دکتر عباس آخوندی وزیر پیشنهادی برای وزرات راه و شهرسازی، برنامههای خود را برای این وزراتخانه در دولت دوازدهم با نگاهی به وضعیت موجود و فرصتهای و چالشهای پیش رو در این حوزه ارایه داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، در برنامه ارایه شده از سوی دکتر آخوندی مواردی همچون افزايش سهم ترانزيت و ارتقاي نقش بين المللي سيستم حمل ونقل کشور و دستيابي به 10.5 ميليون تن جابجايي بار ترانزيت غير نفتي (مجموعا حدود 17.7 ميليون تن) در جهت تحقق سياستهاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي مشروط به رفع موانع فراسازماني، بهبود فرايندي جابه جايي بين مرزي در حوزهي بار و گردشگری، تشويق برقراري خطوط دريايي و هوايي و زميني و ريلي گردشگري با هماهنگي آژانسهاي گردشگري در حوزه تمدني ايران و جهان اسلام ، تسهيل دسترسي آزاد شهروندان و فعالان اقتصادي به اطلاعات تخصصي حوزه راه و شهرسازي از طريق اجراي طرح سكوي ارائه داده، تکميل زيرساختها و افزايش طول خطوط اصلي ريلي به 13 هزار کيلومتر، نوسازي و تکميل سامانههاي ارتباطي، كمك ناوبري و راداري و بهينه سازي ساختار فضاي كشور با هدف تبديل آسمان ايران به پل ترافيكي بينالمللي فيبين مناطق «اروپا -آسيا اقيانوسيه» و «اروپا- خاورميانه» و تبديل فضاي هوايي ايران به نقطه تعادل منطقهاي در افق 1404 و.... به چشم میخورد. در ادامه برنامه ارایه شده از سوی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سوابق اجرایی ومدیریتی او را می خوانید:
برای دریافت فایل پی دی اف روی معرفی و برنامه کلیک کنید
سوابق علمي، تخصصي و اجرايي
مشخصات فردي
عباس احمد آخوندي
متولد : 16/3/1336
متاهل و داراي سه فرزند
فعاليتهاي علمي
تحصيلات دانشگاهي
دکتري اقتصاد سياسي از کالج رويال هاووي- دانشگاه لندن، عنوان پاياننامه: جهانيشدن و سياستگذاري اقتصادي ملي
کارشناسي ارشد رشته مهندسي راه و ساختمان از دانشکده فني، دانشگاه تهران.
تجارب و سوابق علمي
عضو هيات علمي دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران از سال 1385.
عضو هيات علمي موسسه مطالعاات امريکاي شمالي و اروپا وابسته به دانشگاه تهران.
کتابهاي منتشره:
کاربرد پليمرها در خاک مسلح. ترجمه عباس آخوندي (1375) انتشارات مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن
بررسي مباني نظري خصوصيسازي از منظر رابطه دولت- بازار، عباس آخوندي، نشر پيشبرد، 1382.
مديريت بازسازي مناطق زلزلهزده، تجربه زلزله گيلان و زنجان. حسين بحريني و عباس آخوندي (1379) انتشارات دانشگاه تهران.
اصلاح قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 قانون اساسي از نگاه بخش خصوصي. عباس آخوندي با همکاري اعظم فيروزي (1390). نشر مکثنظر.
مقالات منتشره
راهبردهاي استقرار نظام حکمروايي در منطقه کلانشهري تهران، عباس آخوندي و ناصر برکپور. فصلنامه راهبرد: سال نوزدهم شماره 57، زمستان 89.
نظام مهندسي و ترقي معکوس، عباس آخوندي، نشريه آموزشي، خبري، تحليلي (فني مهندسي) شمس، سال هفتم، شماره 59 و 60، مهر و آبان 1388.
بررسي تاثير انتخاب مستقيم شهرداران در بهبود شاخصهاي حکمروايي شهري ايران، عباس آخوندي و همکاران، نشريه علمي - پژوهشي معماري و شهرسازي، سال هفدهم، شماره 46، بهار و تابستان 1387.
آسيبشناسي مدل اداره امور شهر تهران در ايران، عباس آخوندي همکاران، مجله علمي - پژوهشي جغرافيا، شماره 63، بهار 1387.
چشمانداز نظام حاکميت منطقه کلانشهري تهران. عباس آخوندي و همکاران، نشريه علمي- پژوهشي هنرهاي زيبا، شماره 33 بهار 1387.
حاکميت شهر- منطقه تهران: چالشها و روندها. عباس آخوندي و همکاران. نشريه علمي- پژوهشي هنرهاي زيبا، شماره 29 بهار 1386.
مسئله حکمراني و قانون جامع شهرسازي و معماري کشور، عباس آخوندي، فصلنامه تحليلي- پژوهشي علوم اجتماعي جستارهاي شهرسازي، سال ششم، شماره 19 و 20، بهار 1386.
خصوصيسازي از منظر رابطه دولت بازار، نشر مرکز، 1382.
مباني نظري خصوصيسازي از منظر رابطه دولت-بازار، عباس آخوندي، مجله سرمايه، سال سوم، شماره سوم، تابستان 1382.
جهانيشدن و برنامه سوم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي ايران، ماهنامه بورس، 1380.
اقتصاد نفت در عصر جهاني شدن: يک پيشنهاد براي منطقه خليجفارس، عباس آخوندي، فصلنامه سياسي مرکز مطالعات وزارت امور خارجه، 1380.
مشارکت مردم در توليد مسکن و مديريت شهري، عباس آخوندي، مجموعه مقالات سومين سمينار سياستهاي توسعه مسکن در ايران، 1375.
سازماندهي نظام توليد و تقاضاي مسکن در ايران، عباس آخوندي، مجموعه مقالات دومين سمينار سياستهاي توسعه مسکن در ايران، 1374.
سياست بخش مسکن در برنامه دوم. عباس آخوندي، مجموعه مقالات اولين سمينار سياستهاي توسعه مسکن در ايران، 1373.
پژوهشهاي علمي کاربردي
استفاده از خدمات فني و تخصصي و کارشناسي جهت تهيه مقررات اجرايي و درآمد خصوصيسازي و واگذاري بنگاههاي دولتي اعم از تصويبنامهها آييننامهها دستورالعملها و ضوابط مورد نياز قانون اصلاح موردي، دانشگاه تهران، 1386.
بررسي نحوه همکاري متقابل دولت و نهادهاي مالي در برنامه خصوصيسازي کشورهاي مختلف و ارائه پيشنهادي کاربردي براي ايران، دانشگاه تهران، 1386.
دروس تدريسشده
تمدن امريکا، مطالعات جهان، موسسه آمريکاي شمالي و اروپا، دانشگاه تهران.
دولت رفاه در بريتانيا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.
اقتصاد انگلستان، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.
سمينار، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.
رسالههاي دکتري
«ارزيابي فرآيند تملک اراضي در طرحهاي بهسازي و نوسازي شهري ايران با رويکرد شهرسازي عدالتمحور». هادي سعيديرضواني، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، 1389. (استاد مشاور).
تاثيرات جهاني شدن بر حکمروايي کلانشهري: مطالعه موردي تهران، ميثم بصيرت، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، 1388(استاد مشاور).
پاياننامههاي کارشناسي ارشد:
بررسي سياستهاي ضد تورمي در دورهي تاچر و گوردون براون، بعثت کلانترهرمزي، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1389.(استاد راهنما).
بررسي چارچوب مقرراتي خصوصيسازي برق در انگلستان، بيژن کردوني، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1389.(استاد راهنما).
راه سوم و اصلاحات تامين اجتماعي در بريتانيا، سميره احمدي، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1389.(استاد راهنما).
قانون رقابت انگلستان: مطالعه موردي صنعت خودرو در انگلستان، مهشاد حسيني، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1389، (استاد راهنما).
خصوصيسازي از منظر رابطه دولت-بازار: مطالعه تطبيقي ايران و انگلستان، حجت صمدنژاد، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1388 (استاد راهنما).
تي.اس.اليوت، فرهنگ و فاشيسم، امير شريفي، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1389.(استاد مشاور)
شهر جهاني لندن: برتري رقابتي لندن در جهاني شدن ملي، سمانه افشاري، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1390 . (استاد راهنما)
بررسي اثربخشي قانون سقفگذاري قيمت: مطالعه موردي شرکت مخابرات بريتانيا از سال 1984 تا 2002 ميلادي، مريم حسينزادهبيرق، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، 1390.(استاد راهنما).
فعاليتهاي اجرايي
تجارب و سوابق کاري
عضو شوراي رقابت از سال 1388.
عضو شوراي مرکزي نظام مهندسي ساختمان (دوره پنجم)، 1389 تاکنون.
عضو هيات مديره دوره پنجم نظام مهندسي ساختمان استان تهران، از سال 1388 تاکنون.
عضو شوراي مرکزي نظام مهندسي ساختمان(دوره چهارم)، 1386- 1389.
عضو هيات مديره دوره چهارم نظام مهندسي ساختمان استان تهران، 1385-1388.
قائم مقام مدير عامل صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از مهر ماه 1376 تا شهريور ماه 1377.
عضو شوراي عالي پول و اعتبار از سال 1374 تا 1376.
وزير مسکن و شهرسازي از مرداد 1372 تا مرداد 1376.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي از بهمن ماه 1366 تا مرداد ماه 1372.
مشاور رئيس بنياد مسکن و مسئول بازسازي مناطق سيلزده از بهمن ماه 1365 تا بهمن ماه 1366.
معاون سياسي و اجتماعي وزارت کشور از مرداد ماه 1361 تا آبانماه 1365.
عضو شوراي مرکزي جهاد سازندگي از خرداد 1358 تا تير ماه 1361.
طرحهاي و پروژههاي پژوهشي
بازنگري قانون اصل 44 قانون اساسي، کارفرما: اتاق بازرگاني و صنايع و معادن، سال 1389.
مجري طرح پژوهشي»پروژه تعيين اولويتهاي واگذاري وظايف و کاهش تصديگري دولت در حوزه حمل و نقل جادهاي بر اساس اصل 44 قانون اساسي»، 1389.
مجري طرح پژوهشي «پروژه تعيين اولويتهاي واگذاري وظايف و کاهش تصديگري دولت در حوزه حمل و نقل ريلي بر اساس اصل 44 قانون اساسي»، 1389.
مجري طرح پژوهشي « مهندسي ايراني 1404: تدوين چشمانداز مهندسي ساختمان در افق چشمانداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران و سند آموزش مهندسي متناظر آن»، 1389.
مجري طرح پژوهشي « بررسي نحوه همکاري متقابل دولت و نهادهاي مالي در برنامه خصوصيسازي کشورهاي مختلف و ارائه پيشنهادات کاربردي براي ايران»، کارفرما سازمان خصوصيسازي، 1388.
مجري طرح پژوهشي «پروژه بررسي نهادي و طراحي برنامههاي آموزشي شهرداريهاي شهرهاي بندرعباس، تبريز، زاهدان، سنندج و کرمانشاه» . شهريور 1388. کارفرما: بانک جهاني و وزارت مسکن و شهرسازي
مجري طرح پژوهشي «بررسي نقش دولت در مديريت اقتصاد ملي انگلستان و جايگاه بخش خصوصي در آن»، 1387.
مجري طرح پژوهشي «مقررات ملي ساختمانهاي کوتاه مرتبه يک و دو خانواري، پيشنويس بخش ساوه، مرداد 1387.
راهبري مقررات ملي ساختمانهاي کوتاه مرتبه يک و دو خانواري، پيشنويس بخش سازه، مرداد ماه 1387.
تدوين مقررات اجرايي لايحه قانوني اجراي سياستهاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري فعاليتها و بنگاههاي دولتي به بخشهاي غيردولتي 1385.
مجري طرح پژوهشي «تهيه برنامه اجرايي و کنترل اقدامات اجرايي لازم جهت اجراي لايحه سياستهاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري فعاليتها و بنگاههاي دولتي به بخشهاي غيردولتي «کارفرما سازمان خصوصيسازي، 1385.
راهبري مطالعات بازنگري استراتژيک نظام ماليه محلي شهر تهران، 1384.
راهبري مطالعات بازنگري استراتژيک مطالعات بازنگري نظام مديريت مجموعه شهري (منطقه کلانشهري)، تهران 1384-1385
راهبري مطالعات بازنگري استراتژيک نظام تدوين و اجراي مقررات ملي ساختمان ايران 1384-1385
تدوين پيشنويس لايحه قانون نظام جامع مهندسي ايران 1383-1384.
تدوين پيشنويس لايحه خصوصيسازي در سال 1382.
تبيين وضع موجود
وضعيت در ابتداي دولت يازدهم(ابتداي سال 1392)
وضعيت زيرساخت جادهاي : به طول 139654 كيلومتر شامل2203 کيلومتر آزادراه، 14155 کيلومتر بزرگراه، 21628 کيلومتر راه اصلي و101668 کيلومتر راه روستايي آسفالته
وضعيت کل خطوط ريلي : به طول 13241 کيلومتر شامل 10407 کيلومتر خطوط اصلي و 2834 کيلومتر خط فرعي
وضعيت ناوگان جادهاي : متوسط سن ناوگان باري 1/17سال و متوسط عمرناوگان مسافري : 2/16 سال
وضعيت ناوگان ريلي : تعداد 821 دستگاه لکوموتيو، تعداد واگن باري 22000 دستگاه با متوسط سن 54/22 سال و تعداد واگن مسافري 2160 دستگاه با متوسط سن 95/28 سال
تعداد ناوگان هوايي فعال 147 فروند با 22066 صندلي ثبت شده
ميزان حمل بار ريلي 7/32 ميليون تن با سهم 8 درصد
ظرفيت اسمي بنادر كشور برابر با 190 ميليون تن ،ظرفيت كانتينري بنادر كشور برابر با 6/4 ميليون TEU و ظرفيت جابجايي مسافر در بنادر كشور برابر با 16 ميليون نفر
تعداد پروازهاي ترانزيتي به ميزان 179 هزار پرواز
سرعت ابر رايانه هواشناسي حدود 2/0 ترا فلاپس(هزار ميليارد پردازش بر ثانيه)
تعداد 4400 ايستگاه هواشناسي براي پيش بيني در 31 استان کشور
طرح مسكن مهر
از سال 1386 ابتدا به منظور ساخت 5/1 ميليون واحد مسكوني شهري براي فاقدان مسكن، برنامهريزي و در طول اجراي طرح تا ابتداي دولت يازدهم اين عدد به 2،300،000 واحد افزايش يافت. از مجموع 2.201.566 واحد تعهد شده، 1،091،720 واحد (49.6 درصد) در اراضي دولتي (در قالب تفاهمنامه سهجانبه و تعاونيهاي مسكن)؛ 847641 واحد (38.5 درصد) در قالب طرح خودمالكين و 262205 واحد (11.9 درصد) در بافتهاي فرسوده (هر دو در اراضي غيردولتي و متعلق به خودشان)، با حمايت دولت و پرداخت تسهيلات بانكي ارزان قيمت توسط اشخاص حقيقي و حقوقي در برنامه مسكن مهر قرار گرفت كه تکميل و افتتاح حدود يك ميليون (حدود 45%) از واحدها تا ابتداي دولت يازدهم صورت پذيرفت. جانمايي نامناسب، ضعف و در پارهاي از موارد عدم برخورداري ازخدمات زيربنائي مناسب همچون آب ،برق ،گاز و فاضلاب، اتکا به پول پرقدرت در تامين مالي و محدوديت منابع مالي جهت اتمام ساخت واحدها، عدم پيشبيني مالي درست جهت آمادهسازي اراضي و همچنين تأمين خدمات زيربنايي و روبنايي، مشكلات عديده پروژههاي تحت مديريت تعاونيهاي مسكن مشاغل آزاد و عدم توان مالي متقاضيان در تکميل سهم آورده نقدي خوداز اهم مشكلات مسكن مهر در شروع كار دولت يازدهم بود.
معضل زندگي 19 ميليون نفر بدمسکن، معادل بيش از يک سوم جمعيت شهري در حاشيهي شهرها، و بافتهاي فرسوده در 140902 هكتار
نبود طرح مشخص براي خانهدار شدن خانهاوليها
عدم تناسب راهکار طرح مسکن مهر با تقاضاي حاشيهنشينان، بافتهاي فرسوده و خانهاوليها که اصليترين گروههاي تقاضا بودند.
اقدامات دولت يازدهم
انتشار طرح جامع حملونقل كشور و تدوين استراتژيهاي توسعه بخش حملونقل در کليه شقوق شامل بين شهري و اتصال به درون شهري
احداث و تكميل 6580 كيلومتر زيرساخت جادهاي شامل 198 كيلومتر آزاد راه،2472 كيلومتر بزرگراه و 3910 كيلومتر راه اصلي ودر نتيجه آن : افزايش 17 درصدي راههاي كشور در سال 1396 نسبت به سال 1392 (بزرگراهها از 14155 كيلومتر به 16627 كيلومتر، راههاي اصلي از 21628 كيلومتر به 25538 كيلومتر و آزادراهها از 2203 كيلومتر به 2401 كيلومتر)
احداث و ساخت راه هاي روستايي به ميزان 5850 كيلومتر
اتصال 5 مركز استان (همدان- كرمانشاه - تبريز- اروميه -رشت) به شبكه ريلي كشور( به طول651 كيلومتر) همدان و کرمانشاه(به طول 290كيلومتر) انجام و مابقي(به طول 361 كيلومتر) ظرف چند ماه آتي به نتيجه خواهند رسيد.
بهسازي 800 کيلومتر، بازسازي 600 کيلومتر و احداث خط دوم و سوم به طول 878 كيلومتر از خطوط شبكه سراسري راه آهن كشور به ارزش 2980 ميليارد تومان
افزايش 14 درصدي ظرفيت اسمي بنادر در سال 1396 نسبت به سال 1392 ( از 190 ميليون تن به 217 ميليون تن)
افزايش 20% در ظرفيت كانتينري بنادر تجاري تابعه در پايان سال 1395 نسبت به ابتداي سال 1392 (از 58/4 به 5/5 ميليون TEU) ( توسعه بندر شهيد رجايي وافزايش ظرفيت ساليانه تخليه و بارگيري كانتينري كل بندر تا 75/5 ميليون TEU و بندر شهيد بهشتي چابهار از 5/2 ميليون تن به 5/8 ميليون تن)
احداث ، بهسازي ،توسعه و تكميل 28 فرودگاه به مبلغ 377 ميليارد تومان
افزايش تعداد واگن باري از 22000 دستگاه در سال 1392 به 24000 دستگاه در سال 1395 و افزايش حمل بار ريلي از 7/32 ميليون تن و 8 درصد نسبت به سال 1392 به 40 ميليون تن و 5/9 درصد در سال 1395
مديريت فرايند تامين مالي 142 طرح از طريق بخش خصوصي و واگذاري در بخش هاي ريلي، دريايي، جاده اي، شهرسازي، هوايي و نوسازي ناوگان جاده اي و هوايي بالغ بر 100هزار ميليارد تومان
در مجموع اين وزارت در راستاي نوسازي ناوگان جادهاي نسبت به انعقاد قرارداد براي جايگزيني 16740 كاميون و كشنده فرسوده به ارزش تقريبي 6700 ميليارد تومان با شركتهاي مختلف اقدام شده است
افزايش300 دستگاه واگن مسافري از سال 1392 تاكنون و خروج همين تعداد واگن مسافري فرسوده از شبكه ريلي
افزايش 160 دستگاه لكوموتيو به شبكه ريلي كشور از سال 1392 تاكنون(كه منجر به رشد 15 درصدي لكوموتيو بخش باري و رشد 30 درصدي لكوموتيو بخش مسافري شده است.) و افزايش سهم جابجايي مسافر ريلي به 12 درصد در سال 1395( برحسب شاخص مسافر عمومي با صورت وضعيت)
خريد و ورود تعدادي هواپيماي نو از شركتهاي سازنده هواپيماي ايرباس و ATR و همچنين عقد قرارداد با شركت بويينگ براي خريد هواپيما جمعا به تعداد 200 فروند و ارزش کارخانهاي تقريبي 33 ميليارد دلار
حذف و اصلاح تعداد 1983 نقطه - مقطع و تقاطع پرحادثه در راههاي شرياني از شش ماهه دوم 1392تا پايان سال1395
عقد قرارداد نصب و راه اندازي 1879 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راههاي شرياني كشور كه از اين تعداد 602 دوربين كنترل سرعت نصب و راه اندازي گرديده است(قبل از دولت يازدهم 200سامانه ثبت تخلف عبور و مرور ثبت شده بود)
افزايش سهم ترانزيت ريلي به 8/12 درصد در سال 1395(در حالي كه سهم حملونقل ريلي در ترانزيت از سال 83 با روند كاهشي به 4/4 درصد در سال 1392 رسيده بود)
افزايش 253% در ترانزيت كالاي غيرنفتي از بنادر تجاري تابعه در پايان سال 1395 نسبت به ابتداي سال 1392 (از 3/1 به 6/4 ميليون تن)
افزايش 114% پروازهاي ترانزيتي از فراز كشور( از 179 هزار پرواز در سال 1392 به 382 هزار پرواز در سال1395)
افزايش 30 درصدي جابجايي مسافر در بخش هوايي در سال 1396 نسبت به سال 1392 ( از 25 ميليون نفر به 33 ميليون نفر داخلي و خارجي) و افزايش ظرفيت ناوگان صندلي هوايي از 22066 صندلي به 29508
بسترسازي و ايجاد سامانه هاي توسعه هواشناسي کاربردي(تهک)، افزايش سرعت پردازش اطلاعات، توسعه شبکه سنجش بر خط هواشناسي، گسترش شبکه رادار هواشناسي، تفکيک مدل هاي پيش بيني هواشناسي
افزايش 50 درصدي صدور و تمديد گواهينامه هاي فني محصولات مرتبط با صنعت راه و ساختمان و افزايش 25 درصدي تعداد پروژه هاي تحقيقاتي و آيين نامه ها و مقررات و دستورالعمل هاي منتشر شده مركز تحقيقات راه ،مسكن وشهرسازي
تدوين و تصويب سند» توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني»در شوراي عالي ترابري و شوراي عالي شهرسازي و معماري
انجام مطالعات مکانيابي مراکز لجستيکي در سطح کشور به عنوان گام اوليه جهت راهاندازي حملونقل ترکيبي بار
طرح تشكيل صندوق توسعه حملونقل به منظور تامين منايع مالي پايدار که در سال 1395 به تصويب مجلس محترم شوراي اسلامي رسيد و در سال جاري بايد تحقق يابد
اصلاح قانون مشاركت و آيين نامه اجرايي و تدوين دستورالعمل هاي مربوطه در فروردين 1394
هوشمند سازي شبكه راههاي شرياني(ITS) با اجراي پروژه هاي نصب دوربين هاي نظارتي ، اخذ الكترونيكي عوارض(ETC)
طراحي و پياده سازي سامانه هاي جامع حوادث و سوانح ، سامانه بانك جامع حملونقل(سجا) ، سامانه جامع برنامه اجرايي(سبا) ،سامانه GIS و Clearing House
انجام و بكارگيري سند معماري سازماني فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازي (ICT Master Plan)
اجراي سامانه حقوق شهروندي و ايجاد زمينه هاي دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات و ارتباط مستقيم آنان با وزارتخانه و سازمانهاي تابعه از طريق سامانه شهراه.
در مسكن مهر
افتتاح 825431 واحد مسكن مهر از مجموع 2،211،000 واحد در دولت يازدهم
افزايش سقف كلي تسهيلات بانكي از 48000 ميليارد تومان به 55500 ميليارد تومان
افزايش مدت زمان بازپرداخت اقساط از 15 سال به 20 سال (مجموع دوران مشاركت مدني و فروش اقساطي) جهت کاهش مبالغ اقساط ماهيانه و سهولت برگشت پول بانک مرکزي توسط متقاضيان
افزايش سقف فردي تسهيلات از 25 ميليون تومان به 30 ميليون تومان در يک مرحله و به 40 ميليون تومان در مرحلهي بعدي به منظور افزايش توان مالي متقاضيان
تثبيت نرخهاي مسكن مهر (4%، 7% و 9%) در ساير بانكهاي عامل مانند بانک مسکن
بازنگري طرح جامع سرزمين پس از 20 سال
تهيه طرح ساماندهي منطقه شهري تهران-کرج شامل استاهاي تهران و البرز بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي
هدفگذاري و برنامهريزي و سياستگذاري درست به منظور همسويي برنامه ها و اقدامات در زمينه بهسازي و نوسازي شهري از طريق تدوين و تصويب سند ملي، تاسيس ستاد ملي بازآفريني شهري در سطح ملي، استاني و شهري در قالب 2700 محله با اتخاذ سياست هاي حمايتي مالي، ظرفيت سازي اجتماعي و نهادي
شناسايي محدوده هاي ناكارآمد، انجام مطالعات و تهيه برنامه براي 465 شهر مشتمل بر 55 هزار هكتار بافت فرسوده در بالغ بر 1000 محله و نيز در 175 شهر با وسعت 24 هزار هكتار بافت تاريخي در بالغ بر 600 محله و همچنين در 110 شهر با وسعت 61 هزار هكتار سكونتگاه غير رسمي در 1100 محله
اقدام جهت بهسازي زيرساخت هاي شهري، توسعه خدمات روبنايي، ارتقاي توانمندي هاي اقتصادي و اجتماعي ساكنان در قالب 860 پروژه در 352 محله واقع در 168 شهر
در اولويت قرار دادن خانهاوليها و ساکنان بافتهاي فرسوده در نظام تامين ملي مسکن و همچنين حاشيهنشينان و کمدرآمدها
بازنگري و اصلاح نظام تسهيلات مسکن و راه اندازي صندوق پس انداز يکم بانک مسکن براي حمايت از خانهاوليها
ظرفيت سازي و شکلدهي نهادهاي مالي جديد در بازار سرمايه به منظور تامين مالي مسکن
تدوين و تصويب برنامه مسکن كمدرآمدها در قالب مسکن اجتماعي در هيات وزيران
تهيه طرح تضمين معاملات فروش اقساطي مسکن در بانک مسکن
شناسايي محدودهها و محلههاي هدف شامل 270 محله و تهيه طرح بهسازي و نوسازي براي آنها
تهيه طرح ساماندهي و توانمندسازي سکونتگاههاي غيررسمي (حاشيه نشيني) براي91 شهر
نوسازي و بهسازي مسكن روستايي
افزايش سرمايه بانك مسكن به مبلغ يکصدهزارميليارد ريال به منظور افزايش قدرت اعطاي تسهيلات توسط اين بانک.
الف) وضعيت موجود در سال 1396
وضعيت زيرساخت جادهاي : به طول 148379كيلومتر شامل 2401 کيلومتر آزادراه ، 16627کيلومتر بزرگراه ، 25538 کيلومتر راه اصلي و103813 کيلومتر راه روستايي آسفالته (حدود 3700 كيلومتر راهروستايي احداث شده طي دولت يازدهم به ساير راهها ارتقا يافته است.)
وضعيت کل خطوط ريلي : به طول 13727 کيلومتر : شامل 10765 کيلومتر خطوط اصلي و 2962 کيلومتر خط فرعي
وضعيت ناوگان جادهاي : متوسط سن ناوگان باري : 4/16سال و متوسط عمرناوگان مسافري : 2/14 سال
وضعيت ناوگان ريلي : تعداد لکوموتيو به ميزان 915دستگاه و تعداد واگن باري ريلي به ميزان 24089 دستگاه با متوسط سن 26/24 سال
تعداد واگن مسافري ريلي به ميزان 2160 دستگاه با متوسط سن 81/26 سال
تعداد ناوگان هوايي فعال به ميزان 180 فروند با 29508 صندلي ثبت شده
ميزان حمل بار ريلي 40 ميليون تن با سهم 5/9 درصد
ظرفيت اسمي بنادر كشور برابر با 217ميليون تن و ظرفيت كانتينري بنادر كشور برابر با 2/5 ميليون TEU و ظرفيت جابجايي مسافر در بنادر كشور برابر با 20 ميليون نفر
تعداد پروازهاي ترانزيتي به ميزان382 هزار پرواز
ارتقاء سرعت ابر رايانه هواشناسي به بيش از 14 ترا فلاپس(هزار ميليارد پردازش بر ثانيه)
افزايش ايستگاههاي هواشناسي به 4900 ايستگاه براي پيش بيني 380 شهرستان
قوت : نقاط
موقعيت جغرافيايي و قرارگرفتن در مسير تعداد زيادي از كريدورهاي ترانزيتي
دسترسي به بازارهاي مستعدكشورهاي عراق و افغانستان
دسترسي ايران به آسياي ميانه، روسيه و اروپا با توجه به موقعيت ممتاز ژئوپليتيك کشور و امنيت آن
وجود دانش فني و ظرفيت هاي مهندسي و تخصصي در زمينه ساخت و سازها
وجود اسناد بالا دستي و ظرفيتهاي قانوني مناسب
انجام مطالعات طرح جامع حملونقل كشور
اولويت قرار گرفتن توسعه ريل و تصويب آن در دولت و مجلس شوراي اسلامي در اجراي سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري (ره).
تصويب سند شهرسازي ريلپايه و توسعهي شهري مبتني بر حملونقل عمومي در شوراي عالي ترابري و همچنين شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران
تصويب سند ملي و تشكيل ستاد ملي بازآفريني شهري در مقياس ملي، استاني و شهري
بازنگري ساختار وزارتخانه و اجراي ساختار جديد بر اساس قانون ادغام وزارتخانههاي راهوترابري و مسکن و شهرسازي
ضعف : نقاط
تعداد زياد طرحهاي نيمهتمام در دست اجرا و طولاني شدن زمان اجراي طرحها و پروژهها با برآورد تقريبي163هزارميليارد تومان(براي حدود 350طرح نيمه تمام)
كمبود نيروي متخصص شرکتهاي بزرگ در صنعت حملونقل به ويژه در سطح بينالمللي در قالب 3PL و 4PL
ضعف يكپارچگي بين شيوههاي مختلف حملونقل و ضعف بهره برداري اقتصادي از ناوگان و بازدهي سرمايه پايين
ضعف نظام حمايتي از صدور خدمات فني مهندسي بخش، حملونقل بين المللي و ترانزيت
پايين بودن نرخ بازگشت سرمايه براي جلب مشارکت بخش غيردولتي در سرمايهگذاري بر روي زير ساختها
فرصت ها
موقعيت ممتاز جغرافيايي کشور در زمينه ترانزيت
قرار گرفتن كشور در مركز منطقه به لحاظ جغرافياي براي تبديل ايران به مركز تردد بار و مسافر ترانزيتي
جذاب بودن بازار ايران براي شركتهاي هواپيمايي و اعتبار بنگاههاي هوايي ايران عليرغم تحريمهاي چهار دهه اخير.
ارزاني نسبي بهاي خدمات در مقايسه با ساير کشورها
وجود جاذبه هاي توريستي - تفريحي در نقاط مختلف کشور
وجود 5 هزار كيلومتر لبهي مرز آبي در شمال و جنوب كشور و امكان هاب شدن بنادر كشور در شمال و جنوب.
وجود تقاضاي کافي در حمل مسافر و بار جهت توسعه حملونقل ريلي و امکان حصول سهم مطلوب بار و مسافر
وجود زيرساخت اوليه و جايگاه ويژه راهآهن ايران بعنوان يکي از کريدورهاي مهم جهاني براي دسترسي به بازارهاي جديد صادراتي در خاورميانه،آسياي مرکزي،کشوهاي قفقاز،آسيا،روسيه،اروپا و ساير نقاط جهان در امر مبادلات کالا
امكان بهره گيري از ظرفيت توسعه دروني شهرها با ايجاد تعادل سرزميني بويژه با تاكيد بر توسعه شهرهاي مياني
وجود بالغ بر 24 هزار هكتار بافت تاريخي در 175 شهر به عنوان ظرفيتي براي توسعه صنعت گردشگري و ارتقاي هويت شهري
تهديدها
منازعات منطقهاي که مستقيما بر تراتزيت اثر گذاشته و ميگذارد.
اعمال تحريم هاي بين المللي كه بطور مستقيم زير بخشهاي حملونقل و غير مستقيم مسکن را تحت تاثير قرار ميدهد
وجود انواع موانع، مداخله نهادهاي مختلف و طولاني بودن زمان ترانزيت از قلمرو كشور
وجود و استمرار برخي انحصارات دولتي در فعاليتهاي صنعت حمل و نقل
نارسايي نظام ارزي (بانكي ) براي فعاليت بهنگام شركت هاي حملونقل
وجود رقباي قدرتمند در منطقه(تركيه،آذربايجان،بلغارستان و .....)
حمايت سياسي و اجتماعي از تداوم حملونقل جادهاي و مقاومت در برابر آثار توسعه حملونقل ريلي بر جاده
تداوم تمايل به نرخگذاري درحملونقل و بياعتبارسازي توافق بين صاحبان كالا و بنگاههاي حملنقلي.
وجود مخاطرات اجرايي و ايمني به دليل ضعف سطح بهرهمندي از فناوريهاي نوين در زمينههاي احداث، نگهداري و بهرهبرداري زيرساختها و ناوگان
وجود بالغ بر 149 هزار هكتار بافت هاي ناكارآمد شهري با سطح پايين كيفيت زندگي بويژه ايمني (تاب آوري پايين)، امنيت (آسيب هاي اجتماعي) و بحران هويت
ب) اهم چالشهاي وزارت راه و شهرسازي در ابتداي دولت
ضعف رويکرد بينالمللي در مديران دولتي و بخش خصوصي در حملونقل با هدف دستيابي به سهم مناسب ايران از اين بازار
ضعف رويكرد بازرگاني به حملونقل و توسعه غير اقتصادي بخشي از زيرساختهاي حمل ونقل کشور
ضعف قدرت رقابتپذيري ساختاري حملونقل در بخش دولتي و بخش خصوصي در رقابت با كشورهاي منطقه
چند نرخي بودن سوخت و عدم تناسب آن با کشورهاي مجاور
خودرومحور بودن نظام حملونقل در ايران و عدم تناسب ساختار ريلي براي پاسخگويي به تقاضاي سنگين29 ميليارد تن -كيلومتر بار و همچنين 14 ميليارد نفر- كيلومتر مسافر در ايران
چالش ايمني در حملونقل با توجه فرسوده بودن ناوگان به ويژه ناوگان باري در جاده و همچنين ناوگانهاي ريلي و هوايي از يک سوي، و سرعت افزايش وسايل نقليه موتوري از 5/16 ميليون خودرو در سال 1392 به 6/19 ميليون خودرو در پايان سال 1395 در کشور
چالش جدي در تامين مالي نگهداري مناسب از زيرساختهاي شقوق مختلف و تامين مالي نوسازي ناوگان حملونقل کشور
وجود موانع ساختاري براي تامين مالي پروژههاي زيرساختي در محيط ملي و بينالمللي و ضعف نظام مالي ايران در حمايت بخش خصوصي در اين ارتباط
عادت عمومي به استفاده از حملونقل شخصي و پايين بودن نسبي کميت و کيفيت حملونقل عمومي در مسافرتهاي بينشهري، حومهاي و درون شهري
نبود يكپارچگي بين شقوق مختلف حملونقل و همچنين ارتباط ضعيف آنها با حمل ونقل درون شهري و سكونتگاههاي حومهاي
تداوم قيمتگذاري دولتي در برخي حوزههاي حملنقل، تداوم رويههاي غير رقابتي و ناکارآمدي محيط كسبوكار براي فعاليت بخش خصوصي
بيانضباطي در مديريت شهري به ويژه در کلانشهرها و کم توجهي به مقررات ملي و مقررات و ضوابط ساختماني
وجود آشفتگي در نظام اجرا و کنترل ساختمان
خوگرفتن بازار فعاليتهاي مهندسي ساختمان به تداوم وجود تعارض منافع در بين عناصر درگير در آن و مقاومت گسترده در برابر تغيير
وجود 2587000 واحد مسکوني خالي و 2100000 خانه دوم که از يک طرف با تقاضاي بازار سازگاري ندارد و از سوي ديگر نظام عرضه و تقاضا را مختل ساخته است.
تنگناي مالي دولت در تأمين هزينهي مسكن اقشار كم درآمد
اسکان بيش از يک سوم جمعيت شهري در بافتهاي ناكارآمد شهري شامل سكونتگاههاي غيررسمي در حاشيه شهرها و بافتهاي فرسوده
چالشهاي مالي و اجتماعي تجميع مالکيت و اجراي طرهاي بازآفريني شهري
تنگناي منابع مالي دولت و صعوبت تامين منابع مالي در سطحبينالمللي براي تكميل پروژه اي زيرساختي حملونقل.
در پروژه مسكن مهر: از کل واحدهاي در دست احداث مسکن مهر 253653 واحد نيمهتمام وجود دارد كه شامل :
110000 واحد به دليل انتخاب اشتباه مكان ساخت و دوري از مراکز خدماتي و هزينههاي بالاي تأمين خدمات، فاقد متقاضي ميباشد .
به تعداد 24000 واحد نيز از نظر ساخت، راکد وداراي متقاضي غير موثر مي باشد که به عدد 110000 فاقد متقاضي اضافه شده و دولت در قبال آنها تعهدي ندارد.
پرونده حدود 36000 واحد مسکن مهر به دلايل مختلف از جمله اختلافات سازندگان با تعاونيهاي مسکن يا با ادارات استاني و ... در مراجع قضايي تحت رسيدگي است.
ج) استراتژي كلان وزارت راه و شهرسازي
توسعه يکپارچه شبکه حملونقل ايران در قالب ده کريدور توسعه و با ايده كلان اتصال به شبکه حملونقلي کشورهاي همسايه و افزايش تجارت و گردشگري با آنان با هدف توسعه منطقهاي به ويژه مناطق پيراموني و مرزي ايران
افزايش سهم حملونقل عمومي در كليه شقوق حملونقل
حرکت از حملونقل و شهرسازي خودرومحور به سمت افزايش سهم حملنقل و شهرسازي ريلپايه و مبتني بر حملونقل عمومي
تامين منابع مالي پايدار از طريق اجراي قانون تشکيل صندق حملونقل، بهرهبرداري از ظرفيت اقتصاد ملي شامل سرمايهپذيري سرمايهگذارن ملي و بينالمللي، تسهيل امکان استفاده از صندوق توسعه ملي و بازارهاي پول و سرمايه و همچنين منابع بينالمللي
بازخواني موافقنامههاي بينالمللي و ايجاد توافقهاي جديد، مقررات حملونقلي و تجاري و ارتقاي مديريت کريدورهاي عبوري از ايران و همچنين ايجاد امکانات لجستيکي براي تسهيل مراوادات بينالمللي، حضور فعالتر در بازاهاي منطقه و جهان و افزايش ترانزيت
کمک به شکلگيري بنگاههاي بزرگ مقياس براي افزايش قدرت رقابتپذيري بخش حملونقل در منطقه و جهان
افزايش سرمايهگذاري بخش خصوصي داخلي و بينالمللي در حوزههاي حملونقل و مسکن و شهرسازي
توجه به كسبوكارهاي نوپا در كنار سرمايهگذاري بخش خصوصي و عمومي در حوزههاي حملونقل و مسکن و شهرسازي
تکميل شبکهي راههاي کشور و رشد متوازن آزادراهها، بزرگراهها و راههاي اصلي، فرعي و روستايي
ارتقاي ظرفيت رقابتپذيري شهرهاي ايران بهصورت ملي و بينالمللي.
ايجاد يكپارچگي حملونقل درون شهري و برون شهري به منظور افزايش قابليت حرکت و جابجايي و سكونتپذيري
ارتباط مناطق توليدي، گردشگري و سکونتگاهي روستايي به شبکه هاي اصلي و فرعي حملونقل
ايجاد انضباط شهري و استقرار نظام اجرا و کنترل ساختمان
رفع موارد تعارض منافع در ميان عناصر فعال بازار فعاليتهاي مهندسي ساختمان و نهادينهشدن اصول و ضوابط اخلاق مهندسي در اين بازار
ارتقاي قابليت زيستپذيري شهرها و كيفيت زندگي شهروندان با اجراي سياست بازآفريني شهري با رويكرد محله محوري و مشاركت ساکنان
تمرکز بر برنامهريزي جهت فراهمآوردن امکان تامين، بهسازي و ارتقاي مسکن حاشيهنشينان، ساکنان بافتهاي فرسوده، خانهاوليها و کمدرآمدها
افزايش توان خريد، بهسازي و ارتقاي مسكن متقاضيان و همچنين تامين مالي سازندگان از طريق ابزارهاي مالي و افزايش سرمايه بانك مسكن
توسعه و اعتلاي مهندسي ساختمان و گسترش و توسعه فناوريهاي نوين در صنعت ساختمان و حوزه حمل و نقل و زيرساخت
د) برنامه آينده
افزايش سهم ترانزيت و ارتقاي نقش بين المللي سيستم حملونقل کشور و دستيابي به 10.5 ميليون تن جابجايي بار ترانزيت غير نفتي (مجموعا حدود 17.7 ميليون تن) در جهت تحقق سياستهاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي مشروط به رفع موانع فراسازماني.
بهبود فرايندي جابهجايي بين مرزي در حوزهي بار و گردشگري كه بخش عمدهي بازار صادراتي و گردشگري کشور را شكل ميدهد و توسعه زيرساختي و بهبود که مستقيما بر گسترش عدالت جغرافيايي به نفع مناطق پيراموني اثر خواهد داشت.
تشويق برقراري خطوط دريايي و هوايي و زميني و ريلي گردشگري با هماهنگي آژانسهاي گردشگري در حوزه تمدني ايران و جهان اسلام
تسهيل دسترسي آزاد شهروندان و فعالان اقتصادي به اطلاعات تخصصي حوزهي راه و شهرسازي از طريق اجراي طرح سكوي ارائه داده در جهت توسعه كسبوكارهاي برخط و اشتغال دانش بنيان توسط بخش خصوصي در حوزهي راه وشهرسازي.
تکميل زيرساختها و افزايش طول خطوط اصلي ريلي به 13 هزار کيلومتر (از جمله انعقاد قراردادهاي فاينانس خارجي احداث قطار سريع السير تهران - قم - اصفهان و برقي كردن خط ريلي تهران - مشهد، گرمسار اينچهبرون، و تهران-تبريز)، توسعه ريل به مراکز انبوه بار، افزايش طول آزادراهها به 7500 کيلومتر، و همچنين افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري بنادر تجاري به 263 ميليون تن و ظرفيت فرودگاهها به 144 ميليون نفر در پايان برنامه و افزايش پروازهاي خارجي به کشورهاي پيرامون از فرودگاههاي استانهاي مرزي
نوسازي و تکميل سامانههاي ارتباطي، كمك ناوبري و راداري و بهينهسازي ساختار فضاي كشور با هدف تبديل آسمان ايران به پل ترافيكي بينالمللي فيبين مناطق «اروپا -آسيا اقيانوسيه» و «اروپا- خاورميانه» و تبديل فضاي هوايي ايران به نقطه تعادل منطقهاي در افق 1404
تجهيز و توسعه امکانات بنادر، شکلدهي شبکه بنادر به منظور فعالسازي بنادر کوچک، توسعه خطوط ريلي در درون بنادر بزرگ، توسعه پسکرانهها و همچنين توسعه و تجهيز پايانههاي مرزي زميني، ريلي و هوايي
اجراي طرح جامع پارکهاي لجستيکي و ايجاد ساير امکانات براي حملونقل داخلي و بينالمللي
اجراي سياست احداث و بهره برداري از مراکز لجستيکي چندوجهي در مراکز عمده توليد و جذب بار در کشور با هدف گسترش حملونقل ريلي در مسافت هاي طولاني و تجميع و توزيع بار در فاصلههاي کوتاهتر از طريق حملونقل جادهاي.
