معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت در خصوص اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را ابلاغ کرد.
معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت در خصوص اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،هیئت وزیران در جلسات 28/8/1393 و 1/6/1394 به پیشنهادبنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد ماده (32) قانون جامع خدمات¬رسانی به ایثارگران- مصوب 1391- اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را به شرح زیر تصویب کرد:
اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران
فصل اول- کلیات
ماده 1- به منظور ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت¬های شغلی ایثارگران شامل خانواده شاهد (پدر، مادر، همسر و فرزند)، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران که در این اساسنامه به اختصار "صندوق" نامیده می-شود
به عنوان موسسه عمومی غیردولتی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل تشکیل و براساس مفاد این اساسنامه فعالیت می¬کند.
ماده 2- مرکز اصلی صندوق در تهران است و در مراکز استان¬ها با تصویب هیئت امنا می¬تواند شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.
ماده 3- وظایف و اختیارات صندوق به شرح زیر تعیین می¬شود:
الف- اعطای تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای ایثارگران.
ب- اعطای تسهیلات اعتباری به صورت قرض¬الحسنه و کم سود به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای ایثارگران.
ج- کمک به تأمین منابع مالی جهت فعالیت¬های زیرساخت اشتغال و اجرای برنامه¬های حمایت از مجریان طرح¬های خوداشتغالی و کارآفرینی برای ایثارگران.
د- کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح¬های اشتغال¬زا و کارآفرینی ایثارگران واجد شرایط.
تبصره- اجرای وظایف و اختیارات فوق با رعایت سیاست¬های شورای¬عالی اشتغال صورت خواهد گرفت.
ماده 4- منابع مالی صندوق عبارت است از:
الف- بودجه عمومی دولت
ب- وجوه برگشتی از محل اقساط وام¬های اشتغال پرداختی به ایثارگران (وجوه اداره شده)
ج- سایر منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران (منابع داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران)
د- هدایا و کمک¬های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی
فصل دوم- ارکان صندوق
ماده 5- ارکان صندوق به شرح زیر تعیین می¬شود:
الف- هیئت امنا
ب- هیئت مدیره
ج- مدیر عامل
د- بازرس
ماده 6- اعضای هیئت امنای صندوق به شرح زیر تعیین می¬شود:
الف- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران (رییس)
ب- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون ذی¬ربط وی
ج- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذی¬ربط وی
د- وزیر اموراقتصادی و دارایی یا معاون ذی¬ربط وی
هـ- رییس سازمان مدیریت و برنامه¬ریزی کشور یا معاون ذی¬ربط وی
و- رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذی¬ربط وی
ز- یک نفر از ایثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به انتخاب مرکز تشکل¬های ایثارگران
تبصره- یکی از معاونان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به انتخاب ایشان به عنوان دبیر هیئت امنا تعیین می¬شود.
ماده 7- جلسات هیئت امنای صندوق حداقل سالی دو بار با دعوت رییس هیئت امنا و یا با تقاضای مدیرعامل تشکیل خواهد شد.
ماده 8- وظایف و اختیارات هیئت امنا به شرح زیر تعیین می¬شود:
الف- نظارت بر فعالیتهای صندوق و سیاستگذاری و تعیین خط مشی صندوق.
ب- بررسی و تصویب برنامه¬های اجرایی سالانه صندوق به پیشنهاد هیئت مدیره.
ج- تصویب بودجه سالانه و متمم و اصلاحیه آن، صورت¬های مالی و تشکیلات صندوق.
د- تأیید پیشنهاد اصلاح اساسنامه و ارایه آن به هیئت وزیران جهت طی مراحل قانونی تصویب.
هـ- تأیید پیشنهاد انحلال صندوق و ارایه آن به مراجع قانونی.
و- تصویب ایجاد شعبه و نمایندگی و تغییر اقامتگاه قانونی صندوق.
ز- انتخاب و عزل و قبول استعفای اعضای هیئت مدیره.
ح- بررسی گزارش¬های سالانه هیئت مدیره.
ط- تصویب آیین¬نامه¬های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین¬نامه¬های مورد نیاز صندوق، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ی- بررسی و تصویب سایر مواردی که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد می¬گردد.
ک- سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به عهده هیئت امنا می¬باشد.
ماده 9- در موارد ضروری جلسات هیئت امنا به طور فوق¬العاده به پیشنهاد رییس هیئت امنا یا به درخواست هیئت مدیره تشکیل خواهد شد.
