دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش اظهار كرد: در سالهای اخیر روش تکیهبر قواعد و گرامر در آموزش زبان انگليسي در مدارس با روش مبتني بر چهار مهارت جايگزين شده است.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، مهدی نوید ادهم در گفتوگو با خبرنگار این مرکز، با اشاره به طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور، اظهار کرد: این طرح به امضای ۵٧ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و یکفوریتی است که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است؛ بنابراین تا تصویب فاصله دارد و اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود قانون خواهد بود و لازمالاجراست و البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحبنظران وارد شده است.
علیرغم آموزش ساير زبانها در کانون پرورش فکری از اين کلاسها چندان استقبال نمیشود
وی افزود: در این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی ذکرشده است بهطوریکه گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزشوپرورش مجاز شناختهشده است. شورای عالی آموزشوپرورش در جلسه ۶٧٨مورخ 2 آبان1381 مصوبهای دارد که این انحصار را شکسته است و تدریس زبانهای دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته و در آن طرح سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را موظف کردیم که در زمینه تدوين مواد درسی و تأمین معلم برنامهریزی کند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: بر طبق اين مصوبه علاوه بر زبان انگلیسی، امکان تدریس زبانهای روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی توسط آموزشوپرورش وجود دارد.
نويد ادهم بابیان اينكه ازنظر شورای عالی آموزشوپرورش بهعنوان مرجع قانونگذار منعی برای آموزش زبانهای دیگر وجود ندارد، گفت: اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده است بايد بررسی شود. همانطور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کانون زبان که وابسته به آموزشوپرورش است، ظرفیت برای آموزش زبانهای دیگر وجود دارد و اگر در آنجا همکلاس زبانهای دیگر تکمیل نمیشود باید دلیل آن جستجو و بررسی شود.
عدم تقاضاي اجتماعي براي آموزش زبانهای ديگر وجود دارد
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش در ادامه اضافه كرد: در بررسیهایی که انجام دادیم، مشخصشده که از اصلیترین دلایل، عدم تقاضای اجتماعی برای آموزش زبانهای ديگر است.
وي تصريح كرد: کودکان و نوجوانان با زبان یاد میگیرند که زندگی کنند و امور زندگی خود را در مراودات فکری، علمی، تجاری و سیاحتی با آن زبان سپری کنند. زبان انگلیسیزبان غالب دنیا است و تنها کشورهای انگلیسیزبان نیستند كه زبان انگلیسی توانا هستند و هر شهروندي که آشنا با این زبان است با دانستن زبان انگلیسی در هرکشوری میتواند به حل نيازهاي خود بپردازد و در مراکز علمی و کنفرانسها شرکت کند و بهره بگیرد و بهره دهد.
نويد ادهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه انحصار وجود نداشته باشد، اظهار كرد: در آموزشوپرورش تلاش خود را کردهایم و مصوبه و قانون آن راداریم و باید بستر اجتماعی آن را فراهم کنیم چراکه از نظر اجرا انحصار وجود دارد اما از نظر قانونی و سیاستگذاری انحصاري وجود ندارد.
وي افزود: در بخشی از این طرح آمده است که چون آموزش زبان انگلیسی در آموزشوپرورش کارآمد نیست به آموزشگاههای آزاد واگذار شود. اگر کمی دقت کنیم متوجه میشویم که در آموزش ریاضی، فیزیک و یا زبان عربی چالش اینچنینی داریم و باید دلیل را در عوامل دیگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارتها و شایستگی معلمان برای آموزش محتوای آموزشی و...جستجو كرد و این موارد میتواند دلایل ناکارآمدی زبان انگلیسی شده باشد.
روش تکیهبر قواعد و گرامر در آموزش زبان با روش مبتني بر چهار مهارت جايگزين شده است
دبیرکل شوراي عالي آموزشوپرورش تأکید كرد: خوشبختانه در سالهای اخیر بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تغییرات خیلی خوبی در آموزش زبان انگلیسی دادهشده است و پیشنهاد میکنم تمام مخاطبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کتابهای درسی جدید را ببینند و بازخورد آن را از صاحبنظران جویا شوند.
نويد ادهم خاطرنشان كرد: نگرانی نمایندگان مبني بر اينكه آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان را برای گفتوگو آماده نمیکند و بر قواعد و گرامر تأکید میکند، سالها است که روش سابق وجود ندارد و امروز آموزش زبان انگلیسی بر پایه چهار مهارت در مدارس آموزش داده میشود.
وي بابیان اينكه البته مشکلاتی و ابهاماتی وجود دارد، گفت: پیشنهاد میکنم اگر نمایندگان میخواهند طرحی را مانند رفع انحصار زبان انگليسي تنظیم کنند در یک کار کارشناسی با مشارکت شورای عالی آموزشوپرورش چالشهای آموزش زبان را شناسایی و چارهاندیشی کنند.
دبیرکل شوراي عالي آموزشوپرورش اذعان كرد: آموزشوپرورش همانطور که موظف است فیزیک و شیمی و ریاضی را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگلیسی را در سراسر کشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستایی که آموزشگاهها حضور ندارند، داشته باشد.
نويد ادهم تصريح كرد: میتوان از ظرفیت سایر بخشهای غیردولتی مثل آموزشگاهها استفاده کرد چراکه جزء سیاستهای آموزش و پرورش مشارکت پذیر کردن فرآیندهای تعلیم و تربیت است و آنجا که آموزشگاهها با نگاه علمی و نه تجاری به میدان میآیند، آموزشوپرورش استقبال میکند و برخی از برنامهها را با کمک آنها انجام خواهد داد.
طرح رفع انحصار از زبان انگليسي بهصورت فعلی، مخالف عدالت آموزشی است
وي بابیان اینکه این طرح بهصورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: بستر اجرای این طرح آماده نیست. در کلانشهرها آموزشگاههای موفق و توانمند داریم اما در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش اینگونه دروس بر عهده آموزشوپرورش است و درنتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.
دبیرکل شوراي عالي آموزشوپرورش اظهاركرد: عملکرد آموزشوپرورش در این حوزه با آموزشگاهها مقایسه میشود که اين قیاس جامع و کاملی نیست چراکه دانش آموزان علاقهمند به یادگیری زبان به آموزشگاههای خارج از مدرسه میروند و همچنين مدت زمانی که برای آموزش در آموزشگاهها وجود دارد از مدتزمان تخصيصي زبان در برنامه درسی مدارس بیشتر است.
نويد ادهم افزود: در کشور ما به دلایل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع میشود اما بسیاری از دانش آموزان از دوران ابتدایی به آموزشگاههای خارج از مدارس میروند و باید برای سن آموزش زبان تصمیمگیری صورت بگیرد.
وي در ادامه اضافه كرد:آموزشوپرورش برنامه مشخص برای آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواستکنندگان برای آموزش زبانهای ديگر به حدنصاب برسد، آموزشوپرورش موظف به تشکیل کلاس است.
نويد ادهم در پايان گفت: پیشبینی میکنم این طرح در فرایند بررسی و تصویب، تغییرات جدی خواهد داشت.