وزیر آموزش و پرورش گفت: پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و ابتنا به اجرای برنامه های کارشناسی، سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش دولت یازدهم است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و ابتنا به اجرای برنامه های کارشناسی، سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش دولت یازدهم است.
به گزارش ایرنا، علی اصغر فانی در دیدار صبح امروز دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان منتخب آموزش و پرورش کشور با رهبر معظم انقلاب، افزود: برنامه های راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است.
وزیر آموزش و پرورش در این دیدار که در حسینیه امام خمینی (ه) برگزار شد، اظهار کرد: رهنمودهای راهبردی سال گذشته حضرتعالی و نامیدن آموزش و پرورش به عنوان «کانون اساسی» برای خلق دنیای آینده و تأکید بر حمایت و پشتیبانی همه دستگاهها و نهادها از آن، سبب شد تا خدمتگزاران به مردم در این دستگاه اثربخش، بیش از پیش در راستای تحقق توصیههای آن رهبر عزیز، مبنی بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به کیفی کردن آن و اجرای سند تحول بنیادین، تلاش دوچندان کنند.
** سند تحول بنیادین
فانی، با تاکید بر دستاوردهای آموزش و پرورش در سال 94 اظهار کرد: به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل و با انجام طرح های مطالعاتی و وضعِ قوانین و مقررات، زمینه های اجرایی شدن سند تحول فراهم شد؛ به گونه ای که برنامه های زیرنظام های اصلیِ پنج گانه سند تحول، تدوین و از ابتدای سال 1395 بررسی آنها در شورای عالی آموزش و پرورش آغاز و در نیمه اول امسال مصوب و اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است، افزود: با اجرایی شدن بیش از150 برنامه، سال 95، سال اجرای متوازن و همه جانبه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش خواهد بود. همچنین نظام جامع برنامه ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافته و بستر اجرای برنامه های سند تحول بنیادین ریل گذاری شده و استقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا بر مبنای برنامه درسی ملّی از اولویت های اجرایی سند تحول است و تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملّی تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 96-95 پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت.
** کتب جدیدالتالیف دوره متوسطه
فانی گفت: به همین منظور 140 عنوان کتاب با رویکرد تحولی، به منظور بسط فرهنگ تحول خواهی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بین معلمان، مدیران و اولیای دانش آموزان، برنامههای تبیینی و آموزشی نیز در حال اجرا است. علاوه براین با تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، مراحل تلفیق برنامه درسی با فعالیت های پرورشی، تدوین و تألیف کتاب های جدید دوره متوسطه و طراحی رشته های جدید فنی و حرفه ای و کار دانش، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن (فلسفه برای کودک)، پرورش مهارت پژوهشگری، سبک زندگی اسلامی – ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه ای نیز به انجام رسیده است.
** ارتقاء معیشت فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش معلمین کشور را رکن اساسی نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: هرگونه تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل معلمان است. در همین راستا به منظور بهبود معیشت و ارتقاء منزلت معلمان و توانمندسازی حرفه ای آنان از مهرماه 1394 با طراحی و اجرای برنامه رتبه بندی معلمان، گامی ارزنده به منظور تقویت انگیزه و بهبود معیشت برداشته شد که با استمرار و توسعه آن در سال 1395، شاهد اثرات مثبت افزون تر آن خواهیم بود.
وی بیان کرد: همچنین با تأسیس و توسعه مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد 156 مرکز، تلاش شد در حد مقدور، اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد. در خصوص ارتقاء سطح علمی و دانش حرفه ای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با شکل گیری 499 انجمن آموزشی – علمی، زمینه مشارکت و دانش افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم شد.
وی گفت: هر چند اعتقاد قلبی ما این است مجموعه فعالیت های صورت گرفته، پاسخگوی تلاش و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات مضاعفی را طراحی و اجرا شود.
** تصویب برنامه راهبردی در دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اشاره و اظهار کرد: تصویب برنامه راهبردی این دو دانشگاه سبب شده تا این دو نهاد علمی به جلوه از تحقق حیات طیبه در آموزش و پرورش بدل شود و در همین راستا با راه اندازی 24 پردیس استانی و تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به اعضای هیات علمی، بخشی از اقدامات موثر آموزش و پرورش برای تأمین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در یکسال گذشته است.
فانی گفت: توسعه تشکّل های دانشجویی و کرسی های آزاداندیشی با تأکید بر هویّت معلّمی به منزله مرتبه ای از حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان، مورد اهتمام جدّی بوده و بازنگری و اصلاح برنامه های درسی دوره کارشناسی براساس اقتضائات سند تحول بنیادین صورت پذیرفت و معماری برنامه درسی تربیت معلّم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد معلّم اندیشمند براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین، تدوین و تصویب شده به گونه ای که پردیس های دانشگاه فرهنگیان با رویکرد فرهنگی، تربیتی و مهارتی و تربیت نسل جدید معلمان با شایستگی کنشگر فکور گسترش یابد.
** تعمیق فرهنگ نماز و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
وزیر آموزش و پرورش احیای 600 مرکز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت یازدهم را اقدامی در راستای کیفیت بخشی فعالیت های قرآنی در مدارس خواند و افزود: اجرای برنامه های ملّی ِحفظ موضوعی قرآن با شرکت بیش از چهار میلیون دانش آموز، طرح انس با اهل بیت (ع) با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش آموز، مردمی کردن مسابقات قرآنی، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، اذان و احکام با حضور میلیونی دانش آموزان، بهره گیری از ظرفیت تشکّل های مردمی، تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس کشور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از 56 هزار مدرسه و با حضور قریب 18هزار امام جماعت روحانی و با مشارکت 37هزار معلم واجد شرایط، برگزاری با شکوه جشن های تکلیف دانش آموزان به صورت متمرکز، اعتکاف دانش آموزی و هیات های دانش آموزی در مناسبت های مذهبی و دینی، گام های جدّی در بسط فرهنگ معارف و ارزش های دینی، مذهبی و کیفیت بخشی به مدارس قرآنی و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از جمله فعالیت های اثر بخش در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش است.
فانی بیان کرد: همچنین به منظور تقویت هویّت دینی - انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، علاوه بر برگزاری کنگره های متعدد بزرگداشت شهدای دانش آموز و معلّم، از طریق اعزام بیش از 600 هزار دانشآموز به اردوهای موثر راهیان نور در سال تحصیلی جاری، گامی ارزنده در انتقال ارزش های دفاع مقدس برداشته و با فعال سازی تشکل های دانش آموزی مانند انجمن های اسلامی، بسیج دانش آموزی، شوراها، سازمانها، مجامع و مجلس دانش آموزی، فرهنگ مشارکت جویی و کار جمعی در دانشآموزان نهادینه شده است.
** اهتمام به ورزش همگانی و رویکرد مدرسه محوری
وزیر آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازی و رویکرد پیشگیرانه با آسیب های اجتماعی در دانش آموزان خبر داد و افزود: گسترش فعالیت های متنوع ورزشی مدرسه محور و ورزش های همگانی به منظور صیانت از سلامت جسمی و روحی و نشاط افزایی در مدارس با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش آموز، تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان و توسعه 'شبکه ملی مدارس ایران' و 'ایجاد شبکه اجتماعی دانش آموزان ' با محتوای آموزشی و تربیتی هدفمند در قالب مدل بومی برای دانش آموزان به عنوان بخشی از فعالیت های مرتبط با رشد مهارت های تحصیلی و فناورانه در آموزش و پرورش است.
** رشد پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی
وزیر آموزش و پرورش پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و ابتنا به اجرای برنامه های کارشناسی شده و تهیه زیر نظام مدیریت و راهبردی در آموزش و پرورش را اقدامی مهم خواند و اظهارکرد: تدوین سیاست و خط مشی های توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی، تقویت مشارکت های مردمی در ساخت، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی از طریق جلب مشارکت بخش غیردولتی، اجرای برنامه جامع کارآفرینی برای تربیت دانش آموزان کارآفرین و بسترسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه آموزش های فنی وحرفه ای و توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی به 500 پژوهش سرا و تجهیز 64 پژوهش سرا به آزمایشگاه های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق طرح خرید خدمات آموزشی و مدارس آموزش از راه دور را از اقدامات کارشناسی انجام شده در سالجاری برشمرد.
وی اقدامات آموزش و پرورش را از لحاظ کمی روبه پیشرفت توصیف کرد و افزود: افزایش پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی از 3/98 به 45/98 صدم درصد، اجرای طرح شهاب از صفر به 386هزار دانش آموز، افزایش پوشش پیش دبستانی از 2/38 به 1/57 دهم درصد، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان فنی و حرفه ای و کار دانش از 84/57 صدم به 6/61 دهم درصد و افزایش دانش آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش آموزان از 8/73 صدم به 67/10 صدم درصد در سال تحصیلی 95-94 نسبت به سال تحصیلی 993-92 رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فانی گفت: بدون تردید وزارت آموزش و پرورش تلاش می کند در سال 'اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل' از طریق فرهنگ سازی به عنوان یکی از مهمترین رسالت های خود، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن آن در ارکان مختلف این وزارتخانة اثرگذار فراهم کند.