اعضای شورای معاونان در پانزدهمین برنامه گفتگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری، که با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور برگزار شد، به تشریح و تبیین برنامههای آموزش و پرورش پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، در پانزدهمین نشست از سلسه نشستهای گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و ساير دستگاه هاي دولتي که با محوریت موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و مهرداد بذرپاش در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، دو تن از اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامههای آموزش و پرورش پرداختند. برنامهها و موارد مطرحشده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:
* لزوم تشکیل کارگروه مشترک آموزش و پرورش و دیوان محاسبات
معاون برنامهریزی توسعه منابع در این نشست اظهار کرد: آموزشوپرورش یک دستگاه فرهنگی است که شرایط خاصی دارد، ازیکطرف حدود 40 میلیون دانشآموز و والدین مخاطبش هستند و از طرف دیگر حدود یکمیلیون معلم دارد.
علی الهیار ترکمن افزود: مانع اصلی در مسیر اجرای اغلب برنامهها، کسری بودجه است هرچند ماهیت بودجه همواره افزایشی است اما این موضوع برای کاهش مشکلات کارگشا نیست بنابراین اغلب اوقات مطالبات معوق داریم .
وی ادامه داد: در این شرایط برنامهریزی مالی سخت است چراکه مدیران آموزشوپرورش باید هم حقوق کارکنان را تأمین کنند و هم برنامهها را بهپیش ببرند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع تصریح کرد: در شرایط اینچنینی قانونگریزی در این دستگاه وجود ندارد لذا پیشنهاد میشود کمیته مشترکی بین آموزشوپرورش و دیوان محاسبات ایجاد تا قوانین مربوط به بودجه به نحوه مطلوبتری تفسیر و محقق شود.
وی در خصوص احکام حقوقی فرهنگیان افزود: برخی مصوبات دولت نهم و دهم نقض شده و آموزش و پرورش هم پرداخت آن را متوقف کرد اما اخیر برگشت این وجوه از ما خواستهشده است اعمال این قانون مشکل و موجب نارضایتی ذینفعان خواهد شد بنابراین خواستار همکاری دیوان در این زمینه هستیم.
الهیار خاطرنشان کرد: مجوزهای استخدامی آموزشوپرورش کاملاً آموزشی است اما ناچاریم از همان نیروهای آموزشی در پستهای اداری استفاده کنیم و در نتیجه برخی مندرجات حقوقی مربوط به نیروهای آموزشی نیز شامل آنها میشود اما در این زمینه محدودیت قانونی داریم که خواستار پیگیری موضوع هستیم.
*در تحقق درآمدهای آموزشوپرورش از سایر دستگاهها دیوان محاسبات همکاری کند
قاسم احمدي لاشكي، معاون حقوقی و امور مجلس که از اردبیل و از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: اغلب مسائل وزارت آموزشوپرورش مالی نیست بلکه مسائل آموزشی، تربیتی و پژوهشی است.
احمدی لاشکی افزود: 99 درصد منابع ما بابت حقوق کارمندان این دستگاه هزینه میشود.
وی با بیان اینکه 43 هیأت بدوی تخلفات و 3 هیأت تجدید نظر داریم، گفت: 36 صدم درصد میزان تخلفات است و به نیم درصد هم نمی رسد.
معاون حقوقی و امور مجلس گفت: در بحث احقاق حق آموزشوپرورش و در خصوص وصول درصدهای درآمدی آموزشوپرورش تعیینشده از دستگاههای مختلف، از دیوان محاسبات انتظار همکاری میرود بنابراین خواهان تشکیل کارگروه مشترکی در این زمینه هستیم.