وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهندسان باید در کارهای خود به ابعاد مختلف توجه کنند و این «پیچیدگی» کار مهندسی را نشان میدهد، بیان کرد: پروژهها باید با تفکر نسبت به ابعاد تأمین مالی، اجتماعی و رقابت بینالمللی اجرا شود که دانشی فراتر از مهندسی نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهندسان باید در کارهای خود به ابعاد مختلف توجه کنند و این «پیچیدگی» کار مهندسی را نشان میدهد، بیان کرد: پروژهها باید با تفکر نسبت به ابعاد تأمین مالی، اجتماعی و رقابت بینالمللی اجرا شود که دانشی فراتر از مهندسی نیاز دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم پنجمین دوره همایش تقدیر از پیشکسوتان راهساز سخن می گفت، بیان کرد: در شرایطی قرار داریم که از نظر مهندسی بینالمللی باید به دو موضوع اصلی توجه کنیم، اول آنکه مهندسی به عبارتی «سادهتر» شده است زیرا که نرمافزارها و ماشینآلات به کمک مهندسان آمده است و از نظر دیگر مهندسان باید در کارهای خود به ابعاد مختلف توجه کنند و این «پیچیدگی» کار مهندسی را نشان میدهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید مهندسی به عنوان ابزاری که با سایر علوم در ارتباط است مورد توجه باشد، بیان کرد: در سند مهندسی سال 2020 آمریکا بر لزوم تفاوت بین مهندسی آنها در سال 2020 با بقیه مهندسان جهان تاکید شده است، علوم یکسان است، اما وجه تمایز ارتباط مهندسان با بقیه، علوم و نیز توان رقابت در بازارهای جهانی است.
وی در زیرساختهای عمرانی جلوتر از کشورهای همسایه هستیم، گفت: وزارت راه و شهرسازی در شرایط اعتباری سخت قرار دارد، دولت در انواع طرحها به پیمانکاران بدهکار است و حجم بدهی دولت رقم بالایی است.
آخوندی گفت: پروژههای بزرگ عمرانی، ساختمانها، جادهها، پلها، ابنیه، فرودگاهها، راهآهن، بنادر و اسکلهها همه جزء نمادهای مهندسی قوی ایران بوده و نشان از سختکوشی مهندسان این مرز و بوم دارد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در مقایسه با کشورهای همسایه و همتراز ایران، ما در زمینه مهندسی بسیار خوب شروع کرده و عمل کردهایم؛ دانشکدههای مهندسی ایران در تربیت نیروهای متخصص سرافراز هستند.
آخوندی با اشاره به سفرهای اخیر خود به کشورهای همسایه و بازدید از زیرساختهای دریایی، ریلی و جادهای این کشورها ابراز داشت: در این بازدیدها متوجه شدم کشور ایران با وجود 8 سال دفاع مقدس، تحریمها و کارشکنیهای غرب، در پروژههای زیرساختی و تأسیسات زیربنایی از رشد مطلوبی برخوردار است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهسازی فعالیتی سخت و مشکل است و ذکر نمونههای از اجرای پروژه در شرایط سخت در سیستان و بلوچستان، افزود: برخی سازهها در جادهها و مناطق صعبالعبور اجرای مشکلی دارند و این نشان از تلاش بی وقفه مهندسان این مرز و بوم دارد.
وی گفت: در وزارت راه و شهرسازی در این شرایط اعتباری سخت، دولت در انواع مختلف به پیمانکاران بدهکار است و حجم بدهی دولت رقم بالایی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در پروژه خروج از رکود تلاش کردهایم توان دفاتر مهندسی از دست نرود و ماندگار باشد و تلاش اصلی ما حفظ دفاتر مهندسی است.
وی تصریح کرد: در این شرایط سخت نیازمند اقدامات فرامهندسی هستیم؛ شرایط موجود سخت است و در بهترین شرایط، رسیدن به حالت عادی چند سال به طول میانجامد، بنابراین دولت و بخش خصوصی باید با هم تلاش کنند.
در این مراسم از پیشکسوتان شرکتهای راهسازی تقدیر شد.