وزارت صنعت،معدن و تجارت، کارنامه دو ساله خود را همزمان با هفته دولت منتشر کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزارت صنعت،معدن و تجارت، کارنامه دو ساله خود را همزمان با هفته دولت منتشر کرده است که در اینجا بخش دوم آن را می خوانید:
اهم اقدامات صورت گرفته:
برنامه ریزی، بهبود فضای کسب و کار و رقابت پذیری
Ø بازنگری و تدوین برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا افق 1404
Ø تهیه برنامه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی (43 برنامه مصوب)
Ø تدوین برنامه های اجرایی سیاست های اقتصادی دولت در بخش جهت خروج غیرتورمی از رکود
Ø همکاری در تهیه لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء تامین مالی که اخیراً قانون آن ابلاغ گردیده است
Ø همکاری در تهیه لایحه اصلاح تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
Ø پیگیری اصلاح قوانین مالیات مستقیم و ارزش افزوده که در مراحل استصوابی است
Ø همکاری در تهیه مصوبه کاهش زمان فرایندهای شروع کسب و کار
Ø ثبت بیش از 77 مجوز و دستورالعمل های انجام کسب و کار در سامانه وزارت امور اقتصادی و دارایی
Ø اصلاح دستورالعملهای صنعتی برای تسهیلسازی مراحل صدورمجوز و استقرار صنایع متناسب با توازن زنجیره و ملاحظات آمایشی
Ø الکترونیکی کردن فرآیندهای حوزه صنعت، معدن و تجارت (بازنگری و توسعه)
1. تامین مالی (سرمایه در گردش و سرمایه ثابت)
Ø رشد تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در سال 1393 نسبت به سال 1392 با رشد حدود 50%
Ø برگزاری جلسات متعدد با بانک مرکزی، بانک ها و صندوق توسعه ملی
Ø پیگیری برای گردشی شدن تسهیلات ریالی صندوق
Ø معرفی برای استفاده از 3% منابع سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی
Ø فعالسازی منابع فاینانس چین برای راهاندازی طرحهای ملی و مهم نظیر طرح های فولادی و آلومینیومی به میزان 3.8 میلیارد دلار
Ø معرفی برای استفاده از منابع داخلی بانکها همزمان با سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری، معاون اول محترم و وزیر
Ø زمینه سازی برای استفاده از منابع سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان 1.9 میلیارددلار (تصویب هیئت سرمایهگذاری خارجی)
Ø پیگیریهای متعدد برای پرداخت منابع پیش بینی شده در قانون هدفمندی یارانه ها و بودجه های سنواتی به بخش تولید (که به علت کسر بودجه پرداخت به خانوارها عملیاتی نگردیده است)
Ø پیشنهاد چگونگی تعیین تکلیف بدهکاران حساب ذخیره ارزی و تصویب توسط شورای پول و اعتبار
Ø پیشنهاد و پیگیری تصویب افزایش سقف بدهکاری برای ممنوع الخروج شدن مدیران بنگاه ها
Ø پیشنهاد اصلاحیه های متعدد مصوبات دولت و شورای پول و اعتبار در جهت کاهش مضایق ارائه تسهیلات بانکی
Ø پیگیری تصویب بازپرداخت 70% از محل فروش اموال، سهام و دارائی های سازمان های توسعه ای برای سرمایه گذاری و اجرای طرح های صنعتی (که هنوز پرداخت نشده است)
وضعیت تسهیلات پرداختی توسط بانک ها و موسسات مالی(هزار میلیارد تومان - درصد)
بخش | صنعت و معدن | خدمات | بازرگانی |
سال | مبلغ | سهم | مبلغ | سهم | مبلغ | سهم |
1390 | 63 | 32 | 62 | 31 | 24 | 12 |
