امروز باید در بسیاری از پیشفرضهای گذشته تشکیک کنیم و با درک صحیح اقتضاعات موفقیت در جنبش نرم افزاری؛ تحقق مرجعیت علمی و نجات از اقتصاد نفتی؛ حرکت کشور در این مسیر را شتاب دهیم.
بسمه تعالی
«خلق زیست بوم تولید علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، هدف اساسی دولت در دوران پسا تحریم»
جمهوری اسلامی ایران، برا ساس ظرفیتهای انسانی عظیم از جوانان تحصیلکرده، با نشاط و مومن؛ در نقطه عطف تحولات علمی، اقتصادی و اجتماعی خود قرار گرفته و برای تحول عظیم در الگوهای مدیریت و توسعه جامعه به ویژه رهایی از اقتصاد و فرهنگ نفتی آمادگی کامل دارد. به حمدا...، با سرمایهگذاریهای گسترده انجام شده در دو دهه اخیر و حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، توسعه علم، فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان، به گفتمان قالب و "محور اساسی برنامههای توسعه کشور به ویژه برنامه ششم تبدیل شده است. به عقیده صاحبنظران، مرور تجربیات موفق جهانی نشان می دهد، اجرایی شدن این گفتمان نیازمند اتخاذ تدابیر صحیح و بازاندیشی در برخی پیشفرضهای سنتی و ناکارآمد مبتنی بر مدیریت هزینه درآمدهای نفتی در نظام اقتصادی و علم و فناوری کشور است. به عبارت روشن، امروز باید در بسیاری از پیشفرضهای گذشته تشکیک کنیم و با درک صحیح اقتضاعات موفقیت در جنبش نرم افزاری؛ تحقق مرجعیت علمی و نجات از اقتصاد نفتی؛ حرکت کشور در این مسیر را شتاب دهیم.
این بازاندیشی در الگوهای ذهنی و باورهای مدیریتی در حوزه تولید علم و اقتصاد دانشبنیان دغدغه اصلی و محور فعالیت دولت یازدهم است.
براین اساس، در دوسال گذشته همواره تلاش شده است که چند مفهوم نوین و تحول آفرین به عنوان استعارههای کلیدی در فرهنگ مدیریت کلان کشور و همچنین محیطهای علمی، پژوهشی و صنعتی نهادینه شده و براساس این استعاره چند اقدام اجرایی مهم در دستور کار قرار گیرد:
1. ایجاد زیستبوم(اکوسیستم) کارآفرین و بر نوآوری فناورانه در کشور: همانطور که مقام معظم رهبری، بارها بر تکمیل زنجیره تولید علم تا خلق ثروت تاکید داشتهاند و ریاست محترم جمهوری نیز به مفهوم اقتصاد دانشبنیان به عنوان یک شعار اساسی دولت و راهکاری کلیدی در حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح مینمایند، شکل دهی زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در محیط های علمی و صنعتی و ایجاد محرکهای لازم برای این موضوع، یکی از محورهای اصلی فعالیتهای دولت در دوسال گذشته بوده است. بر این اساس، با استفاده از رویکردهای نوین تبدیل محیط دانشگاهها و پژوهشگاهها به محل پرورش جوانانی با نشاط و کارآفرین مبتنی بر دانش ازجمله حمایت از تاسیس مراکز نوآوری، برگزاری دورههای استارتاپ، ایجاد پیوند بین شرکت های شتاب دهنده با ایدههای خلاق نسل جوان، تلاش شد فرهنگ قالب دانشگاه از کارمند پروری به کارآفرین پروری تغییر یابد و هدف ایجاد دانشگاه کارآفرین و خوداتکا از نظر مالی بر اساس تجاریسازی و فروش دانش به دنبال گردد.در این مسیر دولت تاکید دارد که دانشگاه باید در کنار هدف مهم تولید علم با کیفیت و نافع برای جامعه که به صورت ذاتی از اهداف اصلی و محوری آن است با استفاده از ساز و کارهای مکمل برای تجاریسازی و کاربردیسازی آن در قالب فروش دانش و یا زایش شرکتهای دانشبنیان، نسبت به سرنوشت فارغ التحصیلان خود و جامعهای که هزینه اداره دانشگاه را میپردازد، مسئول باشد. در این راستا دولت نیز تلاش نموده است با فعال سارزی قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی اختراعات، محیطهای مکمل این زیستبوم را ایجاد نماید.در دوسال گذشته با اهتمام دولت، ابزارهای مختلف حمایتی پیشبینی شده در قانون به خوبی فعال شدهاست. در این مدت حدود 1600 شرکت دانشبنیان احراز صلاحیت شود و مشمول حمایتهای قانون از جمله اعطای تسهیلات ارزان قیمت شدهاند. در این راستا علیرغم همه محدودیتهای مالی دولت؛ صندوق نوآوری و شکوفایی در عمل فعال شده و دولت تعهدات قانونی خود را در تخصیص منابع براین صندوق به طور کامل انجام داده است. در حوزه معافیت های مالیاتی نیز، این ابزار حمایتی موثر به ویژه برای شرکتهای دانشبنیان نوپا، با همت کارگروه تشخیص صلاحیت و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و همراهی همه دستگاهها، به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی عملیاتی شده است.بر این اساس، جریان شکل گرفته در حمایتهای قانونی، مادی و معنوی از شرکتهای دانشبنیان در کارگروه مذکور، نمادی از جدیت دولت در حوزه اقتصاد دانشبنیان است..
