اگرچه خودکفایی در امر تولید، توسعه صادرات و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از جمله آرمان های نظام بوده است، اما اشاره مقام معظم رهبری به راهبرد حمایت از تولید تکلیف بزرگتری را برای همه متولیان عرصه تولید و تجارت کشور چه در بخش حاکمیتی و چه در بخش خصوصی آنهم با تعامل و یکپارچگی کامل ایجاد کرده است تا در واکنش به تغییرات و تحولات بنیادین ملی و بین المللی بستر ها و توانمندیهای لازم را برای حمایت موثر از تولید فراهم کرده و زمینه توسعه و تقویت مزیتهای رقابتی پایدار را برای کشور فراهم آورند.
اهمیت حیات بخش تولید در جهت خودکفایی و توسعه اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست، اما حفظ و صیانت و توسعه پایدار تولیدات کشور تحت شرایط رقابت جهانی، امری کلیدی و شایسته توجه مضاعف است که به درستی توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید و به عنوان یک وظیفه ملی بر عهده همه ارکان نظام و علی الخصوص این وزارتخانه گذاشته شد.
در شرایطی که تولید کنندگان موفق ، شرکتها و کشورهای پیشرو، اصول جدید و نظام های مدرن مدیریت و حمایت از تولید را برای غلبه بر پیچیدگیهای رقابت در بازارهای کنونی برگزیده اند وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز طیف متنوعی از سیاست های هدایتی و حمایتی از تولید را برای تحقق خود کفایی داخلی و نیز توسعه تولیدات صادرات گرا اتخاذ کرده است .
تقویت و توانمند سازی بنگاه های تولیدی و تجاری و نیز توسعه نظامهای تولید شبکهای، توسعه و مزیت های رقابتی پایدار با افزایش مستمر کیفیت و کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصولات و خدمات ، توسعه تولید صادرات گرا و مواردی این گونه را به عنوان موج جدید سیاست های حمایتی این وزارتخانه جهت راهبری عرصه تولید کشور می توان مطرح نمود.
اگرچه خودکفایی در امر تولید، توسعه صادرات و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از جمله آرمان های نظام بوده است، اما اشاره مقام معظم رهبری به راهبرد حمایت از تولید تکلیف بزرگتری را برای همه متولیان عرصه تولید و تجارت کشور چه در بخش حاکمیتی و چه در بخش خصوصی آنهم با تعامل و یکپارچگی کامل ایجاد کرده است تا در واکنش به تغییرات و تحولات بنیادین ملی و بین المللی بستر ها و توانمندیهای لازم را برای حمایت موثر از تولید فراهم کرده و زمینه توسعه و تقویت مزیتهای رقابتی پایدار را برای کشور فراهم آورند.
بدون توجه به این مهم آرمان تولید صادرات گرا هم در کشور محقق نخواهد شد. این امر به خصوص در شرایط کنونی که در ان خودکفایی یک اصل بنیادین برای کشور بوده نیازمند برنامهریزی منسجم و همکاری و مشارکت همه ارکان حاکمیتی و اجرایی است.
جهت حفظ و صیانت از تولید کشور شایسته است نظام های سنتی مدیریت تولید، مورد بازنگری قرار گرفته و زمینه تحول در عرصه تولید و تجارت بیش از گذشته فراهم گردد.
از جمله شاخصههای این تحول در نظامهای جدید حمایت و مدیریت تولید که میتواند منجر به تقویت مزیت رقابتی شده و برای کشور ارزشزا باشند را نوآوری در محصولات و تولیدات داخلی، سرعت در پاسخگویی به نیاز بازارهای داخلی و خارجی، انعطافپذیری و یکپارچگی امر تولید و تجارت دانست.
باید بر مبنای یک تقسیم کار ملی زمینه هدفمند سازی و هوشمند سازی سیاست های هدایتی و حمایتی تولید را فراهم ساخت و با ایجاد زمینه مناسب برای توسعه دانش بومی و ارتقای توانمندی های فناوری، عملیاتی و بازاریابی به کسب مزیت های رقابتی پایدار و خلق ارزش برای کشور در بازارهای داخلی و خارجی دست یافت.
شکلگیری موج جدید نظام حمایت از تولید در ایران و تحقق تولید صادراتی علائم و نشانههایی دارد که با مشاهده این علائم میتوان به دستیابی به این هدف امیدوارتر شد.
کیفیت برتر محصولات و خدمات ، کاهش مستمر هزینه ها در طول زنجیره تامین ، تولید و توزیع ، رضایت مشتریان ،سرعت عمل وانعطاف پذیری بالا در جریان محصولات و ارایه خدمات ، ارایه خدمات بهتر و گسترده تر ، نام و نشان معتبر ، مدیران و پرسنل توانمند ، استفاده بهینه و بهره ور از منابع و ظرفیت های تولیدی ، نوآوری ، خلاقیت و کار آفرینی مستمر ، بهره گیری بیشتر از دانش بومی و فناوری های نوین ، تغییر الگوهای سنتی مدیریت تولید به الگوهای مدرن ، پایبندی به تعهدات قانونی ، اجتماعی و حرفه ای تولید کنندگان و بسیاری موارد از جمله علائم و نشانه های شکل گیری موج جدید نظام حمایت از تولید در ایران و تحقق تولید صادراتی است