1391 | 62 | 32 | 67 | 34 | 23 | 12 |
1392 | 71 | 30 | 84 | 36 | 31 | 13 |
1393 | 106 | 31 | 125 | 37 | 43 | 13 |
سه ماهه 1394 | 20 | 31 | 26 | 40 | 8 | 13 |
2. خروج از رکود و پشتیبانی از تولید
Ø بررسی علل روند رشد منفی تولید و اتخاذ تصمیم برای اصلاح روند که منجر به تغییر رشد منفی به مثبت گردیده است
Ø پیگیری برای تامین و تخصیص ارز مورد نیاز حوزه تولید و تلاش برای رفع محدودیت های خرید، حمل کالا و انتقال پول ناشی از تحریم
Ø اصلاح شرایط گشایش اعتبار واحدهای تولیدی از 130% به حداکثر 30% و صنایع دارویی به 15%
Ø اعمال قیمت های واقعی کالاهای وارداتی از طریق مکانیزم ثبت سفارش و اعلام به گمرک
Ø تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نظیر مواد پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد از طریق صنایع بالادست و واردات
Ø پیشنهاد و به تصویب رساندن عوارض صادراتی برای مواد خام از قبیل پوست، چرم، پتروشیمی، آخال و انواع قراضه
3. تحریک تقاضا
Ø برنامه ریزی جدی و مؤثر برای توسعه صادرات غیر نفتی به منظور تحریک تقاضا در بازارهای خارجی
Ø اعمال تعرفه دو برابری برای واردات کالاهای گروه 10 جهت رقابت پذیر نمودن کالاهای مشابه تولید داخلی
Ø جلوگیری از واردات بی رویه با تغییر نرخ ارز واردات کالاهایی که ظرفیت تولید داخل دارند، از ارز مبادله ای به ارز متقاضی مانند آهن آلات، محصولات نساجی، خودرو و ...
Ø پیگیری برای استفاده از ظرفیت های بند «ق» قانون بودجه سال 1393 برای تولید 65 هزار کامیون، 17 هزار اتوبوس شهری، 140 هزار تاکسی و 13 هزار واگن برای ناوگان باری
Ø اجرای جدی و مؤثر قانون حداکثر استفاده از توان داخلی
Ø پیگیری جهت جلوگیری از تبلیغات کالاهای خارجی در رسانه ملی و تابلوهای شهری
Ø اصلاح نرخ تسهیلات لیزینگ ها و فعال سازی آنان
Ø پیشنهاد و تصویب ارائه تسهیلات بانکی به خریداران کالاهای بادوام تولید داخلی (اعتبار خریدار و وام ازدواج)
4. تکمیل و راه اندازی طرح های صنعتی
4.1. فعالسازی تدریجی طرحهای نیمهتمام صنعتی و معدنی با اولویت تکمیل زنجیره تولید از طریق :
Ø تکمیل و به بهره برداری رساندن بیش از 8 هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی
Ø رفع موانع و مشکلات طرح های نیمه تمام و فعال سازی آنها
Ø پیگیری اصلاح قوانین در جهت امکان سرمایه گذاری سازمان های توسعه ای
Ø پیگیری ویژه برای راه اندازی طرح های مهم و ملی (80 طرح فولادی و 150 طرح ملی) که طرحهای راه اندازی شده از بین 150 طرح برترکشوری به شرح ذیل می باشد:
ردیف | گروه محصولی | تعداد طرح | ظرفیت اسمی | واحد سنجش | حجم سرمایه گذاری (میلیارد ریال) | اشتغال (نفر) |
1 | فلزات اساسی | 10 | 7110004 | تن | 40857 | 3038 |
2 | سیمان | 3 | 2815000 | تن | 7421 | 720 |
3 | شیشه | 1 | 29700 | تن | 500 | 150 |
4 | نساجی | 1 | 20000 | تن | 328 | 204 |
5 | صنایع غذایی | 4 | 246400 | تن | 1466 | 268 |
6 | شیمیایی | 2 | 634000 | تن | 891 | 200 |
7 | دارویی -پزشکی | 2 | 12000000و143000 | عدد | 370 | 79 |
8 | پتروشیمی | 2 | 390000 | تن | 8182 | 452 |
جمع | 25 | 11570000 | تن | 60015 | 5111 |
4.2. معیارهای انتخاب طرح های مهم و ملی
