وزیر آموزش پرورش،معلمان و فرهنگیان را بهترین گروه مرجع در انجام تحولات عمیق و پر دامنه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: مبدا همه تحولات کشور، نظام آموزش و پرورش است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، به نقل از ایرنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز پنجشنبه در پنجمین کنگره انجمن اسلامی معلمان در باشگاه فرهنگیان اظهار کرد: هر گامی که در جهت تثبیت و ارتقای نهادهای مدنی برداشته میشود، قدمی در راه توانمندسازی جامعه و پیشبرد فرآیند توسعه ملی و اصلاحات همه جانبه است.
وی ادامه داد: تلاش شما معلمان برای بالا بردن ظرفیتها و گسترش فرصتهای پیش روی انجمن، کوششی ملی است که از آثار و نتایج آن نظام آموزش و پرورش، جریان اصلاحات، جامعه و نظام سود میبرند.
دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: انجمن اسلامی معلمان برای من که دیروز توفیق همراهی و همکاری با شهید بزرگوار رجائی را داشتم و امروز که افتخار دوستی و همکاری بسیاری از اعضای آن را دارم، نهادی ناشناخته نیست.
وی به ظرفیت بالقوه و بالفعل انجمن اسلامی معلمان اشاره کرد و افزود: من از قدیم با این انجمن آشنا بودم و اکنون به حمایتها، مساعدتها، نقدها و راهنماییهای شما پشت گرم و نیازمند هستم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از روزهای پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس و دوره اصلاحات تاکنون در تلخ و شیرینی روزگار با هم بودیم و امیدوارم که آرمانهای بالای انقلاب و اندیشههای بلند حضرت امام را در مسیر اعتلای ایران اسلامی و ارتقای نظام آموزش و پرورش با هم پی بگیریم.
دانش آشتیانی بر ضرورت ساختن ایرانی آزاد، آباد و سربلند تاکید کرد و افزود: کاری ضروریتر و بنیادینتر از پرورش فرزندان این سرزمین و آموزش به آنان نیست و نهاد آموزش و پرورش نیازمند توسعه همهجانبه، متوازن و موزون کشور است و توفیق این نهاد توفیق نظام جامعه و ناکامی آن ناکامی همه است.
وی ادامه داد: من پیش از قبول این مسئولیت دشوار به اعتبار حرفه، علاقه و تجربه معلمی و سابقه و مسئولیت مدیریت در سطوح مختلف آموزش اجرایی و برنامهریزی به وضوح دیدهام که هرگونه سرمایهگذاری برای مدرسه، معلم و دانشآموز سرمایهگذاری بلندمدت برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود و اصلاح همه امور جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز هم که بنا به احساس مسئولیت دینی و ملی در راه کمک به دولت تدبیر و امید مسئولیت پذیرفتهام هر روز در این اندیشه راسختر میشوم که مبدا همه تحولات کشور نظام آموزش و پرورش است.
دانش آشتیانی با بیان اینکه آموزش و پرورش محدود به یک دستگاه اجرایی نیست، گفت: آموزش و پرورش مسئله محوری جامعه، نظام و دولت است و هر گشایشی در آن، گشایش در سایر بخشها و عرصهها است و هر تنگنایی در این دستگاه تاثیرگذار در همه زمینههای زیربنایی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب میشود.
وی افزود: مسئله معلم، مدرسه و دانشآموز از جمله مسائل ملی هستند و بحث در مورد ضرورت بهبود و ارتقای وضعیت معلمان و مدارس و تعلیم فرزندانمان را نمیتوان محدود به وزارت آموزش و پرورش و حتی دولت و دستگاههای حاکمیتی کرد و همه چیز را در چهار دیواری مدرسه دید.
وزیر آموزش و پرورش مسئله امروز و فردای جامعه را آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: باید بهینهسازی نظام آموزش و پرورش دغدغه عام و ملی باشد. من هم در برنامههای کوتاه مدت و هم در برنامههای درازمدت و میانمدت به روشنی اعلام کردهام که در وهله اول، هم ما در درون بخش و هم سایر مسئولان و سیاستگذاران در بیرون بخش و هم همه ارکان نظام در سطوح تقنینی و حقوقی نهادهای مدنی صنفی، علمی و سیاسی نیاز داریم که با نگاهی نو و آیندهنگرانه فرصتها و تحلیلهای پیشرو را در آموزش کشور ببینیم.
دانش آشتیانی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش و مسائل آن در کانون توجهات جامعه، نخبگان، نهادهای مدنی و دستگاههای اجرایی و حاکمیتی قرار بگیرد و تبدیل به گفتمان قالب در کشور شود را برای خروج از تنگناهای کنونی و ورود به افقی نو در حوزه تعلم و تربیت باز میشود.
وی اضافه کرد: مسئله معیشت معلم، کهنگی و ناکارآمدی رویکردها، اقتصاد آموزش و پرورش ، محرومیت، تبعیض در نظام آموزشی، فرسودگی مدرسه و دورافتادگی از نیازها باید در مرکز بحثها و گفتوگوهای تخصصی در کانون سیاستگذاریها و برنامههای رسمی و اجرایی قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به رغم همه محدودیتها و کمبودهایی که وجود دارد فرصتهای مهمی نیز هست که باید در پایهها آنها به کارهای بزرگی دست زد.
وی ضمن تشکر از عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و حمایت خاص رییس جمهوری گفت: از همه نهادها و تشکلهای مدنی، صنفی، علمی و سیاسی صمیمانه میخواهم که برادران و خواهران مسئولتان را در آموزش و پرورش کمک کنید تا در این رویکرد و راه بتوانند گامهای بلندتر و استوارتری بردارند.
دانش آشتیانی ادامه داد: دولت فارغ از ظرفیتهای گسترده نهادهای مدنی و شبکههای اجتماعی و بدون حمایت و هدایت علما، اندیشمندان، دانشمندان، هنرمندان، روشنفکران و اصحاب رسانه و به دور از مشارکت فعال معلمان، اولیا و دانشآموزان نمیتواند قدمهای موثر در بهسازی نظام آموزش و پرورش بردارد.
وزیر آموزش و پرورش معلمان و فرهنگیان را بهترین گروه مرجع در انجام تحولات عمیق و پردامنه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست و افزود: دانشآموزان محرکه اصلی و مایه ایجاد شور، نشاط و امید در کشور هستند و مدرسه هم به لحاظ کالبدی و معنوی کانون تحولات در جامعه است.
وی گفت: شما دوستان در این مقطع حساس تاریخی به عنوان نهادها و تشکلهای مدنی میراثداران انقلاب اسلامی پیش برندگان اصلاحات و اعتدال در کشور هستید و ما را در وزارت مجدانه کمک کنید تا آیندهای بهتر از امروز داشته باشیم و بزرگترین سرمایه این سرزمین که سرمایه انسانی است ارتقا بخشیم.