رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مهمترین رویکردها و اقدامات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سال 98 را بيان كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم با توجه به عدم اقتضای برگزاری جلسات عمومی و امکان طرح موارد زیر در جمع همکاران، در جلسه هیأت رئیسه با اشاره به نقش مؤثر و شایسته تقدیر همکاران در پیشبرد نگاه تحولی و رویکردهای جدید سازمانی در تعریف و تحقق اهداف و برنامههای سازمان در سال ۹۸ اظهاركرد: امیدوارم سال جدید با همت همه اعضای سازمان، سال تحول باشد و ساختار سنتی، متحجرانه و غیرعلمی را به ساختاری پویا و تحولی اصلاح کنیم؛ البته از تلاشهای همکاران و همراهی همه عوامل سازمانی که با دقت نظر و دغدغه کارشناسی کارها را دنبال کرده و برای تحقق مأموریتها تلاش و هم افزایی نمودهاند باید تشکر ویژه کرد.
انتظارات وزیر آموزش و پرورش از سازمان، نشان از نقش جدی آن دارد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصريح كرد: امسال عزم تحولی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تقویت شد و همه اعضای سازمان به این رسیدند که سازمان پژوهش بارسنگینی بر دوش دارد و باید به سرمنزل مقصود برسیم. انتظارات وزیر آموزشوپرورش، مسئولان قبلی و فعلی آموزشوپرورش از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی این است که این سازمان باید نقش جدیتری داشته باشد.
وي افزود: بازآرایی تشکیلاتی سازمان با تمام فراز و نشیبها به جمعبندی رسید و مورد نظر کارشناسان و صاحبنظران، مقولات سازماندهی قرار گرفت و متخصصان فرایندهای برنامه درسی با یک نگاه مترقیانه و پیشرو که مشارکت بخشهای غیردولتی را فراهم کند، آن را مورد تأکید قرار دادند.
ذوعلم با بيان اين كه اجرای کامل برنامه درسی ملی به چه معنا است؟افزود: در این خصوص جلسات و مباحث زیادی در داخل و بیرون از سازمان با حضور کارشناسان و متخصصان امر برگزار شد و در نهایت به ۸ کلان پروژه رسیدیم که باید به صورت متمرکز با یک آرایش جدید در نیروها این اقدام را به نقطه مطلوب برسانیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان كرد: اعتماد علمی، کارشناسی و تحولی که در بدنه ستاد و صف آموزش و پرورش نسبت به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وجود داشت، تقویت شده است. هر چه اینگونه مطالبات از سازمان ما بیشتر باشد یعنی مرجعیت و پاسخگویی بیشتر و بار سنگینتری بر دوش داریم.
مدالی که رهبر معظم انقلاب به سازمان دادند
وي با بيان اين كه اردیبهشت ماه امسال مقام معظم رهبری با بیانی حکیمانه مدال «قلب آموزش و پرورش» را به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دادند که این امر وظیفه ما را سنگینتر میکند، گفت: یکی دیگر از توفیقات ما این است که به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به منابع آموزشی، توجه به هویت انقلابی و تقویت آن روحیهای که در سردار شهید سلیمانی نقطه اوج آن را دیدیم؛ توجه شده است. در همین راستا کارگروههایی تشکیل شده و مشغول انجام کار هستند و کارهای خوبی هم صورت گرفته است.
ذوعلم در ادامه افزود: موفقیت دیگر سازمان، شناسایی و غنیسازی نیروی انسانی بود که با پیوستن تعدادی از دوستان این امر محقق شد. باید بهدنبال این باشیم که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به یک سازمان قوی، پیشران و پیشتاز در عرصه تحولی نزدیکتر شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بيان كرد: ارتباط مؤثر و مطلوب با استانها از نظر گفتمان سازی و تبادل نظر و شکلگیری همکاری عمیق بین بخشهای مختلف سازمان از دیگر توفیقات است که نیاز به تقویت دارد تا همه مجموعهها در نقد وضع موجود و ارتقای آن و به دوش گرفتن مسئولیتهای بیشتر، تلاش نمایند.
پژوهشگاه، یک بخش معنوی و همکار گفتمانی برای سازمان است
وي با تاكيد بر اين كه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، یک بخش معنوی و همکار گفتمانی با مجموعه سازمان پژوهش تلقی میکنیم؛ گفت: چه از نظر ساختاری، وضع موجود ادامه پیدا کند و چه این وضع تغییر کند. تلاش ما تقویت پژوهشگاه بوده و هست. البته از نظر جایگاه، توانمندی و ساختاری باید بازآرایی شود چرا که نیازمند یک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قوی، محکم و دارای حضور جدی اثربخش در تصمیمسازیها هستیم.
ارتباط سازمان پژوهش با حوزههای علمیه و دانشگاه
ذوعلم در ادامه اظهاركرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارتباط نهادینه شده و بسیار خوبی با حوزههای علمیه و دانشگاهها دارد. هریک از حوزههای ۱۱ گانه تربیت و یادگیری نیز باید یک نماینده متخصص علمی از حوزه علمیه و یک نماینده متخصص علمی از دانشگاه داشته باشند البته در این بخش دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر مورد توجه ویژه است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: اين سازمان در پیگیری محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فراتر از یک نگاه کلیشهای و اداری کارنامه قابل قبولی ارائه كرد؛ هر چند که کارهای دیگری هم در این زمینه باید انجام دهیم.
