اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش در نشستي كه با حضور وزير جهاد كشاورزي برگزار شد به تشریح و تبیین برنامههای آموزشوپرورش پرداختند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در نشست محسن حاجی میرزایی و كاظم خاوازي كه با حضور اعضاي شوراي معاونان وزارت آموزشوپرورش و در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامههای آموزشوپرورش پرداختند. برنامهها و موارد مطرحشده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:
عليرضا كمرئي، معاون آموزش متوسطه وزير آموزشوپرورش اظهار كرد: ممکن است سیاست توسعه آموزشها در هنرستانها لزوماً با سیاستهای توسعهای وزارت کشاورزی همراستا نباشد و اين موضوع ممكن است به اين دليل باشد كه آموزشوپرورش به آموزش فکر میکند و بر همین راستا سعي بر ارائه آموزشهای ضروري و موردنیاز براي تربيت نيروي ماهر و متخصص از بين هنرجويان هنرستاني داريم.
معاون آموزش متوسطه افزود: کارگروه مشترک وزارت آموزشوپرورش و وزارت جهاد سازندگی از سالها پیش تشکیلشده و هنوز هم در حال كار است. بررسیهای انجامشده در اين كارگروه مشترك درنهایت منجر به انعقاد تفاهمنامه بين دو وزارتخانه شده است. کارگروه مشترک بر محورهای بهروزآوری و تدوین استانداردها قرار دارد و هدف آن تربیت نیروی انساني ماهر در زمینه کشاورزی برای آینده کشور است.
وی ادامه داد: آموزش های کشاورزی با تولید پیوند خورده و هنرجويان هنرستاني، آموزشهای لازم را با توليد فرامیگیرند. ازآنجاییکه دو اصل آموزش و تولید در هنرستانها بهطور همزمان انجام میشود، نیاز به حمایت وزارت جهاد کشاورزی داریم تا بهواسطه این حمایت بتوانیم مواد اولیه هنرستانها را باقیمت دولتی تهیه و در اختیار هنرآموزان و هنرجويان قرار دهیم.
كمرئي با اشاره به لزوم توسعه آموزشهای هنرستانی گفت: فروش تولیدات هنرستانی در کشور برای دانش آموزان ایجاد انگیزه میکند. این در حالی است که نشان سلامت به محصولات تولیدی هنرستانها تعلق نخواهد گرفت و درنهایت رقابت محصولات تولیدی در بازار را با محصولات مشابه بسیار سخت میکند. توجه و حمایت جهاد سازندگی به این مقوله میتواند هم به اقتصاد هنرستانها و هم به توسعه آموزشهای هنرستانی کمک کند و درنهایت مشوقي براي هدايت دانش آموزان به هنرستانها شود.
معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: توسعه صلاحیتها و شایستگیهای هنرآموزان بسیار مهم است و وزارت جهاد کشاورزی با توجه به بروز رسانی اطلاعات میتواند در مسیر تربیت هنرآموزان توانمند به ما کمک کند.
وي با اشاره به لزوم ارائه آموزش در بستر فضاي مجازي افزود: با توجه به شرايط كرونا، يكي از نيازهاي امروز توليد محتوا براي استانداردهاي مهارتی قابلارائه در فضای مجازی است که اکنون 95 استاندارد مهارت آموزشی را طراحی کردیم که در کنار دیگر رشتههایی که از قبل وجود داشته است و دانش آموزان میتوانند این 95 مهارت را از طریق پلتفرمها فرابگیرند.
در ادامه اين نشست حسن ملکی، رئيس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشي اظهار کرد: در شاخه فنی و حرفهای 5 رشته تحت عناوین امور زراعی، باغی، دامی، ماشینهای کشاورزی و صنایع غذايي داریم و 42 رشته در شاخه كاردانش داريم. درمجموع 32 هزار و 358 نفر در دوشاخه فني و حرفهای و كاردانش در هنرستانهای كشاورزي مشغول به تحصيل هستند.
ملكي ادامه داد: در وضع مطلوب زمینه کشاورزی مبتنی بر الگوي کشت منطقهای و نیازهای بومي موجود، برای تحول در مسیر آموزش مهارتهای كشاورزي در هنرستانهای را طراحي و ارائه کردهایم و در حال پيگيري براي تصويب هستيم.
رئيس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشي گفت: بر اين اساس در گروه رشته امور زراعي، رشته جديدي با عنوان توليدات گياهي در محيط کنترلشده را تأسیس كرديم. همچنين در گروه علوم دامي، پرورش آبزيان و در گروه ماشینهای کشاورزی، رشته مکانیزاسيون ماشینهای كشاورزي را اضافه كرديم.
وي گفت: مهمترین رویکردی که در آموزش دنبال میکنیم انطباق سال تحصيلي با فرايند توليد در رشتههای كشاورزي است. سال تحصيلي هنرجويان رشته كشاورزي بايد طوري باشد كه بتوانند در طول سال به کاشت و برداشت محصول بهطور کامل برسند. بر این اساس مادهواحدهای به شوراي عالي آموزشوپرورش ارائهشده كه در حال تصويب است تا بر اساس آن سال آموزشی در هنرستانهای كشاورزي انعطافپذیر شود.
رئيس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشي گفت: حمایت از فارغالتحصیلان رشتههای كشاورزي در راستای اشتغال، مشارکت در تجهیز مدارس، تسریع و تسهیل روند برگزاری کارگاههای مربوط به کشاورزی و دامداری، مشارکت در برنامهریزی آموزش کشاورزی بهعنوان آمایش سرزمین و مشارکت در تولید بستههای تخصصي برای آموزش ازجمله انتظارات همكاران حوزه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشي از وزارت جهاد كشاورزي است.