Ø تکمیل و توازن زنجیره ارزش
Ø نقش در توسعه متوازن و رفع محرومیت های مناطق مختلف
Ø به بهره برداری رسیدن طرح های سرمایه بر نیمه تمام جهت جلوگیری از بلا استفاده ماندن سرمایه گذاری های انجام شده
Ø توانمندی و توسعه صادرات و نقش در اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم
Ø بهره برداری بهینه از مزیت های نسبی و منابع و زیرساخت های موجود
Ø اثربخشی در رسیدن به رشد اقتصادی و صنعتی هدف گذاری شده
5. توسعه زیرساخت ها و شهرک های صنعتی
Ø تقویت و توسعه زیرساخت های تولید به خصوص شهرک های صنعتی
Ø تعریف مشوق های متعدد برای ترغیب به سرمایه گذاری در شهرک ها
q تخفیفات و تشویقات ویژه
q اصلاح دستورالعمل حق بهره برداری از زمین ، اعیانی و تاسیسات شهرک ها
q اصلاح ضوابط اجرایی تبصره 3 ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم (مودیان مالیاتی که واحد خود را قبل از ابتدای 1392 به شهرک ها منتقل نموده اند)
Ø واگذاری اداره امور 175 شهرک و ناحیه صنعتی مشمول قانون واگذاری، به شرکت های خدماتی ثبت شده توسط صاحبان صنایع مستقر در همان شهرک یا ناحیه
Ø پیگیری تامین منابع مالی مورد نیاز سازمان برای توسعه زیرساخت ها و پیشنهاد ایجاد محل های جدید درآمدی (به ویژه از محل مالیات بر ارزش افزوده)
Ø راه اندازی مجدد حدود 1500 واحد تعطیل تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی
Ø پیگیری برای کاهش زمان دسترسی به زیرساخت های مورد نیاز و جلوگیری از قطع آب و انرژی بنگاه ها
6. خوشه های صنعتی و صنایع کوچک
Ø تکمیل سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به مبلغ بیش از 10 میلیارد تومان و پیش بینی افزایش سرمایه در قانون بودجه سال 94
Ø نام گذاری و درج در تقویم روز 21 مرداد بعنوان “ روز حمایت از صنایع کوچک“
Ø پیگیری اختصاص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت اجرای طرح رونق صنایع کوچک که هنوز پرداخت نشده است
Ø شناسایی 35 خوشه جدید، پیاده سازی 9 خوشه و اتمام کار 22 پروژه توسعه خوشه کسب و کار
اجرای پروژه های عارضه یابی واحدهای صنعتی و ایجاد مراکز خدمات کسب و کار برای پشتیبانی از واحدهای کوچک
7. پژوهش و فناوری
Ø ایجاد معاونت آموزش، پژوهش و فناوری (با شعار: خلق آنچه که نیست، بهبود آنچه که هست، حذف آنچه که زائد است)
Ø ارتباط صنعت و دانشگاه ار طریق :
q کارآموزی دانشجویان
q اجرای طرح پسا دکترای صنعتی
q اجرای طرح انجام فرصت مطالعاتی داخل کشور اعضاء هیأت علمی
q انتصاب معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ها به عنوان مشاور رئیس سازمان های استانی
Ø انعقاد موافقت نامه همکاری با دستگاه های مختلف برای توسعه فعالیت های تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
Ø تدوین 13 برنامه عملیاتی مرتبط با سیاست های علم و فناوری و تهیه لایحه نظام مهندسی صنعت
Ø راه اندازی سیستم جامع مدیریت و راهبری خدمات کارگاهی، آزمایشگاهی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی
Ø اجرای پروژه های پژوهشی با همکاری مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی طرف قرارداد برای تدوین دانش فنی، آماده سازی تجاری و تجاری سازی
Ø تجهیز آزمایشگاه برای مراکز دانشگاهی و حمایت از همایش ها و کنفرانسهای علمی
Ø پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان بر اساس اعتبارات وزارت
Ø ساماندهی دانشگاه های جامع علمی کاربردی تحت نظر وزارت و برگزاری دوره های آموزشی برای منابع انسانی بخش صنعت، معدن و تجارت
Ø تقویت زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان های استانی
Ø ثبت جهانی 10 منطقه فرش ایران شامل فرش مناطق مشهد، کاشمر، کاشان، نائین، یزد، ساروق، کرمان، همدان، ترکمن گلستان و اردبیل در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)
Ø آغاز فرآیند ثبت ملی و جهانی زعفران ، زرشک و عناب خراسان و انار ساوه
Ø ارسال راهنمای ثبت ملی و جهانی برند تجاری و نشان جغرافیایی محصولات به کلیه واحدهای صنعتی کشور
Ø راه اندازی کمیسیون هماهنگی یونیدو برای توسعه فعالیتهای بین المللی
8. بهره وری و ارتقاء کیفیت در محصولات تولیدی
Ø کاهشی شدن روند آلایندگی، مصرف سوخت و افزایش نسبی کیفیت در خودروهای تولیدی
Ø ارتقاء استانداردهای تولید و خدمات پس از فروش در محصولات مهم مانند خودرو، لوازم خانگی و ...
Ø زمینه سازی برای تولید محصولات کم مصرف و پربازده نظیر الکتروموتور، بخاری و یخچال کم مصرف
9. سازماندهی و نهاد سازی
Ø تغییر ساختار وزارت متناسب با ماموریت های درنظر گرفته شده دولت یازدهم
Ø اجرای قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی
Ø تشکیل معاونت امور اقتصادی و بازرگانی و جایگزینی با معاونت توسعه بازرگانی داخلی
Ø تشکیل جلسات مستمر برای پایش طرح های مهم و ملی از قبیل طرح های زنجیره فولادی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت
Ø پیشنهاد تشکیل کارگروه تسهیل امور تولید در سطح استان ها و شروع عملیاتی آن از اوائل سال جاری
Ø تشکیل جلسات مداوم و دوره ای برای عملیاتی کردن قانون مبارزه با قاچاق کالا و اجرایی کردن برنامه ها و روش های مؤثر
Ø حضور فعال در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی و استانی
Ø مشارکت نهادهای غیردولتی به ویژه انجمن ها و تشکل ها
Ø تشکیل ماهانه شورای مشورتی صنعت متشکل از بخش خصوصی و خبرگان
Ø تشکیل مستمر کارگروه های تخصصی رفع موانع صادراتی در بخش کالاهای تخصصی و خدمات فنی و مهندسی از جمله صنایع خودرو، پوشاک، برق و الکترونیک، لوازم خانگی
Ø برگزاری جلسات هفتگی توسعه صادرات باحضور تشکلها وصنایع ذیربط درحضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صادرات
Ø تشکیل مستمر شورای سیاست گذاری و نظارت بر تولید از جمله خودرو، ریلی، برق و الکترونیک، لوازم خانگی، دریایی، ماشین آلات و تجهیزات، نساجی و پتروشیمی، عمدتاً در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت
Ø تشکیل کارگروه های اصلاح نظام اداری و برگزاری متناوب و دوره ای آنها برای اجرایی شدن برنامه های درنظر گرفته شده
10. حوزه اکتشاف (تهیه نقشه های زمین شناسی– پهنه بندی)
Ø لغو پهنه بندی در تاریخ 15 آبان 92 و لحاظ نمودن 20% از مساحت هر استان برای پهنه بندی.
Ø آزادسازی 80% مساحت کشور برای فعالیت های اکتشافی توسط بخش خصوصی.
Ø ابلاغ دستورالعمل واگذاری پهنه ها در تاریخ 17 شهریور 93 پس از باز تعریف پهنه ها.
