وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش و آیین تجلیل از معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران برگزیده ضمن اشاره به تامين اعتبار بیش از 100 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان ها و مدارس كاردانش گفت: ويژگي بارز معلم در تراز سندتحول تربيت دانش آموزان پرسشگر، خلاق و پژوهنده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش و آیین تجلیل از معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران برگزیده که به طور نمادین در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد و به طور همزمان از طریق ویدئوکنفرانس و شبکه شاد در سراسر کشور، با حضور مجازی مدیران کل استان و روسای 760 منطقه آموزشی کشور پخش شد ،ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید، فرهنگیان و دانش آموز پژوهنده اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی است تا از چشم انداز سندتحول بنيادين در مدرسه، معلم و دانش آموز مورد نظر سند رونمایی کنیم و بفهميم چشم اندازي كه سند تحول ترسيم مي كند چگونه مدرسه اي، معلمي و دانش آموزي است؟
حاجي ميرزايي افزود: پرسشگری،پژوهشگري و اندیشه ورزی جزو مختصات اين تصویر از آینده آموزش و پرورش است كه با عملي شدن آن، یک تغيير رويكرد اساسي در نظام تعليم و تربيت شكل خواهد گرفت كه گام های اولیه آن در طي سال هاي گذشته آغاز شده و به شدت شتاب مي گيرد.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه رويكردهاي مختلفي در برخورد با دانش آموزان و آموزش به آنها وجود دارد، تصريح كرد: یک رویکرد این است که هر دانش آموز را مانند مخزنی تصور کنیم که بايد در آن دانش را انباشته كنيم يعني كاركرد معلم پركردن اين مخزن از انواع دانش ها شود . در اين رويكرد نقش دانش آموز تنها به يك پذيرنده و منفعل و نقش معلم به يك نقش يكسويه، تغذيه كننده و انتقال دهنده و نقش مدرسه تبدیل به یک کانون بی روح، خسته كننده و فاقد نشاط و سرزندگي مي شود كه اين مورد نظر ما نيست.
وي ادامه داد: در رویکرد دیگر دانش آموزان را عالي ترين موجود هستي با ممتازترين قدرت دريافت و پذيرش و پرورش و بالاترين سطح توانايي براي پردازش مفاهيم، انديشيدن به موضوعات و نگاه خلاقانه به پيرامون در نظر مي گيريم. آنها را صاحب حواسی برای مشاهده و دیدن می دانیم و معتقدیم با برقراري ارتباط معنادار بين مشاهدات و بكارگيري خلاقيت و ابتكار مي توانند مفاهيم جديد و عرصه هاي نو را كشف كرده و براي حل مسائل راهكارهاي بهتري بيانديشند.
عضو كابينه تدبير و اميد گفت: در این نوع نگاه ديگر دانش آموز دريافت كننده صرف نيست بلكه انساني است كه مي تواند داده هاي مناسب را جمع آوري كرده و با پردازش مناسب بر روي آنها از مجهولات خود بكاهد و قادر است از توانای های خود برای برخورد موثر با مسائل و کشف مجهولات استفاده کند و در ارتباط و پيوند با ديگران توانمند شود.
وزير آموزش و پرورش معلم را موثرترين عنصر در شكل گيري رفتار و منش دانش آموزان دانست و بيان كرد: در این رویکرد کارکرد معلم توانا کردن دانش آموز برای ارتباط و پيوند با مفاهيم است.
حاجي ميرزايي معلمي را شغل انبيا دانست و افزود: انبیا در نوع برخوردشان با مردم در نقش هاي بشير، نذير، نور، سراج و ... ظاهر شدند. در تمام اين تعابير ضمن مشخص كردن راه براي انسان ها به آنها حق انتخاب داده شده است و پیامبران به نوعي متضمن انتخاب آگاهانه انسان ها معرفي شده اند و اين موضوع كه به انسان فرصت داده شده تا در میانه نور و نار راه خود را پیدا کند و مسير خود را انتخاب كند، به وضوح بيانگر اعتماد به ظرفیت انسانی است.
وي با اشاره به اينكه معلمان بايد بر ارتقا ظرفيت انساني دانش آموزان تمركز كرده و به آنها حق انتخاب دهند، گفت: طبق سندتحول بنيادين معلم تراز جمهور اسلامي ، معلمي است كه در پيوستگي و تعامل با دانش آموزان روح آنها را جلا می دهد و به آنها قدرت تصميم گيري و انتخاب و ابزار اندیشيدن داده و مجال فكر كردن را براي آنها فراهم مي كند . در اين مسير دانش آموز است که با انتخاب هوشمندانه خود بهترین راه را برمي گزيند.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد معلمی را یکی از قویترین و پیچیده ترین کارهای دنیا دانست و افزود: معلماني موفق هستند كه توانایی برقرار كردن ارتباط روحی، جسمی و ذهنی با دانش آموز را داشته باشند. معلم در تراز سندتحول ويژگي هایی دارد که محصول آن تربيت دانش آموزان پرسشگر، خلاق و پژوهنده است و معلمی که نتواند دانش آموزانش را به این نقطه برساند در کار خود موفق نشده است و مدرسه ای که كانون این تعامل فعال و اثربخش قرار بگیرد با نشاط خواهد شد و دانش آموز را به شوق مي آورد.
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه ما براي آموزش و پرورشي بانشاط و خلاق برنامه ريزي مي كنيم، تصريح كرد: برنامه ریزی درسی ما باید به گونه اي باشد که چنین تربیتی را پشتیبانی کند و دانشگاه هاي فرهنگيان و شهيدرجايي باید برای ما چنین معلمی تربيت کند و مدرسه باید چنین دانش آموزی را به ما بدهد.
وي تصريح كرد: امسال بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان ها و مراکز کاردانش و ارتقا افزایش ظرفیت آنها هزينه شده است. خوشبختانه در دولت تدبير و اميد توانستيم تعداد پژوهش سراها را در كشور از 300 پژوهش سرا به 665 پژوهش سرا افزایش دادیم و اين نشان مي دهد كه رويكرد دولت يك رويكرد پژوهشي است. به دنبال اين هستيم كه هر مدرسه تبديل به يك پژوهش سرا شود. همه ما برای ایفای نقش خود و حل مسائل مان به دیدگاه و نگرش پژوهش نیازمندیم و باید خود را در این زمینه تقویت کنیم و قابلیت خود را در زمینه پژوهش بالا ببریم تا بتوانیم تعاملات خود را بهتر کنیم و مسائل را بهتر پیش ببریم.
شایان ذکر است در پایان این مراسم، از پژوهشگرآن برتر فرهنگی تقدیر به عمل آمد و همزمان از 70 پژوهنده فرهنگی برتر در سراسر کشور و به طور همزمان تقدیر شد.