وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در سال جاری اجرای سند تحول بنیادین از طریق طراحی و تهیه بستههای اجرایی است و تلاش میکنیم دانش آموزان را به مهارتهایی مجهز کنیم که قابلیتهای آنها را بروز و امکان ظهور دهد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز محسن حاجی میرزایی در برنامه گفت و گوی ساعت18:30شبکه خبر سیما با تبریک سالروز میلاد با سعادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار، اظهارکرد: دنیا با بزرگترین وققه آموزشی مواجه شده است و بیش از یک میلیارد و ٨٠٠ دانش آموز در سراسر دنیا از حضور در کلاس محروم هستند و همه کشورها برای جبران وقفه و تداوم جریان آموزش تدابیری را در دستور کار دارند.
وی افزود: از همان روزهای نخستین تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان صدا و سیما کار آموزش را آغاز کرد و در حال حاضر با سه شبکه سیما و ٢٨نوبت آموزش روزانه در رسانه ملی انجام میگیرد و بازخوردهای که داشتیم نشان میدهد که استقبال خوبی از این برنامهها شده است .
حاجی میرزایی تصریح کرد: با ذخیره مجدد برخی دروس درفضای مجازی میتوان به اقبال دانش آموزان از این برنامهها پی برد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تلاش کردیم شبکههایی انتخاب شود که توزیع، پوشش و گسترش جغرافیاییشأن خوب است و این کمک زیادی به ما کرد .
وی در ادامه اضافه کرد: معاونان آموزشي وزارت آموزش و پرورش به دلیل مشکلات ناشی از سفر ناگزیر بودند معلمان را از استانهای تهران و البرز انتخاب کنند و افراد برگزیده شدند که داری ویژگیهای خوبی باشند و به تدریج بهتر هم شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تابع سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم،گفت: در این ستاد متناسب با آمار واطلاعات استانها اعلام میشود که چه زمانی مدارس بازگشایی خواهدشد.
وی در پاسخ به این سوال که دانش آموزان نمیتوانند با معلمان در برنامههای آموزشی تعامل برقرار کنند،گفت: آموزش نیازمند تعامل بین دانش آموز و معلم است و ما باید تدبیر میکردیم که آموزشی صورت بگیرد که این تعامل برقرار شود .
حاجی میرزایی افزود: پیش از شیوع کرونا در برخی از مدارس استفاده از فضای مجازی برای آموزش وجود داشت، ازآنها خواستیم آن را توسعه بدهند و تلاش کردیم تا به شکل هماهنگی و منسجم و منضبط انجام بگیرد .
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دنبال این هدف شبکه مناسبی و خاص این کار طراحی کردیم و از پیام رسانهای داخلی استفاده کردیم و به پیام رسانهای داخلی مجال داده شده تا در این بستر خدمات آموزشی را ارایه دهند .
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قراراست در شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» همان مدرسهای که در فضای واقعی وجود دارد در فضای مجازی شکل بگیرد و همان دانش آموز و معلم و کلاس در فضای مجازی وجود دارد و همان مناسبات مدرسه واقعی در این فضا اتفاق خواهد افتاد وبرگزاری آزمون، حضور و غیاب و در آن انجام خواهد گرفت .
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: امیدواریم تا نیمه فروردین ماه با رفع مشکلات فنی این بستر عملیات آموزش بر روی آن شکل بگیرد تا دانش آموزان وارد هرکدام از پیام رسانها که شوند وارد مدرسه و کلاس خود خواهند شد .
حاجی میرزایی تصریح کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده است با احتساب آموزشهای انجام شده اگر تعطیلات مدارس به اردیبهشت موکول شود ۴تا ۶هفته به سال تحصیلی افزوده شود چرا که نمیخواهیم سال تحصیلی آینده تغییر کند و امکان دارد دورهها فشردهتر شود و از ظرفیت پنج شنبهها و جمعهها و افزایش ساعات آموزشی نیز برای آموزش دانش آموزان استفاده شود .
حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش کتابهای درسی باید تمام شود،گفت: تا اسفندماه ٧٠درصد محتوای آموزشي انجام شده بود و سی درصد باقی مانده است و تلاش میکنیم تا محتوای باقیمانده به روشهای مختلف انجام شود و کاستی درآن نداشته باشیم .
وی با اشاره به مهمترین عملکرد آموزش و پرورش در سال ٩٨گفت: آموزش و پرورش در سال گذشته ١۵میلیون دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده است و تلاش کرده تا این پوشش را به حداکثر برساند که ٩٨،١٨درصد پوشش لازم التعلیمها تحقق پیدا کرده است .
حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: فعالیتهای مربوط به جبران کاستیها که ناشی از سیل و زلزله بود باعث شد که نه تنها مدارسی که از بین رفته بود جبران شود بلکه شاخص متوسط سرانه فضای آموزشی در استان کرمانشاه افزایش پیدا کرد .
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سیل در ابتدای سال ٩٨ در استانهای گلستان و لرستان و خوزستان اتفاق افتاد و در آنجا هم مدارس بازسازی و احداث شد و کار آموزشي دانش آموزان به سرعت جریان پیدا کرد .
وی با اشاره به برنامههای کیفیت بخشی، اذعان کرد: ٣هزار راهبر آموزشی برای ارایه خدمات آموزشی به مناطق مختلف کشور تجهیز شدند و در المپیادهای ورزشی درون مدرسه با حضور قریب به ۵میلیون دانش آموز ساماندهی شد تا فضای دلپذیرتری در مدارس ایجاد شود .
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بر ای سال ٩٩مهمترین ماموریت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر اساس آن راهکارهایی تعیین شده است و برای اجرایی شدن آن ده بسته تحولی تولید شده که هرکدام مبتنی برسند است و دستیابی به آنها در یک سال امکان پذیر است و به طور مثال با تمرکز بر درس کارآفرینی تلاش میشود تا دانش آموزان حتما به یک مهارت در زندگی مسلط شوند و یا اینکه در دوره ابتدایی این وظیفه را داریم که افراد را برای مهارتهای ضروری زندگی مثل فهمیدن، پرسش کردن، حل مسئله و ارتباط برقرار کردن آموزش دهیم تا به حد لازم از مهارتها دست پیدا کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: تلاش میکنیم تا برای سلامت دانش آموزان و کنترل قد و وزن آنها برنامههایی اجرا کنیم و البته برنامههای طراحی شده است .
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بخش نوسازی مدارس پیگیرتامین مشارکت عمومی مردم برای ساخت مدارس هستیم چرا که ٣٠ درصد مدارس نیاز به مقاوم سازی، تخریب و بازسازی دارند .
وی گفت: تلاش میکنیم نسبت به شرایط موجود حرکت قابل اعتنا و اندازه گیری انجام دهیم بیش از ٨ سال است که از تصویب سند تحول بنیادین میگذرد و اقدامات خوبی انجام گرفته است و به دنبال آن هستیم که اجرای سند تحول بنیادین را در مدرسه مشاهده کنیم و جامعه باید ویژگی در سند را در مدرسه مشاهده کند و هدفی که بطور خاص در سال ٩٨پیگیر دستیابی به آن هستیم این خواهد بود که نمودهای مشخصی از سند تحول را در مدرسه آشکار کنیم و جامعه مخاطبان وذینفعان ما شاهد دستاوردهای روشن و مشخص باشند.
حاجی میرزایی در پایان گفت: داشتن یک مهارت برای زیستن برای همه جذاب است و دانش آموزان ما محفوظات زیادی دارند و تلاش میکنیم آنها را به مهارتهایی مجهز کنیم که قابلیتهای آنها را بروز و امکان ظهور دهد.