وزير آموزش و پرورش؛ تحول آفریني، تحقق پذیري، شوق انگیزي، سنجش پذیري، زود بازده بودن، فراگیري، مدر سه محوري را از ويژگيهاي بستههاي تحولي آموزش و پرورش بر شمرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجي ميرزايي با اشاره به اهميت اجراي بستههای اجرایی تحولی كه منبعث از سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار كرد: در تدوین بستههای اجرایی تحولی شش شاخص؛ تحول آفریني، تحقق پذیري، شوق انگیزي، سنجش پذیري، زود بازده بودن، فراگیري، مدر سه محوري مد نظر بوده است.
وزير آموزش وپرورش در تشريح شاخصهاي مد نظر گفت: هريك از شاخصهاي مطرح شده در بستههاي تحولي براي آموزش و پرورش معنايي دارد، كه اين شاخصها و معناهاي آن عبارتند از:
1-تحول آفرین بودن به معناي قابلیت تغییر روندها و فرایندهای موجود را به شیوه خلاقانه و نوآورانه داشته و دستیابی به آموزش و پرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی ایران را تسهیل نماید.
2- تحقق پذیر بودن به معناي با توجه به منابع، امکانات و شرایط موجود، اجرای آن امکان پذیر و اثربخش باشد.
3- شوق انگیز بودن به معناي ایجاد شور و نشاط و امیدواری در ذينفعان (دانش آموزان، معلمان، خانواده های مسئولین نهادهای فرادستی) نماید و قابلیت مشروعیت بخشی به برنامه های تحولی داشته باشد.
4- سنجش پذیر بودن به معناي برنامهها قابلیت پایش، سنجش (کمی و کیفی) وارزیابی را داشته باشد.
5- زود بازده بودن به معناي نتایج حاصله در کوتاه مدت، قابل مشاهده و دستیابی باشد.
6- فراگیر بودن به معناي اينكه برای حداکثر مدارس و مخاطبان قابلیت اجرا داشته باشد.
۷. مدرسه محور بودن به معناي برنامهها معطوف به کانون تعول یعنی مدرسه باشد و نتایج آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان را متأثر و متعول تهاند.
حاجي ميرزايي عملکرد هر بسته تحولی را بطور مستقیم به عملکرد معاونتها و سازمانهای مجری وابسته دانست و اظهار كرد: سطح بلوغ سازمانی در گروی عوامل درونی و محیطی متعددی است که مهمترین آنها سطح شایستگیهای نیروی انسانی است. لذا لازم است کلیه مجریان و دست اندرکاران اجرای بستههای تحولی، با مبانی نظری سند تحول بنیادین و مفاهیم و آموزههای آن، آشنایی دقیق و عمیق داشته باشند و در چارچوب فکری و نظری سند برای اجرای بستههای تحولی، و نیز سایر برنامههای تحولی، برنامه ریزی و اقدام نمایند.