وزير نيرو از تشكيل كارگروهي مشترك بين اين وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش براي تدوين نقشه راه مشترك در چارچوب رويكردها و راهكارهاي هر دو دستگاه براي اصلاح مديريت مصرف و ترميم تمركزگرايي و بخشينگري خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» روز شنبه در پايان دومین نشست از سلسله نشستهای "گفتگو بر مدار تحول و بهبود یادگیری" که با حضور وزير آموزش و پرورش و ارتباط با مدیران کل استانها از طریق سامانه "شاد" در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز قرار شد كارگروه مشتركي در سطح معاونان وزرا در تهران و بين مسئولان آموزش و پرورش و مديران وزارت نيرو در استانها تشكيل و ظرف دو ماه آينده همه مواردي كه برای تدوین یک نقشه راه مشترک لازم است، تدوين شود.
وي اضافه كرد: كارگروه مشترك در اين روزها شكل ميگيرد و دستورالعملها تدوين ميشود، اما يك پيش شرط مهم دارد و آن يك تلقي همسرنوشتي بين دو دستگاه است.
اردكانيان اظهار داشت: وزير محترم آموزش و پرورش ايده خوبي را در چارچوب گفت و گو مطرح و دنبال كردند كه اگر اين كار هم پايدار باشد و هم توسعه پيدا كند و اين ساز و كار در سطح استانها هم بين مسئولان آموزش و پرورش و دستگاههاي اجرايي دنبال شود، دو مشكل اساسي ما در سازمان اداري كشور كه يكي تمركزگرايي و ديگري بخشينگري است در اين عرصه تا حدودي ترميم ميشود.
وزير نيرو ادامه داد: ما جامعهاي هستيم كه بايد به اخلاق صحيح مصرف در همه عرصهها بويژه آب و انرژي پايبند شويم و يكي از مناسبترين دستگاهها كه در اين زمينه به شكل وسيعي ميتواند تاثيرگذار باشد آموزش و پرورش است؛ لذا اعلام آمادگي كرديم كه كار دامنه داري را با سازمان آموزش و پرورش كشور برنامهريزي كرده و آن را پيش ببريم. به مسائلي كه در بحث تعرفهها و فرصتها وجود دارد هم خواهيم پرداخت.
اردكانيان گفت: زمينههاي همكاري بين وزارت نيرو و وزارت آموزش و پرورش خيلي وسيعتر از تعرفههاي آب و برق مصرفي مدارس و يا نصب پنل خورشيدي در پشت بام مدارس و اين گونه مسائل است.
وي افزود: اساسا نظر ما اين است كه هر نوع كمك مادي كه ضروري است بايد به آموزش و پرورش صورت گيرد براي اين كه در مقابل، وظيفه سنگين خود در آموزش و پرورش صحيح فرزندان امروز كشور كه مديران فردا خواهند بود را ايفا كند و اين بدان معناست كه از فرهنگ رايگان بودن و معافيت فاصله بگيريم؛ كمكهاي يكجاي مالي به دستگاه انجام شود و طبيعتا" الگوي صحيح مصرف دنبال شود.
اردكانيان گفت: نمیتوان به افراد گفت کالای رایگان را درست مصرف کنید و اگر چیزی رایگان شد، موضوع صرفهجویی نهادینه نخواهد شد و یا نهادینه کردنش بسیار سخت خواهد بود. لذا بهتر است رایگان نباشد و در پرداخت هزینهها مساعدت شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه بهتر است موضوع معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب و برق مطرح نشود، بلکه ما حاضریم بخشي از هزینههای مصرف انرژی مدارس را پرداخت کنیم، ادامه داد: در مدرسهای که آب و برقش رایگان باشد دانشآموز فرهنگ صرفهجویی و درست مصرف کردن را نخواهد آموخت و در آینده در این زمینه با مشکل مواجه میشود.
وزير نيرو گفت: ما وظيفه داريم كه اوج بار در هر سال از يك درصد تجاوز نكند كه اين كار در دو سال گذشته دنبال شده است. اين مسئله مستلزم يك كار پردامنه در مديريت مصرف اعم از تعويض لامپها و استفاده از ادوات مناسب در كولرهاي آبي و گازي و همه اينهاست و چه جايي بهتر از مدارس كه در آن مصرف آب و انرژي روشهاي صحيحتري پيدا ميكند و مهمتر از آن كساني كه خانوادهها را تشكيل ميدهند و سازمانها را مديريت ميكنند، در بهترين سن پذيرش و آموزش با اين مفاهيم آشنا ميشوند و ما آمادگي كامل براي اجراي مشترك اين كار داريم.
وي همچنين خاطرنشان كرد: نصب نیروگاههای خورشیدی كيلوواتي يك سرمايهگذاري اوليه ميخواهد كه بايد فكري براي اين كار كرد. ما آمادگی پیادهسازی اين برنامه در سطح وسيعي از كشور را داريم و ميتوانيم آن را از مدارس و آموزش و پروش شروع كنيم.