2. شتاب علمی و کیفیسازی تولید علم و فناوری در کشور:در کنار اهمیت ایجاد زیستبوم نوآوری که برپایه شتاب رشد علمی و توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور به یک ضرورت تبدیل شدهاست؛ حفظ سرعت تولید علم و فناوری و تکمیل زنجیرههای لازم برای تداوم رشد و افزایش اثربخشی آن، از اهداف اصلی دولت است که نیازمند ایجاد زیستبوم مناسب میباشد. افزایش سرمایهگذاری دولت در پژوهشهای مرز دانش، حمایت از مقالات باکیفیت و با رتبه برجسته بین المللی در قالب حمایت از دانشمندان سرآمد، ایجاد نظام جهتدهی به پژوهشها به سوی حل مسائل کشور در قالب شکل دهی نظام پژوهانه (گرنت) و تقویت صندوقهای پژوهش و فناوری، از جمله برنامههای در حال اجرا در این حوزه میباشد که انشالا باید در سال های آتی تقویت گردد. همچنین این جریان تولید علم با شناسایی و شبکه سازی نخبگان علاقمند و دلسوز ایرانی در سراسر جهان، امکان شتاب بخشی بیشتری خواهد داشت. از منظر دولت، هر ایرانی دانشمند و نخبه در هر کجای جهان می تواند به شبکه بزرگ تولید علم بپیوندد و در راستای مرجعیت علمی ایران عزیز در سطح منطقه و جهان تلاش نماید. ایران اسلامی باید نماد و سمبل جامعه دانش محور در سطح منطقه باشد و به جای منابع زیرزمینی و نفت، علم و دانش و فناوری معرف کشور در جهان باشد.
3- مدیریت بازار کشور برای حفظ شتاب تولید علم و نوآوری: در شرایط پسا تحریم در کنار دو هدف اصلی فوق، یکی از ماموریت های اصلی همه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی، تلاش هوشمندانه و برنامه محور برای مدیریت فرصت ها و تهدیدات دوران پسا تحریم به نفع شکل گیری اقتصاد و جامعه دانش بنیان است. سیاستگذاری برای همکاری شرکت های معتبر بینالمللی با دانشگاهها ، پژوهشگاهها و شرکتهای دانش بنیان داخلی، الزام واردکنندگان بزرگ به استفاده از ظرفیتهای انسانی و تولیدی کشور برای ورود به بازار ایران و از همه مهمتر تدوین سیاستهای تشویقی و الزام آور صادرات محور برای شرکت های بین المللی همکار، برای رشد صادرات دانش فنی و محصولات مبتنی بر فناوری پیشرفته یکی از اهداف اساسی دولت وشاهبیت تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و دستیابی به جایگاه برتر اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه است. در پایان لازم به ذکر است پیام این نوشتار به همه اندیشمندان و دانشمندان و کارآفرینان و ودلبستگان ایران اسلامی این است که در آستانه تحولی عظیم و سفری جدید و پر از چالش اما الهام بخش و نشاط آور برای نسل جوان هستیم که ارزش تلاش شبانه روزی و مبتنی بر انگیزه های الهی و روحیه جهادی را دارد و انشالا مبدا شکل گیری تمدن نوین ایرانی اسلامی خواهد بود. پس باید به درگاه الهی در آستانه سومین سال عمر دولت تدبیر و امید از قول خواجه شیراز خالصانه دعا کنیم که:
همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس /که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
*دکتر سورنا ستاری- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان