عین الهی: در نظام سلامت باید چالش ها را بشناسیم و راهکارها را بدانیم و راه حل بدهیم تا بتوانیم جامعه ای سالم داشته باشیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر عدالت آموزشی، گفت: این تفکر که همه امکانات در دانشگاه های خاص در تهران متمرکز شود، باید از بین برود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وبدا؛ بهرام عین الهی در آیین اختتامیه پنجمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه کرمان افزود: اولویت نخست فعالیت دانشگاهیان شامل اساتید و دانشجویان جهاد علمی است که باید در این مسیر گام بردارند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب جهاد اقتصادی و جهاد علمی را مقدم بر سایر کارها بیان کرده اند.
وی کسب علم و دانش را در زمان حاضر یک اولویت برشمرد و گفت: در نظام سلامت باید چالش ها را بشناسیم و راهکارها را بدانیم و راه حل بدهیم تا بتوانیم جامعه ای سالم داشته باشیم.
وی تصریح کرد: این المپیاد در دنیا بی نظیر است و المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور کار بومی و ویژه ماست.
عین الهی اظهار کرد: در تحقق جهاد علمی باید به گذشته و سوابق خود نگاه کنیم و ببینیم نقطه آغاز و پایان و جایگاه فعلی ما کجاست و خود را با کشورهای پیشرفته که از 200 سال پیش پیشرفت علمی را آغاز کرده اند، نباید مقایسه کرد.
وی با اشاره به رسالت جوانان در تحقق جهاد علمی خاطرنشان کرد: باید به تلاش مضاعف و کوشش بپردازیم و اساتید و دانشجویان باید بیش از گذشته مطالعه و تلاش کنند تا به قله های مورد نظر برسند.
دکتر عین الهی، افزود: امروز دشمنان دانشمندان ما را ترور می کنند زیرا می دانند راز پیشرفت، علم است.
وی تاکید کرد: باید کار گروهی را بیاموزیم و آن را انجام دهیم که یکی از محاسن المپیاد، کار گروهی و ارزش آن است.
دانشگاهها با روش های سنتی به جایی نخواهند رسید
معاون آموزشی اظهار کرد: دانشگاه ما با روش های سنتی با جزوه نویسی و جزوه دهی و حفظ مطالب و ارایه مطالب حفظی به جایی نخواهد رسید و باید به فکر راهکارهای جدید و مسئله محور باشیم.
عین الهی، بیان کرد: اهمیت به علوم پایه از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و ادغام علوم پایه و بالینی به رشد علم منجر می شود و تحقیقات علوم پایه جزئی از علوم بالینی است.
وی بر کیفیت کار نیز تاکید کرد و گفت: تلاش دو دهه همکاران ما نشان داده که کیفیت در درون ماست و متاسفانه در مواردی به این کیفیت سطح نگری می شود در حالی که در واقع کیفیت یک کار جامع است.
وی تصریح کرد: مهمترین عامل کیفیت استاد و دانشجو است و شاید تجهیزات به این اندازه مهم نباشد، باید به خود برگردیم و به بخش ها توجه کنیم و فکر نکنیم که کیفیت باید از تهران و یک دانشگاه خاص باشد، بلکه هر نقطه از کشور می تواند کیفیت ایجاد کند.
عین الهی به سابقه برگزاری المپیاد علمی در کشور اشاره کرد و گفت: تفکر المپیاد سال 1387 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح و از سال 88 این المپیاد آغاز شد و پنج دوره ادامه یافت.
وی اظهار کرد: توجه به نخبگان و استعدادهای درخشان بدون توجه به مدرک گرایی و توجه ویژه به محتوا از جمله اهداف این المپیادهاست.