ماده 10- جلسات هیئت امنا با حضور رییس و چهار نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرای حاضرین معتبر خواهد بود.
ماده 11- هیئت مدیره مرکب از پنج نفر عضو است که دو نفر آن عضو علی البدل می¬باشد و از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد رییس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رییس هیئت امنا منصوب می¬شوند. هیئت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رییس هیئت مدیره انتخاب می¬نماید.
تبصره 1- انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره برای دوره یا دوره¬های بعد بلامانع است.
تبصره 2- جلسات هیئت مدیره حداقل هر ماه یکبار با دعوت کتبی رییس هیئت مدیره تشکیل و با حضور حداقل سه نفر از اعضا رسمیت می¬یابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.
تبصره 3- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات الزامی است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره و بدون اطلاع قبلی، تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه غیر متوالی (در طول یک سال) در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
تبصره 4- در صورت فوت، استعفا، عزل، حجر و یا هرگونه ممنوعیت قانونی هر یک از اعضای هیئت مدیره، هیئت امنا مطابق مقررات این اساسنامه تصمیم¬گیری خواهد نمود.
ماده 12- وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر تعیین می¬شود:
الف- پیگیری و اجرای مصوبات و امور محوله از سوی هیئت امنا.
ب- انتخاب و پیشنهاد مدیرعامل به رییس هیئت امنا به منظور انتصاب.
ج- پیشنهاد آیین¬نامه اجرایی و دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات اشتغال، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت تصویب.
د- تهیه و تنظیم برنامه و بودجه و خط¬مشی سالانه صندوق و ارایه به هیئت امنا برای تصویب.
هـ- ارایه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیئت امنا.
و- ارایه پیشنهاد انحلال صندوق به هیئت امنا.
ز- تصویب گزارش¬های مربوط به عملکرد و صورت¬های مالی صندوق که توسط مدیرعامل به صورت سالانه یا فوق¬العاده ارایه می¬شود.
ح- ارایه گزارش سالانه به هیئت امنا و گزارش مالی به حسابرس مستقل و بازرس.
ط- اتخاذ تصمیم نسبت به عقد قرارداد با سازمان¬ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی، بانک¬ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ی- اتخاذ تصمیم و پیگیری در مورد وصول مطالبات صندوق.
ماده 13- مدیر عامل از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن برای مدت سه سال از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد و انتخاب هیئت مدیره و توسط رییس هیئت امنا منصوب می¬گردد و انتصاب مجدد وی برای دوره¬های بعد بلامانع است.
ماده 14- مدیر عامل در حدود اختیاراتی که از طرف هیئت مدیره و در چارچوب اساسنامه به وی تفویض می¬گردد نماینده صندوق محسوب شده و دارای وظایف و اختیارات زیر می¬باشد:
الف- اجرای مصوبات هیئت مدیره و انجام امور اجرایی صندوق.
ب- نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی و مراجع قضایی و قانونی و دستگاه¬های دولتی و غیردولتی و نیز اقامه هرگونه دعاوی حقوقی و جزایی و دفاع از دعاوی مطروحه در محاکم در خصوص حقوق و منافع صندوق با حق توکیل مکرر به غیر.
ج- ارایه پیشنهاد صلح و سازش و ارجاع دعوا به داوری و استرداد دعوا به هیئت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
د- تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه برای ارایه به هیئت مدیره.
هـ- افتتاح و بستن حساب در بانک¬ها و موسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انجام تشریفات قانونی و رسیدگی به حسابهای مالی و وصول مطالبات با تصویب هیئت مدیره.
و- انعقاد هرگونه قرارداد به نام صندوق با رعایت ماده (16) این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط.
ماده 15- هیئت امنا، سازمان حسابرسی و یا یکی از موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس اصلی و یک موسسه دیگر را به عنوان حسابرس و بازرس علی¬البدل برای مدت یک سال انتخاب می نماید.
فصل سوم- سایر مقررات
ماده 16- کلیه قراردادها، چک¬ها، اسناد و اوراق مالی و اعتباری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره به تعیین هیئت مدیره همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل، معتبر است.
ماده 17- سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال می¬باشد. اولین سال مالی از بدو تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال می¬باشد.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 4276/102/94 مورخ 6/8/1394 شورای نگهبان تأیید شده است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور این مصوبه را در تاریخ 16/8/1394 ابلاغ کرده است .