قائممقام ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم گفت: مسئولین استانی در راستای «اعتلای فرهنگ عمومی تکریم مقام معلم در جامعه» برنامههای خود را در راستاي قدردانی از تلاشهای بیدریغ معلمان، جلبتوجه جامعه به این تلاشها و معرفی کارهای خاص معلمان به مردم، طراحی و اجرا نمایند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علی الهیار ترکمن از آغاز فعالیت ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم و دبیرخانه آن، برنامهها و فعالیتهای محدود و مشخصی باسیاست تمرکز در ستادهای مرکزی و استانی و منطقهای برنامهریزی و اجرا شده است كه عمدهترین فعالیت دبیرخانه، تدوین و بازنگری سالانه شیوهنامه، اهداف و شاخصهای انتخاب معلم نمونه، راهبری، نظارت و ارزیابی این برنامه در سطح کشور، همچنین برگزاری مراسم ملی هفته معلم بوده است؛ که نتیجه کلیه فعالیتهای ستادی و استانی، در هفته معلم نمود پیدا میکند.
وي بابیان اينكه برنامه انتخاب معلمان نمونه، عمدهترین فعالیت ستادها است، گفت: از آسیبهای شناسایی شده در برنامه انتخاب معلمان نمونه، میتوان به پذیرش داوطلب و خود اظهاری از سوی جامعه مخاطب، عدم مشارکت برخی معلمان مجرب و توانمند در این برنامه، کمی و قابلاندازهگیری شدن تدریجی برخی شاخصهـا بـه دلیل قابلیت دفاع از آنها علیرغم کیفی بودن کار معلم؛ دشواری کـار با ملاکهای کیفی؛ اختلافسلیقه و نظر بین مجریان برنامه؛ ورود شاخصهایی که بعضاً هیچگونه ارتبـاطی به مهارت و تـوانمندی معلمـان در کلاس درس و در کـل با معلمی نـدارد به نمونبرگهای انتخاب معلم نمونه؛ ایجاد زمینـه برای مستندسازی مدارک توسط تعداد معدودی از معلمان بـرای نمونه شدن؛ بازتاب منفی انتخاب برخی از معلمان فاقد شرایط و صلاحیت لازم بـهعنوان معلم نمونه در میان فرهنگیان و دیگر اعضای جامعه اشاره کرد که موجب وارد شدن نقدهای مختلفی به رویکرد شده بود.
قائممقام ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم افزود: مهمترین عيب برنامه انتخاب معلمان نمونه اين است كه حتی اگر با کیفیترین شاخصها و به بهترین شکل هم اجرا میشد، جهت دستیابی به اهداف بزرگی که برای تکریم و بزرگداشت مقام والای معلم نوشتهشده بود، کافی نبود.
الهیار ترکمن، ضمن اشاره به این موضوع که در سال 1395، با توجه به آسیبشناسیهای بهعملآمده، با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و با بهرهمندی از نظرات مدیران، کارشناسان و معلمان عزیز، رویکرد ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به تکریم مقام معلم در جامعه، تغییر کرد، افزود: با ابلاغ سیاستهای کلی، اختیار برنامهریزی برنامههای تکریم مقام معلم به استانها واگذار شد تا بتوانند با استفاده از ظرفیتها و فرهنگ بومی و منطقهای، برنامههای متنوعی در طول سال طراحی و اجرا نمایند. اگرچه در هفته معلم برنامههای تکریم مقام معلم بهصورت نمادین در سراسر کشور برگزار میشود، ولی با توجه به ارزش و قداست کار معلمان و نقش آنان در تربیتپذیری و جامعهپذیری فرزندانمان، هرروز، روز معلم و هر هفته، هفته معلم است.
وي گفت: انتظار میرود مسئولین استانی، در چارچوب اصول ابلاغشده و در راستای هدف کلی «اعتلای فرهنگ عمومی تکریم مقام معلم در جامعه «برنامههای خود را جهت قدردانی از تلاشهای بیدریغ معلمان، جلبتوجه جامعه به این تلاشها و معرفی کارهای خاص آنان به مردم، طراحی و اجرا نمایند. همچنین در خصوص شناسایی معلمان، بر استفاده از معیارهای کیفی، با تکیه بر توانمندیها و شایستگیهای بارز معلمی، موفقیت در تعلیم و تربیت دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه و دیده شدن معلم بهجای انتخاب وي، باهدف تکریم معلمی و معرفی الگو به جامعه معلمان، تأکید كرد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع در ادامه افزود: تجلیل از عامه فرهنگیان، جلب مشارکت و حضور دانش آموزان و اولیاء آنان در برگزاری برنامههای تکریم مقام معلم، ترویج برنامههای مدرسهای و محلی تکریم معلمی، توسعه مشارکت نظاممند مردم در برنامههای تکریم مقام معلم، بهرهگیری از ظرفیت رسانهها، بهویژه رسانه ملی برای نشان دادن جلوههای ویژه معلمی، از دیگر سیاستهای ستاد مرکزی در خصوص تکریم مقام معلم است.