آقاجانی گفت: در مورد تعرفه های نظام پرستاری اقدامات خوبی صورت گرفته و به زودی بهبود وضعیت معیشت پرستاران را شاهد خواهیم بود.
آقاجانی گفت: در مورد تعرفه های نظام پرستاری اقدامات خوبی صورت گرفته و به زودی بهبود وضعیت معیشت پرستاران را شاهد خواهیم بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقاجانی، گفت: بعد از گذشت سه دهه از اجرای این کتاب و رشد روز افزون علوم پزشکی، لزوم تغییر در کتاب و پیش بینی تکنولوژی های جدید کاملا احساس میشد.
آقاجانی با بیان اینکه، تدوین کتاب تعرفه سلامت در ایران به حدود 30 سال پیش برمیگردد، افزود: وزارت بهداشت طی سال های 84، 88 و 89 با همکاری سازمان های بیمه گر برای اصلاح این کتاب تلاش کرد که متاسفانه علی رغم تلاش های زیاد به نتیجه نرسید و احساس میشد که ضرورت دارد این تعرفه ها مورد بازنگری قرار گیرند.
وی در ادامه به دلایل بازنگری در این کتاب اشاره کرد و گفت:حدود 2 هزار تکنیک جدید جراحی و خدمات تشخیصی و درمانی در این کتاب نبود و انواع تعرفه ها در بیمارستان های دولتی و خصوصی اجرایی میشد که اصلا به نفع نظام و سلامت مردم نبود، از سوی دیگر بسته بیمه پایه یعنی خدماتی که بیمه ها پوشش میدهند به دلیل عدم بازنگری در این کتاب خیلی محدود بود.
آقاجانی افزود: علاوه بر این رشد تکنولوژی سبب تغییر در بین خدمات شده بود و این عدم تناسب به خدمات یک بی عدالتی را در بین رشته های مختلف پزشکی و بین تکنیک ها و اقدامات تشخیصی و درمانی ایجاد کرده بود.
معاون درمان تصریح کرد: بر این اساس گرایش به سمت برخی از رشته های پزشکی بیش از حد شده بود و گرایش به برخی رشته های مادر طب به ویژه رشته های داخلی بزرگسالان و داخلی کودکان و دیگر رشته های عفونی روان پزشکی و برخی از رشته های جراحی به دلیل همین عدم تناسب کاهش پیدا کرده بود و دیگر حتی برای برخی رشته ها، دیگر داوطلب هم نبود. بنابراین این دلایل و بسیاری از دلایل دیگر لزوم بازنگری در این کتاب را ایجاب میکرد.
وی در خصوص روند بازنگری این کتاب، گفت: این کار از اسفند ماه گذشته آغاز شد و حدود 6 ماه طول کشید. برای انجام این کار از 28 انجمن تخصصی و فوق تخصصی پزشکی کمک گرفته شد، جلسات بسیار متعدد کارشناسی با همکاران در سازمان نظام پزشکی، همکاری 4 سازمان بیمه گر پایه، دبیرخانه شورای عالی بیمه، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و مجموعه وزارت بهداشت، همه و همه در این بازنگری کمک کردند تا نتیجه ی آن تصویب این تعرفه ها و کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت ایران در هیات وزیران و اجرای آن از اول مهرماه بود.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه کتاب ارزش نسبی تعرفههای پزشکی در طرح تحول نظام سلامت چه تاثیری در بیمارستانها خواهد داشت، گفت: در مراحل توزیع منابع این کتاب وزارت بهداشت به گونهای برنامه ریزی کرده بود که همه گروههای پزشکی، کارکنان غیر پزشکی، کارکنان ادارهی مالی و پشتیبانی و همه کسانی که شامل پزشک و غیر پزشک شاغل در بیمارستانها میشدند، از این کتاب بهره لازم را ببرند.
وی با اشاره به اینکه در مورد تعرفههای نظام پرستاری و نظام باز تولید اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: بهبود وضعیت معیشت پرستاران را شاهد خواهیم بود.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه قانون تعرفهی پرستاری 7 سال است که اجرا نشده، گفت: باید این قانون زمینه اجرا پیدا کند که با دستور وزیر بهداشت از تاریخ 27 مرداد در چند بیمارستان این مسئله به شکل آزمایشی به اجرا گذشته شده است تا نتایج آن روشن شود.
آقاجانی افزود: پس از روشن شدن نتایج این قانون در مورد گسترهی اجرای این قانون تصمیم گرفته خواهد شد.
ایجاد یک فرآیند منتظم تعرفه ای، مشروط به واقعی شدن آنهاست
بر اساس این گزارش، علیرضا زالی رئیس نظام پزشکی کشور نیز در پاسخ به این سوال که تدوین این کتاب چه کمکی به بهبود ارتباط بین پزشک و بیمار و برچیده شدن تعرفه های غیر متعارف میکند، گفت: بهترین مدل برای ساماندهی تعرفهها و ایجاد یک نظم مبتنی بر انتظام تعرفه ای در کشور، رسیدن به تعرفه های واقعی است و تازمانی که این تعرفه ها واقعی نشود، ایجاد یک فرآیند منتظم تعرفه ای غیر ممکن است.
رئیس نظام پزشکی کشور ادامه داد: بنابراین شاید نخستین گام راهبردی برای اینکه ما بتوانیم در سراسر کشور در این زمینه به جمع بندی و ساماندهی تعرفه ای و شفاف سازی روابط بین بیماران و پزشکان باشیم، وجود یک نظام تعرفه گذاری مشخص است.
