معاون ساخت و توسعه راهآهن، به تشریح آخرین وضعیت ۷ پروژه مهم ریلی این شرکت پرداخت و گفت: از ۳۰ طرح مصوب به طول ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، ۶۹۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است که ۳هزار و ۴۵ کیلومتر آن اجرایی شده و حدود ۵ هزار کیلومتر تحت مطالعه قرار دارد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت راه و شهرسازی در دومین نشست بررسی عملکرد پروژههای اقتصاد مقاومتی با محور توسعه شبکه ریلی که با حضور نوبخت معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامهوبودجه و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت و توسعه راهآهن اظهار داشت: تأثیر حملونقل ریلی در اقتصاد مقاومتی، تحقق مباحث عدالت بنیانی است که موجب رونق اقتصادی در مناطق متصل به شبکه ریلی میشود.
وی افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۵۰ کیلومتر که در صورت محاسبه محور به محور ۱۰ هزار و ۴۵۰ کیلومتر طول شبکه ریلی کشور است.
ذاکری بیان داشت: از ۳۰ طرح مصوب به طول ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، ۶۹۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است که ۳هزار و ۴۵ کیلومتر آن اجرایی شده و حدود ۵ هزار کیلومتر تحت مطالعه قرار دارد.
راهآهنهای غرب کشور و مراغه-ارومیه تا دو ماه آینده آماده بهرهبرداری میشود
معاون شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: در سال ۹۵، ۵۹۱ کیلومتر تحت عنوان پروژههای اقتصاد مقاومتی تعریف و این مقدار در سال گذشته اجرا شد که خط معادل، حدود ۴۵۸ کیلومتر شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاهها اجرایی شد. همچنین در سال ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر تعریف شد که البته طرح خواف-هرات در ادامه راهآهن شمتیغ برونمرزی است. لذا از ۷ پروژه اقتصاد مقاومتی ۳ پروژه به سرانجام رسیده است که یکی از آنها توسط راهآهن در دست بهرهبرداری قرار دارد و دو پروژه راهآهن غرب کشور و مراغه –ارومیه طی دو ماه آینده با تکمیل عملیات روسازی آماده بهرهبرداری خواهد شد.
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راهآهن یادآور شد: دو طرح دیگر نیز در آستانه تکمیل روسازی و ریلگذاری قرار دارد که قطعه شمتیغ –خواف در داخل کشور و ۳۵ کیلومتر از محور خواف-«جنو»تکمیلشده است که سرانجام راهآهن ایران تا قوریان در دست بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
ذاکری با اشاره به تأثیرات اجتماعی و اقتصادی توسعه راهآهن گفت: در حین ساخت ۵۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم در کارگاهها ایجادشده است و به ازای هر یک کیلومتر راهآهن یک نفراشتغال مستقیم و ۵ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد میشود. همچنین ۸۶ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت سالانه در بر خواهد داشت
تحقق ۷۸ درصد از برنامههای اقتصاد مقاومتی در حوزه ریلی
به گفته ذاکری با حمایت سازمان برنامهوبودجه و وزیر راه و شهرسازی از ۵۱۶ کیلومتر طرحهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی حدود ۴۰۳ کیلومتر اجرایی شده است که نزدیک به ۷۸ درصد از برنامه محقق شده و سه پروژه به اتمام رسیده و دو پروژه در دست اجرا قرار دارد.
بهرهبرداری از ۲۳ هزار مترمربع ایستگاه راهآهن در سال جاری
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به آمار ۱۰ سال گذشته توسعه راهآهن بیان داشت: بهطور متوسط عملکرد ساخت راهآهن در شرکت ساخت حدود ۱۶۳ کیلومتراست که خوشبختانه با تعریف و حمایت جدی که صورت گرفت امسال ۵۱۶ کیلومتر هدفگذاری شد و در ۷ ماهه اول امسال ۴۰۳ کیلومتر محقق شده است درحالیکه رکورد کشور ۲۵۷ کیلومتر در سال بوده است با اجرای عملیات سال جاری ۶۰۰ کیلومتر ریلگذاری خواهیم داشت. امسال ۲۳ هزار مترمربع ایستگاه راهآهن به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: متوسط تخصیصهای سال جاری با احتساب تخصیصهای هفته گذشته حدود ۷۹ درصد اعتبارات پروژهها تخصیص پیداکرده است و البته هنوز تأثیر آن در پروژهها ظاهرنشده که امیدواریم با نقدینگی یا دستیابی به اسناد خزانه اسلامی برای این پروژهها شاهد سرعت گرفتن پروژههای ریلی باشیم.
این مقام مسئول با اشاره پیشرفت راهآهن-قزوین رشت گفت: این پروژه به طول ۱۶۴ کیلومتر دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی است و ظرف دو هفته آینده عملیات زیرسازی محور بهغیراز ۴ کیلومتر واقع در محل تلاقی آزادراه و راهآهن تمام میشود و سپس فعالیتها بر روی ۴ کیلومتر مذکور متمرکز خواهد شد تا طبق پیشبینیها تا پایان آذرماه ۴ کیلومتر باقیمانده به اتمام برسد.
تکمیل ریلگذاری راهآهن قزوین-رشت تا پایان دیماه
عضو هیئتمدیره راهآهن با بیان اینکه «در کل ۲۵ کیلومتر از ریلگذاری باقیمانده که ۵ کیلومتر آن به دلیل صعبالعبور بودن منطقه و عدم امکان رساندن تراورس و ریل به مناطق کوهستانی باقیمانده است» گفت: همچنین ۱۴ کیلومتر دیگر در آبان ماه تکمیل خواهد شد و در کل ۸ کیلومتر برای آذرماه باقی خواهد ماند که پیشبینی میشود تا پایان دیماه ۵ و ۸ کیلومتر باقیمانده انجام شود.
ابنیه فنی راهآهن قزوین-رشت نماد راهآهن کشور میشود
به گفته ذاکری پلها و ابنیههای خاصی در این محور ساختهشده که در بلندمدت بهعنوان نماد راهآهن تلقی خواهد شد. همچنین ایستگاه رشت و ایستگاههای میانی آمادگی لازم برای بهرهبرداری در سال جاری رادارند.
بهرهبرداری از راهآهن مراغه - ارومیه تا دو ماه آینده
معاون شرکت ساخت و توسعه در ادامه به محور مراغه-ارومیه اشاره کرد و گفت: این محور به طول ۱۸۰ کیلومتر است که سال گذشته ۲۳ کیلومتر آن تکمیل شد، اما به بهرهبرداری نرسید و منتظر تکمیل مهاباد-ارومیه ماندیم که خوشبختانه هفته گذشته با ریلگذاری ۳۶۴ متر باقیمانده، ریلگذاری تکمیل شد و در حال تکمیل عملیات روسازی هستیم و ظرف دو ماه آینده این محور آماده بهرهبرداری شود که کل عملیات لازم ۷۵ کیلومتر است.
وی افزود: ساختمانهای ایستگاههای میاندوآب، نقده و ارومیه تقریباً وضعیت بسیار مطلوبی برای افتتاح دارند و ظرف دو ماه آینده نقایص آن برطرف خواهد شد.
بهرهبرداری از راهآهن ملایر-کرمانشاه کمتر از دو ماه پیش رو
ذاکری با اشاره به راهآهن ملایر-کرمانشاه نیز گفت: این محور به طول تقریبی ۱۷۷ کیلومتر در تاریخ ۱۱ مردادماه تکمیل شد و به دلیل حجم زیاد کار برای انجام روسازی، پیمانکاران در حال تلاش هستند و امیدواریم ظرف ۴۵ روز یا حداکثر دو ماه آینده به بهرهبرداری برسد. زیرا مهمترین محور غرب کشور است و به دلیل اتصال به مرز خسروی در فاز اول کرمانشاه تا اسلامآباد در برنامه است و سال آینده همین فعالیت تا اسلامآباد ادامه مییابد.
وی تصریح کرد: یکی از بهترین ایستگاهها ازلحاظ معماری که معماران نیز ضم بازدید از آن الگوبرداری میکنند ایستگاه راهآهن کرمانشاه است.