Ø فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی در دوره زمانی تعیین شده.
Ø اجازه شرکت در فراخوان برای اشخاص حقوقی با حداقل 200 امتیاز از 300 امتیاز صلاحیت فنی و مالی
Ø برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی به میزان 55 هزار کیلومتر خطی در سال 1393
Ø تهیه نقشه های 1:25000 زمین شناسی به تعداد 142 نقشه در سال 1393 (130 نقشه تاسال 1392 تهیه شده بود)
Ø بازنگری حق الارض موضوع تبصره 3 ماده 6 قانون معادن (به عنوان مانعی برای ثبت محدوده های اکتشافی و احتکار آنها) و ابلاغ در تاریخ 30 بهمن 92
Ø راه اندازی وب کیوسک هایی در برخی سازمان های استانی برای ملاحظه و ثبت مکانیزه محدوده های آزاد برای مراجعین (تا زمان راه اندازی کاداستر)
Ø راه اندازی کاداستر برای سیستمی و مکانیزه کردن کلیه امور مربوط به ثبت و ضبط محدوده های اکتشافی و معدنی
11. حوزه بهره برداری معادن
Ø تعیین صلاحیت فنی و مالی افراد قبل از برگزاری مزایده
Ø امتیاز بندی مزایده گران توسط نظام مهندسی معدن (اعتبار یک ساله برگه امتیاز) و قابل ارائه دادن به کلیه استان ها برای شرکت در مزایده
Ø تداوم انتشار و اطلاع رسانی آگهی های مزایده در
q جراید کثیرالانتشار
q روزنامه های محلی
q پورتال سازمان استانی و وزارت
Ø اخطار به صاحبان پروانه های غیرفعال که سال ها راکد بوده اند و فرصت سفته بازی داشته اند
Ø شروع به سلب صلاحیت واحدهای اخطار گرفته :
q سلب صلاحیت حدود 300 بهره بردار
q حدود 30 پرونده دیگر در نوبت طرح در شورایعالی معادن
Ø واگذاری معادن سلب صلاحیت شده صرفاً از طریق مزایده عمومی
Ø تشکیل کمیته کارشناسی با وزارت کار،رفاه وتامین اجتماعی درستاد و استانها برای بازدیدهای ادواری ازمعادن پرخطرواعلام نواقص
Ø برگزاری کلاس های آموزش ایمنی به صورت مشترک با سازمان فنی و حرفه ای برای کارگران معادن
Ø اختصاص تسهیلات برای تهیه تجهیزات ایمنی معادن زغالسنگ (لیست تهیه و به صورت متمرکز خریداری می شود)
Ø کاهش 40% سوانح معدنی در سال 1393 نسبت به سال 1392
Ø تاکید بر بازرسی ادواری و منظم از معادن برای حصول اطمینان از رعایت مسائل ایمنی، کنترل میزان استخراج و رعایت مسائل فنی توسط سازمان ها
Ø انجام بازرسی های بیشتر از طریق پتانسیل های موجود در نظام مهندسی معدن و بخش خصوصی
Ø اجرای پایلوت طرح ساماندهی معادن شن و ماسه در استان تهران (با توجه به واگذاری امور از استانداری ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت)
Ø تسری ساماندهی معادن شن و ماسه به سایر استان ها در آینده نزدیک
Ø ترغیب تولید شن و ماسه کوهی به جای شن و ماسه رودخانه ای
12. اقدامات صورت گرفته در بخش اصناف
Ø برگزاری نمایشگاه های بهاره، پاییزه و فروش فوق العاده
Ø حمایت از تاسیس فروشگاههای بزرگ زنجیره ای و چند منظوره
Ø برنامه ریزی برای ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب
Ø بروز رسانی انتخابات معوقه اتحادیههای صنفی
Ø ثبت وپیگیری روند رسیدگی به شکایات از سازمان های صنفی سراسر کشور به صورت الکترونیکی
Ø پیگیری تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش