رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای سیاستگذاری سنجش بدو ورود به دبستان کشور از پيش بيني سه راهکار طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در دوران کرونا خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در این نشست با تبریک فرارسیدن هفته سلامت به همه تلاشگران عرصه سلامت اظهار كرد: با توجه به شیوع کرونا در سال تحصیلی پیش رو سه راهکار برای اجرای "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" پیش بینی شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در صورت اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اتمام بحران، طرح سنجش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در صورت لزوم باتغییر در ساختار اجرایی و افزایش مراکز سنجش اجرا خواهد شد.
در صورت اعلام بحران متوسط و اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، شروع با تاخیر به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افزایش تعداد پایگاهها و تدوین دستور العملهای بهداشتی خاص پایگاههای سنجش در دستور کار قرار دارد.
در صورت ادامه یافتن بحران در تابستان، طرح سنجش از طریق خود اظهاری والدین در سامانه مجازی پیگیری خواهد شد و فقط دانش آموزانی که بر اساس اعلام والدین نیاز به ارجاع داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد و با شروع سال تحصیلی میتوان فرآیند طرح سنجش را برای تمامی دانش آموزان پیگیری کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان اهداف طرح سنجش پرداخت و اظهار كرد: غلبه بر فقر آزمونی از طریق ایجاد بانک و پایگاه آزمونها، شناسایی بازماندهها و پوشش100 درصدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پوشش70 درصدی پیش دبستانیها از اهداف اصلی طرح سنجش میباشد.
پيشگيري از بروز و تشديد بيماريها، كمك به بهبود كيفي آموزش و كنترل بعضي از عوامل موثر بر افت تحصيلي و بررسي ميزان شيوع اختلالات جسماني و رواني كودكاني كه وارد مدرسه ميشوند از جمله اهداف طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است.
تهيه شناسنامه سلامت الکترونیکی براي تمامي نوآموزان و دسترسي به اطلاعات جامع آموزشي، بهداشتي وخانوادگي به منظور استفاده در برنامهريزي آموزشي و بهداشتي متناسب با استعداد نوآموزان، ارائه توصيههاي بهداشتي، آموزشي و روان شناختي به والدين و نوآموزانی كه از مشكلات جزئي رنج ميبرند، بررسي ارتباط بين متغيرها و فراهم نمودن زمينههاي مناسب تحقيقاتي و پژوهشی وكمك به اولياء دانش آموزان به منظور صرفه جويي در زمان و پرهيز از سردرگمي از دیگر اهداف طرح میباشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یافتههای این طرح برای برنامه ریزیهای پژوهانه و مدیریتی بیبدیل است، خاطرنشان كرد: در سال گذشته در بیش از60 هزار پایگاه سنجش طرح سلامت یک میلیون و500 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی توسط 23 هزار نیروی انسانی متخصص مورد سنجش قرار گرفتهاند.
تعرفه پایگاههای سنجش برای مناطق سیل زده و زلزله زده، دانش آموزان مناطق کم برخوردار و عشایر رایگان است و در سال گذشته 85 درصد از والدین تعرفه تمام بها را پرداختهاند و برای10 درصد نیز تعرفه نیم بها محاسبه شده است.
حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش بيان كرد: 71 درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاههای سنجش سابقه پیش دبستانی داشتهاند و 29 درصد نیز پیش دبستانی نرفتهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: 23 درصد والدین نوآموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و 4.4 درصد مادران و 3.4 پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بیسواد هستند.
3 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان كوتاه قدي شديد دارند، 1.4 درصد لاغری شدید، 5.5 درصد با چاقی شدید مواجه هستند و73 درصد این نوآموزان دندانهای خراب دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی طرح سنجش در دستور قرار دارد، اظهار كرد: یکی از مهمترین خروجیهای این طرح مداخلات به هنگام طلایی و کمک به پیشگیری از معلولیتها است.
وی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است، گفت: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و۷۰ درصد پیش دبستانیها هدفگذاری شده است
حسيني خواستار شناسایی غایبین و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاههای سنجش شد و اظهاركرد: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی نوآموزان باید پیگیر وضعیت این نوآموزان بود و خدمات توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.