ورود ریل به داخل شهر همدان در اوایل سال آینده
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در ادامه بیان داشت: پروژه تهران-همدان-سنندج که بخش اول با حضور رئیسجمهوری در اردیبهشتماه امسال افتتاح شد و ظرف دو ماه به بهرهبرداری رسید، اما طبق دستور وزیر راه و شهرسازی آن ایستگاه مختص قطارهای باری شد و یک ایستگاه مسافری داخل شهر همدان پیشبینی شد که توسط همکاران ما دو کیلومتر اول به سمت همدان شروعشده است و ۹ کیلومتر ادامه هم در انتظار انتخاب پیمانکار و میخکوبی است که امیدواریم طی سال جاری یا اول سال بعد این خط عملیاتی شود و به داخل شهر همدان برسیم.
ذاکری خاطرنشان کرد: اگرچه ساخت ایستگاه همدان زمانبر باشد، اما ادامه این خط به سمت سنندج طبق قول رئیسجمهوری در بازدید از سنندج دادهاند و اوایل سال بعد ۱۶ کیلومتر اول را بهطور نمادین ریلگذاری خواهیم کرد. قطعه اهر این محور به طول ۳۰ کیلومتر آماده است و قطعه میانی نیز اقدامات جدی صورت گرفته و هماکنون دو پیمانکار در قطعات یک و دو مشغول فعالیت هستند و امیدواریم که با رفع مشکل تملک اراضی، تعهد خود را اجرا کنیم و در سال ۹۷ ریلگذاری را به اتمام برسانیم.
پیشبینی تکمیل زیرسازی راهآهن میانه-بستان آباد- تبریز تا ۴۵ روز دیگر
معاون شرکت ساخت و توسعه در ادامه با اشاره به راهآهن میانه-بستان آباد-تبریز بیان داشت: در فاز اول میانه-بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر ریلگذاری انجامشده و زیرسازی مابقی محور در حد ۱۲۰ کیلومتر آماده است و همانند قزوین ظرف ۴۵ روز آینده این محور تکمیل میشود البته امیدواریم تا قبل از فرارسیدن فصل سرما ۱۲ کیلومتر را آماده کنیم و ریلگذاری را ادامه دهیم.
وی افزود: عملیات کلنگ زنی ایستگاه بستانآباد امسال انجام شد و همزمان سه ایستگاه شروعشده و دو ساختمان ایستگاه بستانآباد تا دهه فجر آماده خواهد شد که در صورت اتمام ریلگذاری و اقدامات اولیه از این ساختمانها برای بهر ه برداری استفاده خواهد شد.
ذاکری همچنین به راهآهن یزد-اقلید اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۰ کیلومتر ریلگذاری پیش شده بود که انجام شد و امسال هم ۳۰ کیلومتر جزو برنامهریزی ما در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. زیرسازی این پروژه نزدیک به ۲۲۰ کیلومتر آماده است و با پیشبینیهای بودجه ۹۷ امیدواریم تا پایان سال مالی ۹۷ این ۲۲۰ کیلومتر را ریلگذاری کنیم. البته فقط ۲۰ کیلومتر از این محور ابنیه سنگین دارد که آن نیز سهلالوصول است و امیدواریم در سال ۹۷ به پایان برسانیم.
بهبود وضعیت ساخت راهآهن خواف-هرات با تخصیص اسناد خزانه اسلامی
معاون ساخت و توسعه راهآهن به راهآهن خواف-شمتیغ-هرات اشاره کرد و گفت: خط ریلی داخل کشور تمامشده است و ایستگاه شمتیغ در حال ساخت است. البته سال گذشته این محور به دلیل مشکلات مالی پیشرفت خوبی نداشت اما امسال با تخصیص اسناد خزانه اسلامی امیدواریم اقدامات لازم برای بهرهبرداری توسط پیمانکاران انجام شود.
عضو هیئتمدیره شرکت راهآهن با بیان اینکه « تکمیل این محور منوط به تکمیل قطعه شمتیغ به جنو است» گفت: جنو در داخل خاک افغانستان است و طرف افغانستان ضمن رایزنی با شرکتهایی از ایتالیا برای سرمایهگذاری در این محور،تعهد دادهاند که از پیمانکاران ایرانی برای زیرسازی استفاده کنند و ظرف دو ماه آینده پیمانکاران مستقر خواهند شد.
ذاکری در پایان از انجام هماهنگیهای لازم توسط کنسرسیوم سیمان برای حمل این محصول از ایستگاه قوریان ظرف دو هفته آتی علیرغم مشکلات پروژه خبر داد و گفت با تزریق اسناد خزانه قسمتهای باقیمانده این پروژه به پایان خواهد رسید.