بر اساس گزارش ارایه شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در دیماه امسال 16 هزار و 756 گزارش و شکایت مردمی پیرامون کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها دریافت شده که 4 هزار و 893 فقره از این شکایتها در دست بررسی است.
به گزارشپایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، از این تعداد شکایتها، 14 هزار و 58 فقره ( 84 درصد) مربوط به کالا و 2 هزار و 698 فقره ( 16 درصد) مربوط به خدمات بوده و بیشترین شکایتهای دریافت شده در بخش کالا و خدمات به ترتیب مربوط به نان، تخم مرغ، میوه و سبزیجات و همچنین تعمیرگاههای خودروهای سبک، پارکینگ شهری و رستورانهای غذا خوری بوده است.
2 هزار و 573 شکایت( 19 درصد) مربوط به نان، یک هزار و 428 شکایت( 10 درصد) تخم مرغ و یک هزار و 248 شکایت( 9 درصد) میوه و سبزی بوده است.
تعمیرگاههای خودروهای سبک 281 فقره شکایت( 10 درصد) شکایت، پارکینگ شهری 248 شکایت( 9 درصد) و رستورانهای غذاخوری 232 شکایت( 9 درصد) شکایت داشتند.
گرانفروشی، کم فروشی و تقلب نیز در صدر عناوین تخلف جای گرفته است.
از سوی دیگر 11 هزار و 502 فقره شکایت به صورت تلفنی، 2 هزار و 736 شکایت حضوری و 2 هزار و 518 شکایت دیگر به صورت کتبی بوده است.
از مجموع شکایتهای دریافتی برای پنج هزار و 309 شکایت برگ گزارش بازرسی تنظیم شده و 4 هزار و 893 فقره شکایت در دست بررسی است.
بر اساس تدابیر به کار گرفته شده، از مجموع شکایتهای خصوصی 578 فقره( 3 درصد) با برآورد ارزش 14 میلیارد و 711 میلیون و 186 هزار و 51 ریال در کارگروه های رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده به ادارات کل تعزیرات و دیگر محاکم قضایی اجتناب شده است.