وزیر راه و شهرسازی با تسلیت به بازماندگان حادثه دلخراش سانحه تصادف اتوبوس تصریح کرد: یکی از عوامل کاهش تصادف کنترل الکترونیک ومدیریت و هوشمند جاده ها است که در این زمینه ضعف شدید دیده می شود
آخوندی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید از حوزه عملیات اپراتوری خارج شود اظهار داشت که این مساله در دوره زمانی دو یا سه سال آینده باید صورت گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشستی که مدیران نهادهای مالی کشور بیان داشت: وزارت راه و شهرسازی باید به سمت وضع مقررات و مالکیت شبکه های اصلی کشور حرکت کند.
وی افزود: در عرضه ارائه خدمات نیاز به مدرن سازی داریم زیرا که سیستم های حمل و نقلی بسیار تغییر کرده اند و نیاز به قطارهای پرسرعت و رقیب هواپیما در مسافتهای کوتاه داریم.
آخوندی یادآور شد. خدمات رفاهی بخش مسافر و خدمات در حوزه حمل بار نیاز به ورود فضای اطلاعات دارد و صنعت حمل ونقل نیاز به مدره سازی با ورود فناوری اطلاعات دارد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه تاکید زیادی بر ساخت داریم در حالی که بهره برداری از موارد ساخته شده کم است به عبارت دیگر از سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته بهره وری کمی شد. اسد یه وی یادآور شد: ماده 161 تا 164 قانون برنامه پنجم توسعه مواردی در حوزه حمل ونقل پیش بینی شده است اما از ظرفیت این قوانین استفاده نشده است.
آخوندی گفت: در حوزه مسکن نیز باید انحصار سرمایه گذاری از طریق بانک مسکن برداشته شود و صندوق پس انداز مسکن در همه بانک ها ایجاد نشود.
وی ادامه داد: در قانون واگذاری شهرک ها به بخش خصوصی پیش بینی شده اما تاکنون از این محوز استفاده نشده است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت باید عمدتا خریدار محصول هزینه برای به مالکیت در اوردن مراکز خدمات رسانی. در حال حاضر 145 بیمارستان های در وزارت راه و شهرسازی در حال ساخت است در حالی که دلیل برمالکیت دولت بر این بیمارستانها وجود ندارد و می توان با واگذاری بیمارستانها به بخش خصوصی، خدمات را دریافت کرد و به خرید خمات روی آورد.
آخوندی تاکید کرد: ایده جدیدی لازم است تا سرعت ،قیمت، کیفیت و حق انتخاب بیشتر را قائل شویم و ما به دنبال نظرها و پیشنهاهای بخش خصوصی هستیم.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنانش در نشست مدیران نهادهای مالی با تسلیت به بازماندگان حادثه دلخراش سانحه تصادف اتوبوس تصریح کرد: یکی از عوامل کاهش تصادف کنترل الکترونیک ومدیریت و هوشمند جاده ها است که در این زمینه ضعف شدید دیده می شود.
وی افزود: باید از طریق بخش خصوصی خدمات مدیریت هوشمند جاده ها را دریافت محصول نهایی را خریداری کنیم که این سیستم به مرکز مدیریت راههای وزارت راه و شهرسازی نیز پیش بینی برای سرمایه گذاری کلان در این بخش نیز شده است.
آخوندی گفت: اگر بتوانیم در کنترل خطاهای انسانی موفق عمل کنیم وضعیت صنعت بیمه نیز تغییر می کند زیرا که بیمه شخص ثالث زیان ده است و هر مقدار کنترل ها بیشتر شود می توان درخصوص بیمه هم تجدید نظر کرد.
وی ادامه داد: در کاهش تلفات می توانیم از سرمایه گذار بیمه ها استفاده کنیم.
وزیر راه وشهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی در پرداخت بدهی ها خود به شرکتهای سوخت رسان و شرکت فرودگاه ها تصریح کرد: تلقی مردم از حمل ونقل حتی در حوزه خصوصی ها مثل شرکتهای هواپیمایی، صنعت حمل و نقل وابسته به دولت است.
وی بیان داشت: در بخش هوایی قیمت گذاری در اختیار دولت است و در حوزه ریلی مشکلاتی وجود دارد و تصویر روشنی از مقررات در این صنعت نداریم و منافع شهروندان مشخص نیست.
آخوندی گفت: مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزاد راه ها سابقه طولانی تر دارد که دو مساله جدی دارد نخست اینکه شرکا عمدتا بانک و شبه دولتی هستند و سهم شرکا به حدود 20 درصد کاهش یافته و اعتبار عمده ساخت را دولت تامین می کند.
وی خطاب به فعالان به خصوصی یادآورد شد: ناوگان فرسوده جاده ای و هوایی نبود بنگاه داری در حوزه حمل و نقل به منظور افزایش بهره وری در استفاده از ناوگان و حمل و نقل ترکیبی بسیار می رود نیاز به ورود اقتصاد به نظام حمل و نقل کشور دارد.