه مصوب شده که برای همه این عزیزان توفیق است باید قدر بدانند.
نماینده رئیس جمهور در بحث نماز تعیین شده است.
خوشبختانه ستاد نماز با همکاری دستگاهها و با نظارت نماینده رییس جمهور از اسناد بالادستی ، پیامهای مقام معظمرهبری، آیین نامه ها و وظایف ذاتی دستگاهها، وظایف هر دستگاه را تعیین کرده و بصورت تفاهم نامه امضاء مینمایند. توصیه میکنم همه عزیزان با حساسیت بیشتر و توفیق زیادتر پیگیری نمایند تا قبل از پایان هر سال به دستگاهها ابلاغ و مجموعههای استانی به وظیفه خود عمل نمایند.
ما هرساله در هیات دولت وقتی را برای بحث نماز و مصوبات آن می گذاریم و برای تقویت کار جلسهای خواهیم داشت . از جناب آقای میرزایی دبیر هیأت دولت میخواهم که پیگیری فرمایند.
البته توفیقی است اکنون که نماز جماعت در ادارات و نهادهای مختلف برگزار میشود مدیران و مسئولین از این توفیق استفاده کنند و با حضور خودشان موجب دلگرمی و انگیزه دیگران گردند. یقیناً استانداران و ائمه جمعه و جماعات و ستادهای نماز مرکز و استانها با همدلی و مشارکت خود میتوانند به تقویت نماز کمک کنند.
دوام توفیقات شما یاوران نماز را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم و از جناب آقای قرائتی و همه دست اندرکاران این امر مهم تشکر می کنم.