رئیس سازمان توسعه تجارت در همایش تجلیل از واحدهای صنعتی کوچک صادراتی کشور با تاکید بر ظرفیت سازی در تولید کالا و خدمات در کشور افزود: مقدمه توسعه صادرات تکیه بر این مهم است چرا که در صورت نبودو عدم توسعه تولید کالا و خدمات نمی توان به توسعه صادراتی کشور امیدوار بود.
رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر ظرفیت سازی در تولید کالا و خدمات در کشور افزود: مقدمه توسعه صادرات تکیه بر این مهم است چرا که در صورت نبودو عدم توسعه تولید کالا و خدمات نمی توان به توسعه صادراتی کشور امیدوار بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ؛ « ولیالله افخمیراد» در همایش تجلیل از واحدهای صنعتی کوچک صادراتی کشور با اشاره به اینکه برای ظرفیت سازی دراین خصوص هم دولت وهم بخش خصوصی درحال انجام وظایف خود هستند تصریح کرد: ظرفیت سازی لازم در در رشتههای مختلف کالا و خدمات در داخل کشور صورت گرفته است.
وی افزود: اما باید توجه داشت که نباید فقط نیاز داخل را مورد توجه قرار دهیم چرا که با نگاهی بر صادرات باید به دنیال افزایش ظرفیت تولید باشیم و در این بین هم دولت و هم بخش خصوصی باید وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند، تا تولید کالا با قیمت رقابتی عملیاتی شود.
افخمی راد علاوه بر تاکید انجام وظایف دولت در مسیر توسعه صادرات اظهار کرد: بخش خصوصی نیز موظف است، کالای با کیفیت تولید کند زیرا تاثیرات سوء حضور کوتاه مدت در بازارهای صادراتی به دلیل بدقولیها، قیمت غیر رقابتی و کیفیت نامناسب غیرقابل جبران است از این رو صادرکنندگان باید برای ماندگاری بلندمدت برنامهریزی و تلاش کنند.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین دولت نیز با بسترسازی لازم برای صادرات ،ایجاد نقاط مرزی مناسب، تجهیز پایانهها، برداشتن ضوابط و مقررات دست و پاگیر و کاهش تعداد اسناد مورد نیاز صادراتی، می تواند سرعت را برای توسعه صادرات افزایش دهد.
وی در ادامه استفاده از شرکتهای مدیریت صادراتی را برای ورود منطقی به بازار راهکاری ذکر کرد که واحدهای کوچک تولیدی میتوانند از آن بهره مند شوند.
افخمی راد اضافه کرد: بسیاری از تولیدکنندگان با فضای صادراتی آشنا نیستند از این رو پیشنهاد می شود با مشارکت، ایجاد انجمنهای تخصصی، کنسرسیوم و شرکتهای مدیریت صادراتی، کالای خود را صادر کنند.
افخمی راد در ادامه؛ مقرراتزدایی و کاهش تعداد مجوزهای دست و پاگیر را از عوامل مهمی دانست که میتواند راه را برای صادرات کالاهای تولیدی هموار کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه شرایط کشور نسبت به گذشته تغییر اساسی کرده است خاطرنشان کرد: زمانی تولیدکننده تنها به فکر این بود که چه خط تولیدی راه اندازی و چگونه ماشینآلات و مواد اولیهاش خود را تامین کند در حالیکه اکنون به دنبال خریدار کالای تولید شده خود است و این موضوع که باید بازار داخلی یا خارجی را تأمین کند را دنبال می کند.
افخمیراد با بیان اشاره به اهمیت قیمتگذاری برای تولید و عرضه افزود: نباید تجربه های ناموفق گذشته دوباره تکرار شود .
وی در ادامه با ابیان اینکه برگزاری همایش هایی از این دست در تحقق برنامه های صادراتی در صنایع کوچک نیز موثر خواهد بود افزود: موضوع صادرات در اسناد بالادستی کشور مانند سند چشمانداز، برنامه پنجم توسعه، اقتصاد مقاومتی و حتی در لایحه خروج از رکود مورد توجه قرار گرفته است از این رو ضرورت اهمیت این موضوع در توسعه اقتصادی کشور به خوبی مشخص است.