به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این دیدار که همزمان با سومین روز هفته بزرگداشت روابط عمومی صورت گرفت، بیش از 15 تن از اعضای این ستاد و روسای انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانهای ایران حضور داشتند.
هفته بزرگداشت روابط عمومی ایران از 27 اردیبهشت آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد. هر روز این هفته به یک نام نامگذاری شده و برنامههای ویژهای به همین مناسبت اجرا میشود.
امیر عباس تقیپور، عضو شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی و مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در این جلسه، ضمن معرفی روزهای هفته روابط عمومی، اظهار داشت: روز سوم این هفته، به نام روابط عمومی و سواد رسانهای نامگذاری شده است و به همین مناسبت اعضای شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی از مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار میکند، چرا که این مرکز نقش مهمی در ترویج و ارتقای سطح سواد رسانهای در کشور داشته و دارد، لذا ما امیدواریم، همکاریها خوبی بین فعالان عرصه روابط عمومیها با این مرکز صورت پذیرد.
وی اشاره کرد: شعار سال 99 روابط عمومی در کشور، با عنوان «روابط عمومی هوشمند انسان سالم، جامعه سالم» تعیین شده است.
خسرو رفیعی رییس انجمن روابط عمومی ایران در این دیدار با اشاره به اینکه دیر زمانی، روابط عمومیها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط ارگانیک داشتند اما مدتی است این ارتباط قطع شده اظهار داشت: انجمن روابط عمومی ایران آمادگی دارد مجددا این ارتباط را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص مرکز رسانههای دیجیتال آن که در ساماندهی فعالان و رسانههای دیجیتال محوریت دارد، برقرار سازد.
دکتر مرتضی موسویان رییس انجمن سواد رسانهای ایران در این دیدار با اشاره به تحولات جدید فضای مجازی اظهار داشت: مفهوم تنظیمگری در فضای مجازی امروزه کاملا تغییر کرده است و دیگر اعمال دیسیپلینهای از پیش تعیین شده بر این فضا امکانپذیر نیست چون به محض اعلام و اعمال مقررات و ضوابط، فناوریها و ابزار تازهای میآید و آن مقررات بلا اثر میشود، تنها راه این است که مسئولیت اجتماعی و خودآموزی افراد و تولیدکنندگان محتوا و دریافتکنندگان محتوا ارتقا یابد و در این دوران، آموزش سواد رسانهای و سواد فضای مجازی برای همگان ضرورت دارد.
در ادامه این نشست، دکتر محمد رضا بهمنی رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باز طراحی روابط عمومی در ایران نیازمند یک رویکرد تمدنی است خاطرنشان کرد: در تمدن به مثابه مناسبات انسانی، حداقل سه سطح از ارتباطات و مناسبات انسانی، نیازمند مطلوبیتبخشی و تعالی است که این سه سطح مناسبات یعنی مناسبات مردم با مردم، مناسبات مردم با کارگزاران و حاکمیت و مناسبات فراحاکمیتی است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار داشت: روابط عمومی تراز تمدنی، در واقع نقش و جایگاه مهمی در هر سه سطح این مناسبات دارد و لذا در این رویکرد، روابط عمومیها را نباید به بازیگر لایه خبر و اطلاعرسانی صرف تقلیل داد.
بهمنی در ادامه تبیین روابط عمومی تراز تمدنی، تصریح کرد: در این رویکرد، روابط عمومی باید در ارتقای «قدرت انتخابگری مردم» در رفتارهای اجتماعی و مناسبات سه سطح پیشگفته، فعالیتهای خود را ناظر به آینده و با هدف تعالی مناسبات انسانی در لایهها و سطوح ارتباطاتی مختلف، طراحی و اجرا نماید که بر همین اساس، رسالت و مأموریت نوین روابط عمومیها را باید «ارتقای سواد رسانهای مردم و کارگزاران» تعریف کرد.
وی در تکمیل تحلیل تمدنی نقش و جایگاه روابط عمومیها درگام دوم انقلاب افزود: چنین نقش و جایگاهی در واقع تمهید زمینه حرکت کشور به سوی الگوهای نوین حکمرانی در عرصههای مختلف است و دو مولفهی کلیدی در صورتبندی این الگوها موضوعیت دارند؛ اول؛ رسانهپایه بودن حکمرانی و دوم؛ افزایش و واقعی شدن نقش مردم در حکمرانی. بنابراین روابط عمومی تراز تمدنی، به جای مخاطب قرار دادن مردم در مقام سخنگویی سازمانی، باید حافظ حقوق و منافع مردم و در مقام پاسخگویی به مردم، عمل کند. چنین کارکردی میتواند اعتمادافزایی و توسعه سرمایهی اجتماعی را در پی داشته باشد.
بهمنی با اشاره به برنامههای سال جاری مرکز رسانههای دیجیتال گفت: راهاندازی کلینیک سواد رسانهای جزو برنامههای امسال این مرکز است که البته با توجه به محدویتهای منابع مالی از یک سو و ضرورت مشارکتی بودن چنین اقدامی از سوی دیگر، تحقق این برنامه در گرو حمایت کلیدی مرکز ملی فضای مجازی و دستگاههای اجرایی است و لذا برای تقویت این طرح، مشارکت ظرفیتهای غیرحاکمیتی مانند انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانهای اهمیت زیادی دارد و آمادگی داریم این همکاری و تعامل در چارچوب یک تفاهمنامه میان طرفین دنبال شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، در توصیف برنامههای جدید مرکز در حوزه سواد رسانهای، به سه برنامه فعالسازی «هیأت اندیشهورز سواد رسانهای» در وزارت متبوع، تدوین نگاشت نهادی ارتقای سواد رسانهای و نیز طراحی و اجرای پویشهای ملی و استانی تولید محتوا در فضای مجازی اشاره کرد.
در انتهای این نشست مشترک مقرر شد چارچوب طرح تفاهم متقابل همکاری میان مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن روابط عمومی ایران توسط کارشناسان دو طرف تدوین و پیگیری تا به طرح عملیاتی همکاری مشترک منجر شود.
در این دیدار صمیمانه، تعدادی از اعضای جامعه روابط عمومی ایران از جمله، مدیران روابط عمومی بانکهای صادرات ایران، بانک پارسیان، مدیر بازاریابی بانک تجارت، عضو هیات مدیره انجمن تئاتر ایران، استادان و صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومی حضور داشتند و طی سخنانی پیشنهاداتی در مورد نحوه همکاری خبرگان و انجمن و فعالان روابط عمومی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند.