وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: اگر بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل میشد ظرفیت جمعیتپذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام میشد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر میرسید و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضهی تراکم ادامه دهد میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي با اشاره به اينكه در حال حاضر بر اساس گزارش شهرداری تهران تعداد واحدهای مسکونی که برای دریافت عوارض نوسازی شناسایی شده اند ۳.۴ میلیون واحد است، يادآور شد: با احتساب بعد خانوار بر اساس آمار ۹۵ که ۳.۳ نفر است حداقل ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران را ۱۱.۲۲ میلیون نفر نشان میدهد.
وي افزود: چناچه بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل میشد ظرفیت جمعیتپذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام میشد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر میرسید. و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضهی تراکم ادامه دهد. میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.
وزير راه وشهرسازي كه اين مطالب را در نامهاي به استانداران سراسر كشور يادآوري كرد، ادامه داد: این در حالی است که جمعیت تهران ۸.۷ میلیون نفر بر اساس آخرین سرشماری است و پیش بینی تحول جمعیتی چندانی در سالهای پیش رو نمیباشد.
انگيزه سوداگرانه برای گسترش شهرها
آخوندي ابراز داشت: طرحهای تجدیدنظر طرحهای جامع اکثر شهرها در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران حاکی از آن است که اکثر آنها به جمعیت پیشبینی شده در افق طرحها نرسیده اند. تراکم نفر در هکتار اکثریت غالب شهرهای ایران کمتر از ۶۵ نفر است. این به مفهوم این است که ظرفیت موجودشان پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آنها است و یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم میآید.
وي توضيح داد: بنابراین، تقاضا برای گسترش محدودهها در اکثر شهرها تقاضای سوداگرانه بر روی زمین است. مفهوم دیگر این وضعیت بهره وری پایین شهرها و گران تمام شدن نرخ خدمات شهری برای مدیریت شهری است.
اخذ عوارض شهري، بار سنگین بر دوش خانوار
وزير راه و شهرسازي ابراز داشت: در این وضعیت، چنانچه مقرر باشد هزینه خدمات از طریق عوارض از مردم اخذ شود، با توجه به سطح درآمد سرانه بار نسبتا سنگینی بر هزینه خانوار تحمیل خواهد بود و اگر قرار باشد از محل منابع دولت پرداخت شود که دولت برای هزینه های مستقیم خود دارای کسری جدی است با این وجود بخش قابل توجهی از درآمدهای شهرداریها از طریق کمکهای دولت است.
وي افزود: بنابراین، در عمل وضع همین خواهد شد که شهرداریها با کسری منابع روبرو هستند و لاجرم بر کیفیت خدماتشان اثر میگذارد. این موضوع حتی در مورد تهران نیز مصداق دارد.
آخوندي اعلام كرد: در حال حاضر بر اساس گزارش شهرداری تهران تعداد واحدهای مسکونی که برای دریافت عوارض نوسازی شناسایی شده اند ۳.۴ میلیون واحد است که با احتساب بعد خانوار بر اساس آمار ۹۵ که ۳.۳ نفر است حداقل ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران را ۱۱.۲۲ میلیون نفر نشان میدهد.
وزير راه و شهرسازي در نامه خود به استانداران يادآور شد: چناچه بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل میشد ظرفیت جمعیتپذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام میشد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر میرسید. و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضهی تراکم ادامه دهد. میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.
وي گفت: این در حالی ذاست که جمعیت تهران ۸.۷ میلیون نفر بر اساس آخرین سرشماری است و پیش بینی تحول جمعیتی چندانی در سالهای پیش رو نمیباشد.
آخوندي ابراز داشت: تراکم نفر در هکتار اکثریت غالب شهرهای ایران کمتر از ۶۵ نفر است. این به مفهوم این است که ظرفیت موجودشان پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آنها است و یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم میآید. بنابراین، تقاضا برای گسترش محدودهها در اکثر شهرها تقاضای سوداگرانه بر روی زمین است.
وزير راه و شهرسازي در نامهاي به استانداران سراسر كشور با تشريح محورهای اصلی سیاست بازآفرینی شهری اين وزارتخانه بر اجراي كامل "سند ملی راهبری احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری "تاكيد كرد.