وي تصريح كرد: جوانسازی سرمایه انسانی متناسب با شأن علمی سازمان مورد توجه است، ارتباط با دانشآموزان بهعنوان بهرهبرداران علمی نهادینه شده است و مجموعه شورای مشاوران سازمان هم بهعنوان یک مجموعه فکری و اندیشهای، کمک شایانی است.
توجه به گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی
ذوعلم به گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی اشاره كرد وگفت: گفتمانی وحدتبخش و قابل قبول است که باید در کنارآزاد اندیشی، مشارکتپذیری، تحولگرا بودن و انقلابی بودن دنبال نماییم و امیدوارم این نوع دیدگاه به گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی مورد توجه همه همکاران سازمان باشد.
مطالبات جدی در خصوص طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه)
وي با اشاره به اين كه در خصوص طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) مطالبات جدی وجود دارد، افزود: نگاه سازمان به طرح بوم این است که این طرح، یک طرح عادی نیست بلکه روزنهای باز شده تا مدرسه محوری تحقق پیدا کرده و شأن و کرامت معلمان و حضور شرکای تربیتی دارای صلاحیت در کنار ما افزایش پیدا کند؛ نیازهای منطقهای، محلی و مدرسهای پاسخ داده شود و به چشمانداز مدرسه نزدیک شویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: دیدگاه مهمتر ما این است که طرح بوم باید تعمیم پیدا کند و ساعت آن در برنامهها به ۳ ساعت افزایش یابد و مهمتر اینکه در متن برنامه دیده شود و در حاشیه نباشد؛ در بازطراحی دورههای تحصیلی حتماً باید برنامه ویژه مدرسه در متن اصلی برنامه دیده شود.
راهاندازی شورای راهبری طرح بوم
ذوعلم بيان كرد: شورای راهبری طرح بوم باید تقویت شود البته این شورا هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده اما انتظار داریم دبیرخانه این طرح در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کاملاً تقویت شده و فراتر برود بهطوری که حتی زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری باید به طور مستقیم زیر نظر قائم مقام سازمان فعالیت کند تا از امکانات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و توان حوزههای تربیت و یادگیری هم استفاده نماید.
وي اظهاركرد: طرح بوم به هیچ عنوان خارج از برنامه تحول، حوزههای ۱۱ گانه تربیت و یادگیری و اهداف حوزههای تربیتی نیست؛ آن هم میخواهد ایمان، علم، عمل و اخلاق را گسترش دهد. این طرح برای جبران بخشی از محتوا است که قابل برنامهریزی متمرکز نیست. به همین جهت در هریک از مدیریتهای زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید یک گروه برای غنیسازی برنامه ویژه مدرسه در آن دوره در حال طراحی است تا همه چیز را رصد، پیگیری، تقویت و حمایت کنند.
همدلی با یک نگاه گفتمانمحور
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان كرد: در زمینه تقویت گفتمان عدالتمحوری و کاهش تبعیضها در سازمان در آغاز راه هستیم؛ معتقدم هر دستگاه حاکمیتی در ایران این وظیفه را دارد که در مجموعه خودش تبعیضزدایی کرده و ادای حق نموده و طیف ضعیف دستگاه را مورد حمایت قرار دهد. همه این اهداف با هم افزایی، هم اندیشی و همدلی و یک نگاه گفتمانمحور میسر میشود و نه شخصمحور.
تقویت آزاداندیشی
وي گفت:آزاداندیشی، پرداختن به مباحث فکری و عمیق در مسائل مختلف تعلیم و تربیت باید در جایی مانند سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجام شده و گسترش یابد و از حالت متعصبانه و شعاری فاصله بگیرد. مشارکتپذیری و برگزاری نشستها با مجامع بیرونی میبایست تقویت شود. ما در حال سیر مسیری هستیم که باید در تمام محافل علمی و کارشناسی مرتبط با نظام تعلیم و تربیت، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی حضور داشته باشد.
عناصر پنج گانه برنامه درسی ملی عناصر هویتساز هستند
ذوعلم با بيان اينكه در شاخصهای برونداد آموزش و پرورش ما مدل ۶ در ۵ را در اختیار داریم، گفت: در واقع ۶ ساحت تربیتی و ۵ عنصر، تلفیقی است بین ساحتهای ششگانه مبانی نظری تحول و شایستگیهای پنچگانه برنامه درسی ملی. این پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل، اخلاق هر فرد و هر جامعه عناصر هویتساز هستند. با توجه به تفاوتهای فردی، دختر یا پسر بودن، پایههای مختلف تحصیلی، روستایی یا شهری بودن و مناطق مختلف، تعداد حدود ۱۵ میلیون دانشآموز و یا ۳ میلیون دانشآموز متوسطه و عوامل دیگر سطح دست یافتگی و شایستگی ثابتی را تعریف کرد. پایه نظری این اقدامات آماده است و ما مبانی نظری تحول، شایستگیهای پایه و ساحتهای شش گانه تربیتی را داریم و باید آنها را امتداد دهیم و جزئیتر ببینیم.
وي در پايان افزود: تجربه خوبی در این زمینه در شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفته که الگومند نبوده و استقرایی بوده و اکنون باید به یک روش نظام مند و الگومند دست پیدا کنیم.