همایش سراسری مدیران اداراتکل حملونقل و پایانههای سراسر کشور با هدف بررسی مسائل مرتبط با ایمنی حملونقل جادهای و با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی، اعضای هیئت عامل و مدیران کل ستادی سازمان راهداری و حملونقل جادهای برگزار شد.
همایش سراسری مدیران اداراتکل حملونقل و پایانههای سراسر کشور با هدف بررسی مسائل مرتبط با ایمنی حملونقل جادهای و با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی، اعضای هیئت عامل و مدیران کل ستادی سازمان راهداری و حملونقل جادهای برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع راسانی دولت به نقل از مرکز روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان هدف از برگزاری این نشست را افزایش حساسیت نسبت به امر ایمنی در بین مدیران اداراتکل حملونقل و پایانههای سراسر کشور ذکر کرد و اظهار داشت: براساس آمار پزشکی قانونی، میزان تلفات رانندگی در کشور در سه ماهه نخست امسال، سه درصد کاهش یافته است، این در حالی است که سال گذشته تلفات رانندگی 6 درصد کاهش یافته بود، اما تکلیف قانونی تعیین شده 10 درصد است و در صورت ادامه این روند، شاهد افزایش میزان تلفات رانندگی خواهیم بود که باید برای آن از سوی تمامی دستگاههای دستاندرکار چارهاندیشی گردد.
وی بکارگیری سامانههای حملونقل هوشمند را یکی از اقدامات سازمان درجهت کاهش تلفات رانندگی و ارتقای ایمنی سفر ذکر کرد و افزود: در این خصوص مذاکرات لازم با سرمایهگذار مربوطه برای تجهیز راههای شریانی کشور به دوربینهای ثبت تخلف سرعت انجام شده است، که بهزودی اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تأکید بر لزوم بازنگری در میزان جرایم تصریح کرد: در حال حاضر مبنای جرایم مربوط به سه سال قبل است، این در حالی است که طبق قانون هر سه سال یکبار با توجه به نرخ تورم، میزان جرایم باید افزایش یابد تا اثر بازدارندگی خود را در برابر کسانی که از قوانین و مقررات عدول می کنند، حفظ کند.
کشاورزیان با اشاره به لزوم بررسی موضوع کاهش سرعت ماکزیمم با توجه به فرهنگ رانندگی موجود در کشور، آن را جزء برنامههای کلان ذکر کرد و افزود: علاوه بر رفتارهای پرمخاطره برخی رانندگان، فاصله کیفیت خودروهای ساخت داخل نیز در مقایسه با کشورهای دیگر زیاد است، که اصلاح آن نیاز به برنامه بلندمدت و همکاری همه دستگاههای دستاندرکار در امر ایمنی دارد. این در شرایطی است که خوشبختانه وضعیت جادههای کشورمان در مقایسه با سایر کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار است و در معدود مواردی جاده را به عنوان علت تصادف مقصر میدانند، اما در مجموع با توجه به پارامترهای موجود، باید با انجام کار کارشناسی، میزان سرعت در آزادراهها مورد بازنگری قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دستگاهها و سازمانهای مختلفی در امر ایمنی دخیل هستند، گفت: انجام برخی از امور ایمنی همچون ایمنسازی حاشیه راهها، حفظ حریم راهها، ایجاد تسهیلات جهت عبور عابرانپیاده از عرض جاده ، نظارت بر فعالیتهای شرکتهای حملونقل مسافری و باری برعهده سازمان راهداری و حملونقل جادهای است که به طور جدی مورد پیگیری و نظارت قرار دارد و جزء برنامههای اولویتدار سازمان است.
کشاورزیان در ادامه، با اشاره به اینکه بخش زیادی از تصادفات در فاصله 30 کیلومتری شهرها اتفاق میافتد، خواستار ریشهیابی علت آن شد و افزود: باید بررسی شود علت افزایش تصادفات در این فاصله، به دلیل خستگی و خوابآلودگی رانندگان است یا به دلیل افزایش عبور عابرانپیاده در این محدوده، زیرا متأسفانه تا کنون بررسی علمی و تحقیقاتی لازم در این خصوص صورت نگرفته است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خاتمه سخنان خود از مدیران اداراتکل حملونقل و پایانههای سراسر کشور خواست نسبت به وظایف خود و مباحث مربوط به ایمنی اهتمام بیش از پیش داشته داشته و ضمن فعال نمودن سازمانهای دستاندرکار در استان و بکارگیری امکانات و ظرفیتها موضوع ارتقای ایمنی را به عنوان یک برنامه و وظیفه مهم در دستور کار قرار دهند.
براساس این گزارش، جواد هدایتی مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان نیز در ابتدای این نشست، یکی از دغدغههای اصلی مدیران سیستم حملونقل جادهای در کنار مزایا و قابلیتهای این حوزه و نقش آن در اقتصاد خرد و کلان، اشتغالزایی و نیز بکارگیری ظرفیتهای بخش خصوصی در این حوزه، بحث تصادفات رانندگی بیان کرد و افزود: ایمنی یک پدیده چندوجهی در کشور است که چندین عامل در آن نقش دارند و آسیبشناسی آن یک موضوع پیچیده و حساس در دنیا است. همچنین مدیریت ایمنی در هر کشور شاخصی برای ظرفیت مدیریتی آن کشور محسوب میشود و کشوری که بتواند در این حوزه موفق عمل کند، پیشرفتهتر است.