زالی با تاکید بر اینکه نظام تعرفه گذاری باید یک نظام پویا و متقن و مبتنی بر شواهد علمی باشد، گفت: بر این اساس به نظر میرسد که مهمترین راهبرد برای شفاف سازی تعرفه ها و در همین منظر، انتظام تعرفه ای و ساماندهی تعرفه ها اصول تعرفه های واقعی است، این موضوعی که امروز به عنوان دستاورد نظام سلامت در ایجاد حلقه های متفاوت در نظام سلامت در حال عملیاتی شدن است.
وی ادامه داد: این امر بر اساس دو تکلیف فرا دستی علمی کشور صورت گرفته است که اولا بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه این انتظام ایجاد شده بود که بازنگری ارزش نسبی خدمات پزشکی در پایان هر سال و قبل از شروع سال جدید صورت گیرد.
همچنین بند 8 ماده یک قانون بیمه خدمات درمانی تصریح دارد که تعرفه های تشخیصی و درمانی متشکل از قیمت تمام شده و یا قیمت پایه است که در آن سود سرمایه و استهلاک محفوظ است.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه از سال 73 تا کنون قیمت تمام شده و قیمت پایه با یک چالش فراوان مواجه شده بود، گفت: عملا این بخش مهم قانون از سال 73 تا کنون اجرایی نشده بود که خوشبختانه با هماهنگی خوبی که وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه و سازمانهای بیمه گر پایه داشت، اولین گام بلند در نیمه دوم سال 92 برداشته شد و آن به اینگونه بود که رسیدن به قیمت تمام شده خدمات پزشکی با استفاده از این متودولوژی برای تامین خدمات پزشکی به عنوان مصوبه شورای عالی بیمه با همگرایی همه ارکان ذیربط بر عرصه سلامت محقق شد.
وی اضافه کرد: گام دوم بحث تغییرات در نظام تعرفه گذاری کشور به عنوان یک تحول نوین شگرف و تغییر در شیوه شناسی است که با همکاری وزیر بهداشت، دولت تدبیر و امید و هیات وزیران این امر بسیار مهم به عنوان یک نهضت در عرصه خدمات کشور انجام گرفت.
زالی با بیان اینکه بالغ بر شش سال است که شاهد انجماد کای جراحی بودیم،گفت: ضریب کای داخلی، بیهوشی و سایر خدمات پزشکی در سنوات گذشته از ارزشهای بسیار نامتعادلی برخوردار بودند و کای جراحی در شکل گیری نظام اقتصاد بیمارستانی ما به گونه ای بود که خدمات اتاق عمل و خدمات ریکاوری هم متاثر از خمات کای جراحی بود.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در توضیح کای جراحی گفت: اقتباس نظام تعرفه گذاری حدود سه دهه گذشته تحت عنوان کتاب سی پی تی صورت گرفت، در این کتاب روش مداخله اعم از پزشکی، درمانی، داخل از یک کد برخوردارا ست که این کد ارزش نسبی آن خدمات را متبلور میسازد.
زالی با بیان اینکه کا نمادی از یک ضریب است که در ادبیات متفاوت علمی از آن به عنوان یک ضریب استفاده میشود، گفت: کا ارزش نسبی یک خدمت را تعیین میکند و در شکل نوینی که در این ویرایش اخیر هم به آن توجه شده، چند مولفه در تبیین یک کار تاثیر گذار هستند، اولین بحث، بحث مهارت پزشکی است که هرکس تبحر فزون تری داشته باشد، ضریب بالاتری را دریافت میکند که در این مورد میتوان مثال زد اگر امروز کسی بخواهد کیسه صفرا را جراحی کند، در مقایسه با عمل آپاندیس که عمل به نسبت سخت تری است، کاری مربوط به عمل کیسه صفرا پایین تر از کای مربوط به عمل آپاندیس میباشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: علاوه بر این مضوع بحث خطرات مترقی برای بیمار یا گروه جراحی است که اگر همه ی فاکتورها را کنار هم بگذاریم، تبلور آن تحت عنوان کای جراحی مشخص میشود.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: نگرانیها در مورد افزایش تعرفهها در بخش دولتی منتفی شده است. وی با اشاره به اینکه بالغ بر 75 تا 80 درصد بیمارستانهای خصوصی تهران میزبان بیماران بیمههای تکمیلی هستند اضافه کرد: در شهرستانها این عدد بین 90 تا 95 درصد است.
زالی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مراجعین فعلی به بخشهای خصوصی بیمارستانها از پوشش بیمههای تکمیلی برخوردار هستند افزود: نکته نگران کننده این مسئله بود که بیمههای تکمیلی پوشش لازم را نداشته باشند اما با جلساتی که برگزار کردیم، این نگرانی برطرف شد.
وی با بیان اینکه باید از 15 آبان به بعد بیمههای تکمیلی پا به پای مردم قدم خواهند برداشت، گفت: تا سه سال گذشته کمتر از 40 درصد مراجعین به بیمارستانهای خصوصی تحت پوشش بیمههای تکمیلی بودند اما اکنون شاهد تنوع بیمهها هستیم.
زالی با اشاره به اینکه ما برای ایجاد رغبت بیشتر و کار با کیفیت بهتر در بیمارستانهای دولتی به گونهای برنامه ریزی کردیم که همهی گروهها از این کتاب بهره ببرند ادامه داد: برندهی اصلی نظام تعرفه گذاری مردم هستند.