مديركل ارزيابي و عملكرد وپاسخگویی به شکایات، رصد تحولات و اقدامات انجامشده در وزارت آموزش و پرورش توسط اداره کل ارزیابی عملکرد وپاسخگویی به شکایات در شرايط تعطيلي مدارس به علت ويروس كرونا را تشريح كرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومي وزارت آموزشوپرورش، اداره کل ارزیابی و عملکرد وپاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش با همکاری و هماهنگی با دبیرخانه کمیته آموزشوپرورش ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، بر اساس وظایف و مأموریتهای محوله رصد تحولات و اقدامات انجامشده در استانها، مناطق و مدارس سراسر کشور را در طول مدت تعطیلی مدارس به دلیل ويروس کرونا را پیگیری و روزانه به کمیته مذکور گزارش كرده است.
طراحی فرم اطلاعاتی بهمنظور نظارت بر عملکرد مدیران و عوامل اجرایی
دراینباره زهرا مظفر مديركل ارزيابي و عملكرد وپاسخگویی به شکایات در گفتگو با خبرنگار اين مركز گفت: این اداره کل با همکاری معاونت تربیتبدنی و سلامت با طراحی فرم اطلاعاتی بهمنظور نظارت بر عملکرد مدیران و عوامل اجرایی مدارس /مناطق استانها در نحوه روند آموزش مجازی و از راه دور دانش آموزان بهوسیله مدارس، معلمان، گروههای آموزشی، شبکههای ملی و استانی با 12 سؤال در حوزههای چگونگی فعالیت مدارس، معلمان، خانوادهها، سفیران سلامت، راهبران آموزشی، وضعیت آموزش ضمن خدمت عوامل مدرسه در پیشگیری از بیماری کرونا، وضعیت بهداشتی مدارس، وضعیت تهیه و استقرار مواد ضدعفونیکننده به مقدار نیاز هنگام بازگشایی در مدارس، از طریق سامانه نظارت بارگذاری و به روش سیستمی و با تکیهبر خود اظهاری مدیران بر فرایند برنامههای مدارس نظارت كرده است.
وي افزود: پس از پاسخدهی و مشارکت بیش از 95 درصد مدارس در پاسخگویی به سؤالات و تکمیل فرمها، نوعی آموزش غیرحضوری به مدیران در راستای انجام وظایف و مأموریتهای خود در هنگام تعطیلی مدارس با شعار آموزش تعطیل نیست انجامشده است.
مشاركت 100 هزار مدير مدرسه و در پاسخگويي به سؤالات
مظفر اظهار كرد: در دو دوره گزارشگیری و در هر مرحله 100 هزار مدیر مدرسه (در دو مرحله حدود 200 هزار) در تکمیل فرمها مشارکت داشته و درواقع مأموریتهای مدیر و عوامل اجرایی مدارس از این طریق رصد و نظارتشده است و نسبت به نکات مهم و مشکلات مطروحه پس از طرح در ستاد برنامهریزی انجامشده است.
85 درصد مدارس و معلمان از طریق آموزش از راه دور را با استفاده از کانالهای مختلف انجام میدهند
مديركل ارزيابي و عملكرد وپاسخگویی به شکایات با اشاره به پالایش سؤالات مطروحه در این فرمها گفت: مشخص گردید بیش از 85 درصد مدارس و معلمان از طریق آموزش از راه دور و استفاده از کانالهای مختلف، آموزش دانش آموزان را بر عهده دارند و با همکاری والدین محترم تعامل دوسویه برقرار است. به نظر میرسد تهدید بیماری کرونا در آموزشوپرورش تبدیل به یک فرصت شده است و معلمان با استفاده از یک ابزار مجازی در اختیار، با یک نهضت آموزش غیرحضوری و مشارکت فعال بهصورت جهادگرانه و مسئولانه در زمان تعطیلی مدارس به آموزش پرداخته و ارتباط خود را بادانش آموزان قطع نکردهاند.
ارتباط تلفني با روساي انجمن اوليا 300 مدرسه كشور جهت درستي آزمايي
وي در مورد نحوه درستي آزمايي پاسخهای مدارس گفت: ارزیابی عملکرد از طرق مختلف به رصد و نظارت وضعیت عملکرد مدارس در نحوه آموزش غیرحضوری پرداخته است تا بتواند با ارائه گزارشهای منطبق بر حقیقت و ارائه به کمیته مستقر در وزارت متبوع، بتوانند در تصمیمگیری و سیاستهای فرایند آموزش بعد از رفع این مشکل تصمیمگیری نمایند لذا در روزهای گذشته این اداره کل با همکاری دفتر انجمن اولیا و مربیان طی تماس تلفنی بهصورت اتفاقي با بیش از300 تن از روسای انجمن اولیا و مربیان مدارس سراسر کشور از 32 استان، وضعیت فعالیت مدارس و نحوه آموزش دانش آموزان به طرق مختلف مجازی پیگیری ورود شد. لازم به ذکر است بیش از 85 درصد از وضعیت آموزش مجازی و نحوه فعالیت مدارس و معلمان ابراز رضایتمندی داشته و پیشنهادهاي ارزشمندی را مطرح نمودند که در کمیته آموزشوپرورش ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مطرح وجهت برنامهریزی اقامتت لازم در دستور کار قرارگرفته است.
وي در پايان زحمات پرتلاش و کمادعای معلمان، مدیران و عوامل اجرایی مدارس که عاشقانه و جهادگرانه باروحیه سرشار از ایثار و فداکاری در این روزگار سخت کرونایی با شرکت فعالانه در نهضت آموزش از راه دور، دانش آموزان را با شعار «آموزش تعطیل نیست» همراهی نموده و برگ زرین دیگری در تاریخ آموزش وپرورش را رقم زدند را تشكر كرد.