وی با اشاره به گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: سالانه یک میلیون و 240 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و بیش از 50 میلیون نفر مصدوم و مجروح میشوند که هزینههای اجتماعی، درمانی و از کارفتادگی بسیاری را به جوامع تحمیل میکند و در صورت ادامه این روند تا سال 2020، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی از عامل نهم به عامل سوم تبدیل خواهد شد. به همین منظور با رویکرد استقرار سیستمهای حملونقل، دهه 2011 تا 2020 را به عنوان دهه ایمنی نامگذاری کردند تا با تعامل و همکاری بین کشورهای مختلف دنیا بتوان در یک برنامه 10 ساله کاهش 50 درصدی را در این حوزه رقم زد.
هدایتی در ادامه، با اشاره به روند تغییرات تلفات برونشهری و روستایی کشورمان در 10 سال گذشته گفت: در دهه منتهی به سال 1392، روند آماری تلفات در بخش برونشهری و روستایی روند کاهشی بوده است که به نوعی موفقیت نسبی را نشان میدهد.
وی دو شاخص جهانی را برای ارزیابی میزان تلفات رانندگی ذکر کرد و افزود: بحث شاخص مالکیت یکی از این شاخصها است که تعداد تلفات را در 10 هزار وسیلهنقلیه نشان میدهد و بر این اساس، شاخص مالکیت در سال 80، 33 بوده است که در سال 92 به 7/6 درصد رسیده است و خوشبختانه پایینتر از نرم جهانی که 8/7 است، میباشد. همچنین شاخص سلامت تعداد کشتهها به 100 هزار نفر جمعیت است که در سال 92 این رقم در کشورمان به 23 رسیده است، این در حالی است که بالاترین عدد آن در سال 84، 40 بوده است و متأسفانه ما در این حوزه بالاتر از میانگین جهانی این شاخص که عدد 18 است، قرار داریم.
هدایتی همچنین اظهار داشت: در همین راستا هفت راهبرد کلی برگرفته از سند راهبردی کشور در دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان طراحی شده است که شامل بهرهبرداری از بانکهای اطلاعاتی تلفات و تصادفات رانندگی، توسعه تجهیزات و شیوههای کنترل و نظارت بر ترافیک به صورت کلی و عمومی، نظارت بر فعالیت شرکتها و رانندگان حملونقل عمومی، ارتقای ایمنی و بهبود وضعیت فنی وسایلنقلیه، ارتقای ایمنی کاربران جادهای با اولویت کاربران آسیبپذیر، ارتقای خدمات امدادی در طول راهها و تبدیل نظام ارزیابی اقدامات و مدیریت منابع پروژههای ایمنی است، که باید به طور موازی و همزمان پیش رود تا بر این اساس بتوان به هدفگذاری پیشبینی شده دست یافت.
مهران قربانی مدیرکل دفتر ایمنی راه و حریم سازمان نیز در ادامه این نشست، عناصر اولیه ترافیک را راه، انسان و خودرو بیان کرد و افزود: عناصر مهم ایمنسازی و کاهش حوادث رانندگی نیز مهندسی راه، خودرو، پلیس و آموزشهای مؤثر و بازدارنده است.
وی با بیان اینکه برای داشتن سفر ایمن نیاز به سرعت ایمن، راه و محیط اطراف ایمن و وسیلهنقلیه ایمن است، خاطرنشان کرد: سفر ایمن یعنی سفر کمخطرتر و برای این منظور باید خطرات را شناخت و میزان ریسک آن را بررسی کرد.
قربانی افزود: مطالعات انجام شده نشان میدهد 23 درصد عامل تصادفات به دلیل حواسپرتی، 19 درصد عدم توجه غیرارادی و 10 درصد قضاوتهای اشتباه است و 20 درصد تصادفات و کمتر نیز عمدی است. به همین خاطر باید خطای انسانی را درک کرد و در عین حال پذیرفت مردم ما ریسکپذیرند.
وی همچنین درخصوص شناسایی نقاط و مقاطع پرحادثه و خطر در جادهها نیز نکاتی بیان کرد.
این گزارش حاکی است، فرامرز مداح مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان نیز در این نشست، با بیان اینکه پایگاه اطلاعاتی GISشبکه راهها، تأسیسات جانبی و ابنیه فنی از سال 76 آغاز شده است، مطالبی را درخصوص دلایل و اهداف طرح تهیه شناسنامه راهها و ابزار مورد استفاده در GIS و کاربرد پایگاه اطلاعاتی GIS راههای کشور بیان کرد و از مدیران اداراتکل حملونقل و پایانههای استانها خواست نسبت به تکمیل فیلدهای موجود شامل شبکه راهها، جایگاههای عرضه سوخت، واحدهای خدماتی، واحدهای درمانی، تقاطعها، راهدارخانهها و غیره اقدام کنند.
وی همچنین از اجرایی شدن این پروژه از اول مهر ماه خبر داد و گفت: در شهریور ماه سال جاری کلاسهای توجیهی و سمینارهای آموزشی مرتبط با این پایگاه برگزار شده و تجهیزات موردنیاز در اختیار اداراتکل قرار خواهد گرفت.
بابک طالبی مدیرکل دفتر امور سرمایهگذاری و نظارت بر بهرهبرداری سازمان نیز در ادامه این نشست، تعداد مجتمعهای خدماتی ـ رفاهی موجود در کشور را 495 مجتمع ذکر کرد و از بازنگری در اجزا و مساحت مجتمعهای خدماتی ـ رفاهی و طراحی و تدوین آن با رویکرد خدمات موردنیاز محور خبر داد.
وی همچنین ضمن بیان برنامهها و اهداف دفتر امور سرمایهگذاری و نظارت بر بهرهبرداری سازمان، آماری از وضعیت پراکنش مجتمعهای خدماتی ـ رفاهی در طول راههای کشور ارائه کرد.
شایان ذکر است، در خاتمه همایش سراسری مدیران اداراتکل حملونقل و پایانههای سراسر کشور، به پرسشهای مطرح شده در حوزه مسائل مختلف پاسخ داده شد.