وزير آموزشوپرورش در نشست با رئيس، معاونان و كاركنان مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي اظهار كرد: تصميمگيريها و برنامهريزيها بايد بر اساس گزارشهاي دقيق مركز سنجش و پايش كيفيت باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجي ميرزايي در نشست با رئيس، معاونان و كاركنان مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي كه در محل سالن جلسات آن مركز برگزار شد، اظهار كرد: تحقق يكپنجم اهداف آموزشوپرورش در اين مركز صورت ميگيرد و اين مركز در چهارپنجم ديگر اهداف نيز بهطور غيرمستقيم مؤثر است.
وي با اشاره به اهميت اين مركز در نقشآفريني تصميمهاي نظام تعليم و تربيت اظهار كرد: اگر عميقاً بنگريم، بيش از نيمي از اهداف آموزشوپرورش از طريق اين مركز محقق ميشود پس تحقق اهداف آموزشوپرورش به تلاش و دقت در مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي وابسته است.
وزير آموزشوپرورش بابيان اينكه يكي از چالشها در همه دستگاهها، غفلت از اهداف و گرفتار شدن آنها در پيچوخمهاي فرايند اداري است، تصريح كرد: ۹۵ درصد فعاليت اين مركز سياستگذاري است و ۵ درصد كار اجرايي است؛ بنابراين بايد نگرش راهبردي در مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي داشته باشيد. در نام اين مركز سه كلمه؛ سنجش، پايش و كيفيت را داريم؛ بنابراين بايد ديد چه چيزي را و چگونه ميخواهيم سنجش كنيم و همچنين بايد پايش و كيفيت توجه داشت.
حاجي ميرزايي، سادهترين تعريف از كيفيت را رضايت مخاطبان و ذينفعان جامعه عنوان كرد و افزود: بايد مطالبات رهبر معظم انقلاب و نيازمنديهاي نظام اسلامي و جامعه و اقتضائات رشد و تعالي افراد را احصا و بر اساس آن براي پايش و كيفيت برنامه ريزي كنيم.
وي با اشاره به اينكه مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي بايد برآورد و ارزيابي دقيقي از فعاليتهاي نظام تعليم و تربيت داشته باشد، اظهار كرد: امتحانات بخش كوچكي از اهداف اين مركز است.
وزير آموزشوپرورش با برشمردن دستاوردهاي مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي گفت: تأثيرگذاري در سياستگذاريهاي آموزشوپرورش ميبايد مهمترين دستاورد اين مركز باشد.
حاجی میرزایی خطاب به مديران و كاركنان مركز سنجش اظهار كرد: اگر شما نقش خود را به خوبي ايفا كنيد اهداف آموزش و پرورش نيز محقق خواهد شد؛ بنابراين تحول را بايد در اين مركز مشاهده كرد. اگر سنجش با كيفيتي داشته باشيم پس تحول ايجاد كرده ايم.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه وارد زيست بوم جديد شديم و در حال نزديك شدن به امتحانات بايد در سنجش كاري محكم و با كيفيت متناسب با شرايط زيست بوم جديد انجام شود، اظهار كرد: بيش از پرداختن به حجم كارها كيفيت كار مهم است، بنابراين بايد گزارش فعاليت ها مشخص، منظم، سلسهوار، دقيق و با محتواي معين ارائه شود تا پايه برنامهريزيهاي بعدي قرار گيرد، بنابراين نبايد تصميمگيريهاي نظام تعليم و تربيت بدون گزارشهاي مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي باشد.