ارتقاي رويکرد بازرگاني در مديريت و گسترش ظرفيت استفاده از توانمندي بخش خصوصي از طريق واگذاري مديريت بنادر كشور و بصورت مشارکت عمومي- خصوصي (از جمله انعقاد قرارداد واگذاري عمليات نگهداري و بهره برداري فازهاي 1 و 2 بندر شهيد رجايي)
تجاريسازي و تقويت رقابتپذيري و نقشآفريني منطقهاي و افزايش بهرهوري فرودگاههاي كشور با راهبرد ورود فرودگاههاي بزرگ در زنجيره ارزش شبكه بين المللي فرودگاهي
جلب سرمايهگسترده ملي و بينالمللي در توسعه فرودگاه امام خميني (ره) و هفت فرودگاه بينالمللي ديگر، فعالسازي فرودگاههاي کوچکتر از طريق شکلدهي شبکه فرودگاهي و توسعه و نوسازي ناوگان هوايي به ويژه هواپيماهاي بُرد کوتاه به منظوررسيدن به اهداف برنامه ششم مبني بر رسيدن به تعداد مسافر هوايي داخلي 36 ميليون مسافر و تعداد ناوگان 228 فروند
ارتقا ظرفيت اشتغال با استفاده از كسبوكارهاي نوپا در حوزههاي حملونقل، مسکن و توسعه شهري هوشمند در قالب طرح ايجاد مركز كسبوكار نوپاي حوزهي راه و شهرسازي.
کاهش شدت مصرف سوخت از طريق اجراي سياست توسعه حملونقل ريلي و نوسازي انواع ناوگان عمومي حملونقل(جادهاي، ريلي و هوايي)، کاهش متوسط طول عمر ناوگان باري از 17.3 سال به 15 سال،اتوبوس از 12.7 سال به 12.5 سال، مينيبوس از 24.6 سال به 18 سال و سواري کرايه بين شهري از 8.2 سال به 8 سال و افزايش تعداد ناوگان فعال هوايي از 148 فروند به 228 فروند در پايان برنامه ششم
اجراي طرحهاي افزايش ايمني حملونقل از طريق مديريت هوشمند جادهاي، حذف نقاط حادثه خيز،ارتقاء ظرفيت محورهاي شرياني، نوسازي ناوگانهاي حمل ونقل، و همچنين ارتقاي فناوري ناوبري در ساير شقوق.
ايجاد منابع مالي پايدار از طريق تأسيس صندوق توسعه حملونقل در راستاي استفاده بهينه از منابع وزارت راه و شهرسازي و شركتها و سازمانهاي زيرمجموعه در جهت تخصيص مؤثر منابع به پروژههاي با اهميت و اولويت بيشتر وجلوگيري از پراكندگي تخصيص اعتبارات.
اقدام جهت تأمين ناوگان ريلي و همچنين اقدام در جهت تشكيل ليزينگ ريلي
افزايش سهم حملونقل عمومي مبتني بر استفاده بهينه از شيوه ريلي در حملونقل حومهاي از طريق راهاندازي قطارهاي حومهاي در كلانشهرها و دستيابي به سهم 18% مسافر حومهاي
طراحي 33 ايستگاه راهآهن براي اجراي سياست شهرسازي ريلپايه و توسعهي شهري مبتني بر حملونقل عمومي
هماهنگي و پيگيري اجراي يافتههاي طرح ساماندهي منطقه شهري تهران-کرج
احداث، آسفالت و بهسازي روکش سالانه حدود هزار و پانصد کيلومترراه روستايي با تامين اعتبار هزار ميليارد تومان در بودجه ساليانه
يكپارچگي حملونقل درونشهري و برونشهري مبتني بر ايجاد سازمان برنامهريزي كلانشهرها و بازنگري طرحهاي اتصالي برون و درونشهري
فراهم آوردن زمينهي توليدمسکن مطابق برنامه ششم توسعه و طي آن در سطح کشور با تجهيز منابع مالي براي سازندگان و افزايش قدرت خريد خانوارهاي با درآمد متوسط و کمدرآمدها
هماهنگي و اجراي طرح مسکن اجتماعي از طريق حساب صد حضرت امام (ره) و بنياد مسکن و مشارکت نهادهاي حمايتي و امدادي براي گروههاي کمدرآمد به تعداد 500 هزار واحد مطابق برنامه ششم.
توسعه مسکن روستايي به تعداد 900 هزار واحد از طريق بنياد مسکن
بازنگري بنيادين در نظام طراحي، توسعه و مديريت شهري به منظور ايجاد و گسترش انضباط شهري
اجراي نسل جديد شهرهاي جديد
ارتقا و توسعهي نظام مهندسي و کنترل ساختمان با جلب مشارکت مهندسان و همکاري سازمانهاي نظام مهندسي
تمرکز بر افزايش قدرت خريد خانهاوليها
تمرکز بر اجراي سياستها و برنامههاي بازآفريني شهري با مشاركت دستگاه ها عضو ستاد ملي و شهرداري ها در سالانه 270 محله
اجراي پروژه هاي محرك توسعه و ايجاد فضاهاي عمومي در بافتهاي حاشيهاي و فرسوده با هدف هويت بخشي و تحريك توسعه در آنها
در بخش مسكن مهر:
تكميل و تحويل واحدهاي باقيمانده واجد متقاضي
هماهنگي جهت احداث خدمات زير بنايي و روبنايي مورد نياز مجتمعهاي مسكن مهر توسط نهادهاي قانوني ذيربط.